Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Mastercard: Odsetek firm kierowanych przez Polki wzrósł r/r do 30,3%

0
Podziel się:

Warszawa, 07.03.2018 (ISBnews) - Odsetek firm kierowanych przez kobiety wynoszący 30,3% plasuje Polskę na 7. pozycji na 57 przebadanych krajów na całym świecie i drugiej pozycji w Europie, tuż po Rosji. W ub. roku Polska, z wynikiem 29,6% uplasowała się na 11. pozycji, wynika z rankingu Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE).

Mastercard: Odsetek firm kierowanych przez Polki wzrósł r/r do 30,3%

"Na rynkach rozwijających się udział procentowy firm prowadzonych przez kobiety jest większy niż w lepiej rozwiniętych krajach. W rankingu prowadzi Ghana (46,4%), która obok Malawi i Nigerii jest jednym z trzech nowych państw w tej edycji rankingu. W czołówce znalazły się też Uganda (33,8%) i Wietnam (31,3%). Uważa się, że kobiety stają się tam przedsiębiorcami z konieczności. Muszą zdobyć środki na utrzymanie, mimo braku kapitału i dostępu do usług ułatwiających prowadzenie biznesu" - czytamy w komunikacie.

Kraje w pierwszej 10. z największym udziałem procentowym firm prowadzonych przez kobiety to: 1. Ghana - 46,4%, 2. Rosja - 34,6%, 3. Uganda - 33,8%, 4. Nowa Zelandia - 33,0%, 5. Australia - 32,1%, 6. Wietnam - 31,3%, 7. Polska - 30,3%, 8. Hiszpania - 29,4%, 9. Rumunia - 28,9%, 10. Portugalia - 28,7%.

Jak podkreślają autorzy raportu, przedsiębiorczość kobiet nie zawsze wynika z dobrych warunków, jakie tworzy im się do rozwoju w biznesie. Obrazuje to wskaźnik Mastercard Index of Women Entrepreneurs, obejmujący różnorodne czynniki decydujące o możliwościach biznesowych dostępnych dla kobiet w poszczególnych krajach. Polska zajęła w tym rankingu 19. pozycję na 57 badanych krajów. Jest to wynik lepszy niż w ub. roku (awans z 22. miejsca), jednak wciąż niższy niż wskazywałby na to odsetek firm kierowanych w Polsce przez kobiety.

Z rankingu wynika, że kobiety prowadzące własną działalność radzą sobie lepiej w bardziej rozwiniętych gospodarkach, takich jak trzy kraje zajmujące najwyższe pozycje - Nowa Zelandia, Szwecja i Kanada. W porównaniu z kobietami - przedsiębiorcami z rynków rozwijających się mają one do dyspozycji więcej możliwości i udogodnień, np. dostęp do kapitału, usług finansowych i programów akademickich.

"Okazuje się jednak, że istnieją dwa wyjątki od tego trendu. Po pierwsze, rozwinięte rynki, które zapewniają bardzo dobre warunki do prowadzenia działalności, nie są wolne od uprzedzeń wobec przedsiębiorczych kobiet. Największy spadek w rankingu zanotowała Japonia (z 55,4 do 51,1 pkt- miejsce 46.), co ma związek ze znacznym zmniejszeniem wskaźników aktywności kobiet na polu przedsiębiorczości (-30,9). Z badań wynika, że przyczyną tego może być ogólne postrzeganie kobiet jako mniej wartościowych od mężczyzn, zarówno w społeczeństwie, jak i w środowisku korporacyjnym" - czytamy także.

Ponadto, z badania Mastercard wynika, że warunki sprzyjające przedsiębiorczości kobiet nie zawsze są uzależnione od stopnia rozwoju gospodarczego kraju. Czynnikiem szczególnie zniechęcającym kobiety do zakładania własnych firm jest brak wiary w siebie. W takich krajach, jak np. Belgia, Niemcy czy Wielka Brytania, mimo sprzyjających systemów prawnych i dobrego dostępu do zasobów, odsetek kobiet wśród właścicieli firm jest poniżej oczekiwań.

Z kolei na takich rynkach, jak m.in. Polska, a także Filipiny, Botswana czy Tajlandia, przedsiębiorczość jest postrzegana jako szansa na poprawę bytu kobiet.

"Choć warunki prowadzenia działalności gospodarczej w tych krajach nie są zbyt sprzyjające, kobiety mają tam liczną reprezentację wśród liderów biznesu, przedstawicieli wolnych zawodów i pracowników technicznych. Dynamicznie rozwija się lokalna przedsiębiorczość, a właścicielki firm osiągające sukcesy cieszą się dużym szacunkiem" - czytamy w raporcie.

Tam, gdzie założenie własnej działalności podyktowane jest często koniecznością, tak jak ma to miejsce w krajach rozwijających się Azji czy Afryki, kobiety zostają przedsiębiorcami równie często, jak mężczyźni. Zwykle decydują się na samozatrudnienie w sektorze nieformalnym, na małą skalę, przy niewielkim wykorzystaniu technologii.

Choć kraje Bliskiego Wschodu i Afryki, takie jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Tunezja i Arabia Saudyjska, znalazły się na samym dole rankingu, odnotowały najwyższe wskaźniki oczekiwanego rozwoju firmy w najbliższych latach, deklarowanego przez kobiety będące przedsiębiorcami (37%), podkreślono.

W celu opracowania wyników dla rankingu Mastercard Index of Women Entrepreneurs użyto 12 wskaźników głównych i 25 wskaźników szczegółowych do zbadania 57 gospodarek w regionach Dalekiego Wschodu, Bliskiego Wschodu i Afryki, Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej i Europy. Kraje te, reprezentujące 78,6% kobiet aktywnych zawodowo na całym świecie, różnią się pod względem możliwości awansu kobiet, zasobów wiedzy i środków finansowych oraz warunków prowadzenia działalności.

(ISBnews)

giełda
wiadomości
giełda na żywo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)