EKG: Przewozy kolejowe na kierunku wschodnim mogą wzrosnąć do 500-600 tys. TEU

Przewozy kolejowe między Białorusią i Polską, w ramach tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku między Azją i Europą, mogą wzrosnąć do 500-600 tys. TEU w perspektywie 10 lat z ok. 325 tys. TEU w 2018 roku, uważa kierownik Katedry Badań nad Infrastrukturą i Mobilnością Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej Jany Pieriegud.

Obraz

"Pytanie czy Polska podoła temu, pod względem infrastrukturalnym, żeby te ładunki nie zostały przejęte przez korytarze transportowe położone bardziej na południe" - powiedziała Pieriegud w trakcie panelu na XI Europejskim Kongresie Gospodarczym (EKG) w Katowicach. Agencja ISBnews jest głównym patronem medialnym tego wydarzenia.

W ocenie członka zarządu PKP Mirosława Antonowicza, w tym kontekście istotne są dwa cele: jak zarobić na przewozach towarów z Chin do Europy i jak przeciwdziałać omijaniu Polski, szlakiem północnym przez Kaliningrad i południowym przez Ukrainę i Austrię.

"To problem organizacyjny, jak usprawnić polskie przejścia graniczne, a także problem poprawy prędkości na polskich liniach kolejowych i umiejscowienia terminali tam, gdzie są one niezbędne, szczególnie na wschodzie. Pracujemy nad siecią terminali, wkrótce powinno pojawić się opracowanie przedstawiające lokalizacje, gdzie takie terminale powinny się pojawić" - powiedział Antonowicz.

"Spółki z grupy PKP, PKP PLK i Cargo-Tor podjęły także trud przygotowawczy do inwestycji, które mają podnieść przepustowość wschodnich przejść granicznych do 50 pociągów na dobę" - dodał.

Jak wylicza prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz, w 2018 roku na szlaku między Chinami i Unią Europejską przejechało 6,3 tys. pociągów, o 70% więcej niż w roku 2017 i wielokrotnie więcej niż jeszcze pięć lat temu, gdy było ich zaledwie 300.

"Notujemy też pozytywną tendencję w strukturze tych przewozów. W 2017 roku tylko 35% tych pociągów wyjeżdżało z UE w kierunku Chin, a w 2018 było to już 43%" - dodał Warsewicz.

"W ramach grupy pracujemy nad przygotowaniem lepszej oferty dla klientów. Chcemy, by czas przewozu zbliżał się do 10 dni lub nawet mniej" - zapewnił prezes PKP Cargo.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły
ZUS wkracza do akcji. Domaga się zwrotu zasiłków sprzed lat
ZUS wkracza do akcji. Domaga się zwrotu zasiłków sprzed lat
Trump: CNN musi zostać sprzedana
Trump: CNN musi zostać sprzedana
Trump: USA przejęły "największy" tankowiec u wybrzeży Wenezueli
Trump: USA przejęły "największy" tankowiec u wybrzeży Wenezueli
Poważny wyciek ropy.  Awaria rurociągu niedaleko granicy z Polską
Poważny wyciek ropy. Awaria rurociągu niedaleko granicy z Polską