Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Prezes PKP: Koleje zrealizują plan 66 mld zł inwestycji na lata 2013-2020

0
Podziel się:
Prezes PKP: Koleje zrealizują plan 66 mld zł inwestycji na lata 2013-2020

Pomimo trudnego startu PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) są w stanie pełni wykorzystać 66 mld zł z unijnej perspektywy finansowej na lata 2013-2020, poinformował prezes PKP SA Krzysztof Mamiński. Według niego, konieczna jest także dalsza rewitalizacja istniejącej infrastruktury oraz czynne włączenie się kolei w projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

"PKP PLK wstała z kolan, a jeszcze przed rokiem miałbym na ten temat inne zdanie. Plan inwestycji opiewający w perspektywie finansowej 2013-2020 na 66 mld zł jest dużym i zależnym od wielu czynników wyzwaniem, ale mimo opóźnień nadal wykonalny" - powiedział Mamiński podczas debat IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach.

Potwierdzeniem jego słów jest opinia prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela, który potwierdził, że program inwestycyjny jest opóźniony już o ponad 2 lata, a w tym czasie realizowano plany przesunięte z poprzedniej perspektywy finansowej.

"W 2017 r. liczymy na zakontraktowanie umów wartych ponad 20 mld zł. Dodając do tego 10 mld zł już realizowanych przekroczymy 30 mld zł, czyli blisko połowę wartości planu w obecnej perspektywie finansowej" - zapewnił Merchel.

Według niego, znaczna przygotowanych wcześniej projektów jest analizowana i przemodelowywana pod kątem oszczędności i weryfikacji kosztorysów. W niektórych przypadkach są bowiem możliwe nawet 30-proc. zmniejszenie kosztów.

Mamiński podkreślił podczas debat, że równie ważnym zadaniem, które stoi przed PKP są modernizacje istniejącej infrastruktury np. dworców czy przystanków w mniejszych miejscowościach. To jednak już się dzieje i proces rewitalizacji będzie kontynuowany. Przed spółką pojawia się natomiast zupełnie nowe wyzwanie - planowana budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Projektem, w którym widzę nasza dużą rolę jest jest połączenie CPK linią kolejową, ale wcześniej trzeba podjąć decyzję, w jakim standardzie pociągów będziemy ją obsługiwać. Mogą to być bowiem składy, którymi dysponujemy dzisiaj, ale może warto pomyśleć o kolei dużych prędkości. Jednak do budowy w Polsce KDP skłaniałbym się tylko wówczas, gdyby nie zamykała się ona w granicach Polski, ale włączyła się w system europejski" - wskazał Mamiński.

Prezes PKP SA podkreślił, że przy planowaniu i budowie CPK należy uwzględnić także jego komplementarność, a więc projektować go także pod kątem przewozów towarowych. Celem powinno być stworzenie spójnej infrastruktury transportowej powiązanej z portem.

"W tym kontekście rośnie rola kolei nie tylko jako środka transportu pasażerów, ale także przewozu towarowego. Dlatego te założenia, podobnie, jak w przypadku układu drogowego, należy rozważać już na etapie projektowania całej inwestycji" - podsumował Mamiński.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)