Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

MKiŚ chce uprościć procedury inwestowania w punkty tankowania LNG (aktual.)

0
Podziel się

We wczorajszej depeszy w ostatnim akapicie aktualizujemy błąd w cytacie - powinno być "poza Polską", zamiast "poza Europą".

MKiŚ chce uprościć procedury inwestowania w punkty tankowania LNG (aktual.)
bDyIoCyJ

Poniżej zaktualizowana wersja depeszy

Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) zamierza uprościć procedury inwestowania w punkty tankowania skroplonego gazu ziemnego (LNG), w tym procedury uzyskiwania niezbędnych pozwoleń, zapowiedział wiceminister klimatu i środowiska oraz główny geolog kraju Piotr Dziadzio.

"Kluczowe jest zapewnienie jasnych i trwałych norm prawnych. Ministerstwo zamierza uprościć procedury inwestowania w punkty tankowania skroplonego gazu ziemnego, w tym procedury uzyskiwania pozwoleń. Zależy nam na zapewnieniu warunków dla szybkiej realizacji inwestycji w rozbudowę infrastruktury tankowania LNG" - powiedział Dziadzio podczas panelu dyskusyjnego "Paliwo LNG jako przyszłość dla transportu ciężkiego".

bDyIoCyL

W ocenie branży, takim uproszczeniem byłoby wyłączenie konieczności uzyskiwania oceny wpływu na środowisko przy budowie stacji LNG.

"Postulujemy, żeby budowa stacji LNG była wyłączona z konieczności uzyskiwania decyzji środowiskowej, co trwa najdłużej spośród wszystkich niezbędnych procedur" - powiedział wiceprezes Polskiej Platformy LNG i Gas Business Development Manager w Iveco Poland Jacek Nowakowski.

Wiceminister podkreślił, że krajowe ramy polityki rozwoju paliw alternatywnych zakładają, że do 2025 roku w Polsce powstanie 14 stacji tankowania LNG wzdłuż transeuropejskich korytarzy transportowych, a na rynku będzie ok. 3 tys. pojazdów zasilanych tym paliwem.

Obecnie w Polsce jest ok. 500 pojazdów ciężarowych zasilanych LNG i kilkadziesiąt autobusów komunikacji miejskiej.

bDyIoCyR

"W LNG widzimy największy potencjał do zastępowania oleju napędowego w transporcie ciężkim. W następnej kolejności, bez konieczności wymiany taboru, to paliwo mogłoby zostać zastąpione przez bio-LNG" - dodał Dziadzio.

Jak podkreśliła dyrektor ds. sprzedaży kart paliwowych w Shell Polska Katarzyna Warzywoda, poza poprawą jakości powietrza, jako że LNG emituje o jedną piątą mniej gazów cieplarnianych niż diesel, LNG może pomóc utrzymać i zwiększyć konkurencyjność polskiego sektora transportu ciężkiego w Europie.

"Shell planuje uruchomienie w Europie 39 stacji tankowania LNG, z których 25 już działa, w tym pierwsza w Polsce pod Wrocławiem" - zapowiedział prezes Shell Polska Piotr Dziwok.

"Shell pracuje, na razie poza Polską, nad dopełnieniem łańcucha dostaw bio-LNG. Nasze najbliższe plany uruchomienia skraplarni bio-LNG to Niemcy i Holandia" - dodała Warzywoda.

bDyIoCyS
bDyIoCzm
KOMENTARZE
(0)