Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

JLL: W 2016 zostanie oddane 358 000 m2 nowej powierzchni w centrach handlowych

0
Podziel się:
JLL: W 2016 zostanie oddane 358 000 m2 nowej powierzchni w centrach handlowych

Wielkość nowej powierzchni w centrach handlowych w Polsce oddanej do użytku w 2015 r. wyniosła 502 tys. m2, najwięcej od 2009 r. W 2016 r. można oczekiwać oddania do użytku 358 tys. m2 nowej powierzchni, poinformowała Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL.

"Zgodnie z zapowiedziami deweloperów, 2016 będzie spokojniejszy pod względem nowych otwarć - jeśli plany zostaną zrealizowane w terminie, rynek może urosnąć o 358 000 m2 w ramach centrów handlowych" - powiedziała Bartoszewicz-Wnuk, cytowana w komunikacie.

Z danych JLL wynika, że rok 2015 był wyjątkowo intensywny na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. Do użytku oddano aż 502 000 m2 nowej powierzchni w centrach handlowych, najwięcej od 2009 r. W 2014 r. oddano do użytku jedynie 332 000 m2 takiej powierzchni.

Największe centra handlowe oddane do użytku to Zielone Arkady w Bydgoszczy (50 tys. m2), Sukcesja w Łodzi (46,3 tys. m2) i Tarasy Zamkowe w Lublinie (37,9 tys. m2). W budowie są natomiast takie obiekty jak Posnania w Poznaniu (99 tys. m2), Wroclavia we Wrocławiu (64 tys. m2) i Galeria Północna w Warszawie (64 tys. m2).

"Ogółem 566 000 m2 powierzchni w ramach centrów handlowych jest w budowie, czyli o 20% mniej niż było w analogicznym okresie roku poprzedniego. Najwięcej powierzchni powstaje w głównych aglomeracjach" - dodała Bartoszewicz-Wnuk.

Łącznie, w 2015 r. polski rynek handlowy wzbogacił się o 651 400 m2 powierzchni handlowej w ramach centrów handlowych (502 tys. m2), wyprzedażowych (21 300 m2), parków handlowych (30 800 m2) oraz wolnostojących magazynów handlowych (97 300 m2).

Na początku 2016 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,01 mln m2 w ramach takich formatów jak: centra handlowe - 9,28 mln m2 (71%), parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe - 3,52 mln m2 (27%) oraz centra wyprzedażowe - 0,21 mln m2 (2%).

Od początku 2015 r. średnie nasycenie powierzchnią w ramach centrów handlowych w Polsce wzrosło z 229 do 241 m2 na 1 000 mieszkańców. Po ukończeniu wszystkich centrów handlowych będących obecnie w budowie, wskaźnik ten osiągnie wartość 256 m2 - powyżej średniej europejskiej (202 m2), jednak wciąż poniżej średniej dla krajów Europy Zachodniej (262 m2), podał także JLL.

W 2015 r. odnotowano także wzrost stawek "prime" w aglomeracjach Warszawy (do poziomu 110-130 euro za m2 miesięcznie), Poznania (do 45-50 euro), Krakowa (do 50-55 euro) i Trójmiasta (do 47-50 euro).

Wśród głównych aglomeracji najniższy poziom pustostanów rejestrowany jest w Szczecinie (1,6%), a najwyższy w Poznaniu (4,6%).

budownictwo
nieruchomości
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)