Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

KRD: Przeterminowane zadłużenie firm motoryzacyjnych wzrosło do 441,7 mln zł

0
Podziel się:
KRD: Przeterminowane zadłużenie firm motoryzacyjnych wzrosło do 441,7 mln zł

Firmy z branży motoryzacyjnej mają 441,7 mln zł niezapłaconych w terminie zobowiązań wynika z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD). To 28,8% więcej w porównaniu z lipcem 2016 r.

"Motoryzacja niewątpliwie jest jedną z wizytówek polskiej gospodarki, a światowe koncerny chętnie u nas inwestują. Trzeba jednak zauważyć, że na sukces branży patrzymy poprzez pryzmat producentów, a to zaciemnia obraz realnej sytuacji. Niestety, handel samochodami, częściami czy akcesoriami, a także usługi w tym obszarze mają się zdecydowanie gorzej, co widać w statystykach zadłużenia branży. O ile długi producentów stanowią ich niewielki odsetek, to w przypadku handlu i usług jest to poważny problem" - powiedział prezes Adam Łącki, cytowany w komunikacie.

Łączne zadłużenie firm z branży motoryzacyjnej (naprawa, sprzedaż, produkcja pojazdów i części) w marcu 2017 r. wyniosło 441,7 mln zł i było o 28,8% większe niż w lipcu 2016 roku. Od tego czasu o około 3 tys. (do ponad 16,5 tys.) zwiększyła się także sama liczba firm widniejących w KRD BIG. Łączna liczba ich nieopłaconych zobowiązań wyniosła ponad 63 tys. W największym stopniu na ten wynik składają się firmy z województwa śląskiego, mazowieckiego oraz wielkopolskiego, podano także.

"Dane KRD dobrze pokazują trendy dotyczące sytuacji finansowej w motoryzacji. Mówiąc o zadłużeniu w branży, należy jednakże dodatkowo brać pod uwagę poważny problem nierejestrowanych długów dilerów zaciąganych u importerów. W tym przypadku sprzedawca na swoje barki musi brać przymus rejestracji samochodów na swoją firmę, zanim te zostaną faktycznie sprzedane. Do tego dochodzi konieczność płacenia VAT za bardzo drogi towar, jakim są samochody. Dodatkowym obciążeniem dla dilerów jest fakt, że przy tak dynamicznie zmieniającym się rynku, jak motoryzacyjny, pojazdy relatywnie szybko tracą na wartości, co w praktyce również jest bardzo obciążające dla kieszeni sprzedawcy" - powiedział prezes Polskiej Izby Motoryzacji Roman Kantorski, również cytowany w komunikacie.

Głównymi wierzycielami firm motoryzacyjnych jest sektor finansowy (banki i firmy leasingowe) - 36% wszystkich wierzytelności, firmy windykacyjne (21%) oraz handel hurtowy i detaliczny (17%). W największym stopniu z płatnościami wobec firm motoryzacyjnych zalegają: przemysł (19,9% całego zadłużenia), handel (19,2%) oraz transport i spedycja (17,6%), podano również.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)