KPMG: 37% MŚP w Polsce rozważa fuzję lub przejęcie jako kierunek rozwoju

Ponad połowa (56%) małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) traktuje sukcesję, tj. przekazanie biznesu kolejnemu pokoleniu, jako podstawowy scenariusz rozwoju. Jednocześnie 37% respondentów wskazało, iż w ramach planowanego rozwoju swojego biznesu rozważa przeprowadzenie transakcji fuzji lub przejęcia. Plany inwestowania w inne spółki deklaruje 27% ankietowanych MŚP, natomiast 11% ankietowanych wyraża chęć sprzedaży spółki w ciągu najbliższych 3 lat, wynika z raportu KPMG w Polsce pt. "Sprzedaż, sukcesja, akwizycje. Jak firmy planują swoją przyszłość?"

Obraz

"Firmy biorące udział w badaniu KPMG planują różne modele swojego dalszego rozwoju. Najpopularniejszym scenariuszem, dotyczącym przyszłości firmy, deklarowanym przez 56% badanych organizacji jest sukcesja jej posiadania lub zarządzania nią przez kolejne pokolenia. Samą możliwość przekazania firmy kolejnemu pokoleniu deklaruje ponad 7 na 10 przedsiębiorstw biorących udział w badaniu. Większość polskich firm prywatnych powstała w pierwszych latach transformacji ustrojowej na początku lat 90. ubiegłego stulecia. Założyciele tych przedsiębiorstw coraz częściej stoją przed wyzwaniem związanym z przekazaniem sterów młodszemu pokoleniu. Jednocześnie tylko niewielki odsetek sukcesorów jest chętnych i gotowych do przejęcia firmy po rodzicach. W tej sytuacji coraz częściej rozważaną alternatywą może być sprzedaż przedsiębiorstwa do zewnętrznego inwestora" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

Według raportu, czynniki makroekonomiczne i charakterystyka polskiej gospodarki sprzyjają fuzjom i przejęciom. 28% badanych przedstawicieli małych i średnich firm zadeklarowało, że w ciągu ostatnich 5 lat kontaktowali się z nimi potencjalni inwestorzy zainteresowani przejęciem prowadzonego biznesu. Tymczasem sprzedaż firmy w ciągu najbliższych 3 lat planuje 11% respondentów badania KPMG. Najczęściej wskazywaną formą sprzedaży spółki deklarowaną przez wszystkie przedsiębiorstwa biorące udział w badaniu KPMG, jest jej sprzedaż podmiotowi trzeciemu - wskazuje na nią 56% wszystkich respondentów.

Z kolei 11% firm, które zadeklarowały w krótkiej perspektywie czasowej, chęć sprzedaży spółki, najczęściej zamierza zbyć 100% udziałów oraz pozostać w spółce przez maksymalnie 2 lata (46% wskazań), aby wesprzeć inwestora w zarządzaniu przejętą firmą. 27% organizacji wskazało na plany sprzedaży większościowego pakietu oraz pozostanie dotychczasowych właścicieli w spółce jako pasywnych udziałowców lub akcjonariuszy, czytamy dalej.

"Biorąc pod uwagę statystyki transakcji M&A oraz liczbę małych i średnich przedsiębiorstw działających w Polsce, których jest ponad 70 tys., można postawić pytanie - dlaczego przy tak dużym odsetku polskich przedsiębiorców analizujących możliwość sprzedaży firmy, dochodzi do względnie niewielu transakcji? Tym bardziej, że silne zainteresowanie ze strony inwestorów powinno sprzyjać transakcjom fuzji i przejęć. Pozytywny sentyment po stronie kupujących potwierdza zarówno wysoki odsetek firm zainteresowanych rozwojem przez akwizycje, jak również skala kontaktu ze strony potencjalnych inwestorów z ankietowanymi przedsiębiorstwami, na który wskazuje 28% respondentów w ciągu ostatnich 5 lat" - powiedziała menedżer w zespole fuzji i przejęć w KPMG w Polsce Aleksandra Karasińska, cytowana w materiale.

Blisko co trzecia ankietowana firma (27% wskazań) zamierza się rozwijać poprzez akwizycje. Wśród jej preferowanych form przedsiębiorcy biorący udział w badaniu KPMG wskazują przede wszystkim dywersyfikację (34%), wejście na inny rynek (24%) oraz konsolidację sektora, w którym spółka prowadzi działalność (19%). Planując znaczące inwestycje przedsiębiorcy najchętniej skorzystaliby z finansowania bankowego (np. kredytu), na które wskazuje 42% firm lub z własnych środków (38% wskazań).

