Dwie najbardziej rozpoznawalne dla Polaków firmy, notowane na warszawskiej giełdzie, to Allegro (96 proc. pozytywnych wskazań) i Orlen (91 proc.). Jak podkreślono w raporcie z badania, w przypadku paliwowej marki "żaden z respondentów nie zadeklarował, że nie zna tej spółki".
To spółki z najlepszymi wynikami i jedyne, które uzyskały ponad 90 proc. Dalej uplasowały się m.in. PZU (87,6 proc.), Bank PKO BP (83,8 proc.), Cyfrowy Polsat (78,4 proc.) oraz PGE (73,1 proc.)
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polacy dostrzegają przede wszystkim największe spółki giełdowe
IBRiS zapytał również Polaków, które z giełdowych spółek zanotowały w ostatnich pięciu latach największy rozwój. Także tutaj najwięcej respondentów wskazało Allegro (89 proc.) oraz Orlen (74 proc.). Zapytani, czy spółka obecnie nadal rozwija się dynamicznie, ankietowani w większości uznali, że tak: odpowiednio w 88 proc. i 72 proc.
Co może być zaskakujące, mniej niż połowa badanych wskazała na rozwój CD Projektu (41,9 proc.) oraz KGHM (46,6 proc.). IBRiS podkreśla jednak w raporcie, że obie te firmy były najniżej we wskaźniku znajomości ze wszystkich wziętych pod uwagę w badaniu - miały odpowiednio 24,5 oraz 37,7 proc. wskazań pozytywnych.
Podobnie stawka wyglądała w pytaniu o to, czy dana firma jest "poważnym graczem na rynku". Na pierwszych dwóch miejscach były Allegro (88 proc.) i Orlen (82 proc.), dalej znalazło się PGE (81 proc.) i PKO BP (80 proc.). Kolejne miejsca zajęły m.in. PZU (75 proc.), KGHM (73 proc.), Cyfrowy Polsat (72 proc.) i CD Projekt (64 proc.).
Instytut zapytał również respondentów o to, czy dana firma osiąga sukcesy biznesowe na rynkach międzynarodowych. Tutaj na pierwszym miejscu znalazł się Orlen, gdzie 70 proc. badanych odpowiedziało "tak". Niewiele mniej odpowiedzi pozytywnych miało Allegro (67 proc.) i CD Projekt (63 proc.).
Badanie dotyczące znajomości spółek giełdowych wśród Polaków objęło ogólnopolską grupę 1100 osób. Przeprowadzono je w dniach 3-4 listopada 2023 r. metodą standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Jest ono częścią inicjatywy "Raport otwarcia", opisującej emocje i odczucia Polaków w momencie zmiany władzy.