Pozyskanie inwestora, a następnie sprzedaż spółki jest skomplikowanym przedsięwzięciem, którego obawiają się przedsiębiorcy, wynika także z raportu. Co druga ankietowana firma wskazała na wyzwania związane z określeniem wartości spółki oraz niepokój związany z utrzymaniem w tajemnicy treści ustaleń z inwestorem przed pracownikami oraz rynkiem. Co trzeci respondent wskazał również na wyzwania związane z ograniczeniem wpływu procesu sprzedaży spółki na działalność operacyjną, dostępność i jakość szczegółowych danych finansowych firmy oraz ustrukturyzowanie transakcji.

"Jednym z czynników ograniczających liczbę transakcji fuzji i przejęć mogą być obawy związane z koniecznością odpowiedniego przygotowania przedsiębiorstwa do tego procesu, a także szeregiem innych wyzwań, które się z tym wiążą. Blisko 60% badanych firm deklaruje szczególne trudności związane z określeniem wartości spółki i efektywne przeprowadzenie procesu sprzedaży. Według połowy respondentów, przygotowania do transakcji powinny zostać zachowane w poufności oraz mieć jak najmniejszy wpływ na działalność operacyjną spółki, na co wskazuje 36% przedsiębiorców" - ocenia radca prawny w kancelarii prawnej D.Dobkowski, stowarzyszonej z KPMG w Polsce Tomasz Kamiński.

Rozważając swoją przyszłość po sprzedaży firmy, ankietowani przedsiębiorcy deklarują różnorodne pomysły. Warto podkreślić, że 66% osób po sprzedaży firmy planuje rozwijać nową działalność lub zainwestować otrzymane środki. 28% respondentów chciałoby rozpocząć nową działalność w analogicznej lub zbliżonej branży, z kolei 10% rozważa rozpoczęcie działalności biznesowej w nowym obszarze. Zainwestowanie uzyskanych ze sprzedaży środków na rynku kapitałowym lub w nieruchomości deklaruje 28% respondentów biorących udział w badaniu KPMG. Co piąta badana osoba po ewentualnej sprzedaży firmy postanowiłaby nie podejmować żadnej aktywności zawodowej związanej z otwieraniem nowego biznesu, zakończono w komunikacie.

Badanie KPMG w Polsce pt. "Sprzedaż, sukcesja, akwizycje. Jak firmy planują swoją przyszłość?" zostało zrealizowane metodą ankiet internetowych CAWI wśród 101 małych i średnich firm z przychodami powyżej 30 mln złotych, zatrudniających od 50 do 250 pracowników na terenie całej Polski. Badanie było przeprowadzone w lipcu 2019 roku przez firmę Norstat.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Wraca spór o Turów. Czesi domagają się od Polski działań
Wraca spór o Turów. Czesi domagają się od Polski działań
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły
ZUS wkracza do akcji. Domaga się zwrotu zasiłków sprzed lat
ZUS wkracza do akcji. Domaga się zwrotu zasiłków sprzed lat
Trump: CNN musi zostać sprzedana
Trump: CNN musi zostać sprzedana
Trump: USA przejęły "największy" tankowiec u wybrzeży Wenezueli
Trump: USA przejęły "największy" tankowiec u wybrzeży Wenezueli
Poważny wyciek ropy.  Awaria rurociągu niedaleko granicy z Polską
Poważny wyciek ropy. Awaria rurociągu niedaleko granicy z Polską
Obniżka stóp procentowych w USA. Trzeci raz w tym roku
Obniżka stóp procentowych w USA. Trzeci raz w tym roku
Ukraina otrzyma 1,3 mld euro. To wsparcie na zakup gazu
Ukraina otrzyma 1,3 mld euro. To wsparcie na zakup gazu
Żądają uwolnienia litewskich ciężarówek. Straty liczone są w milionach euro
Żądają uwolnienia litewskich ciężarówek. Straty liczone są w milionach euro
Wiceprzewodniczący PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił
Wiceprzewodniczący PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił
Sankcje przeciwko Lukoil opóźnione. USA ustanawia nową datę
Sankcje przeciwko Lukoil opóźnione. USA ustanawia nową datę