Airbus nie dostarczył zapowiadanych 800 samolotów. "Wynik to był ogromny wysiłek"

Na koniec 2024 r. Airbus dostarczył 766 samolotów. O ile w segmencie mniejszych maszyn (A220 i A320) notował wzrosty, to w przypadku dużych - stagnację (A330) lub spadek (A350). - Osiągnięcie tego wyniku w 2024 r. było ogromnym wysiłkiem zespołowym - powiedział Christian Scherer, CEO Airbus Commercial Aircraft.

A350-1000XWB to jeden z samolotów produkowanych przez AirbusaA350-1000XWB to jeden z samolotów produkowanych przez Airbusa
Źródło zdjęć: © Getty Images | Nicolas Economou
Marcin Walków

Jeszcze w połowie 2024 r. Johan Pelissier, ówczesny CEO Airbusa w Europie, deklarował, że fabryki pracują pełną parą - W tym roku naszym celem jest dostarczenie 800 samolotów i pracujemy na pełnych obrotach, aby wywiązać się z tego, co obiecaliśmy - mówił w wywiadzie dla money.pl. Wystarczyło jednak kilka tygodni, by firma oficjalnie potwierdziła, że tego celu nie dowiezie. Wyniki na koniec roku tego dowiodły, ale w kierownictwie Airbusa słychać, że firma i tak ma powody do zadowolenia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak często samolot trafia do hangaru? Oto czym zajmują się mechanicy lotniczy

Airbus nie dowiózł celu, ale jest zadowolony z wyników

Airbus informował, że boryka się ze "specyficznymi problemami w łańcuchu dostaw", głównie w zakresie silników, elementów płatowców i wyposażenia kabin. Zapowiedziano wówczas, że nowym celem jest około 770 samolotów. Dziś już wiadomo, że na koniec roku Airbus dostarczył 766 samolotów. To więcej niż w 2023 r., gdy fabryki opuściło 735 maszyn, ale znacznie mniej niż w rekordowym dla firmy 2019 r., który zakończył się dostawami 863 samolotów.

Wzrost liczby dostaw w ujęciu rocznym odnotowano w przypadku samolotów wąskokadłubowych z rodziny A320 (do 602 szt.) i A220 (do 75 szt.). Liczba dostarczonych egzemplarzy szerokokadłubowego A330 utrzymała się na tym samym poziomie (32 szt.). Spadła za to liczba samolotów A350, które opuściły w ubiegłym roku fabryki (do 57 szt.).

Rodzina modeli

2024

2023

A220

75

68

A320

602

571

A330

32

32

A350

57

64

SUMA

766

735

Źródło: Airbus

Scherer, Airbus: uważamy rok 2024 za dobry

- Biorąc pod uwagę złożone i szybko zmieniające się środowisko, w którym nadal działamy, uważamy rok 2024 za dobry. Osiągnięcie tego wyniku w 2024 r. było ogromnym wysiłkiem zespołowym. Wielkie podziękowania dla zespołu Airbus, który każdego dnia robi to, co robi, dla naszych klientów. I wielkie podziękowania dla naszych klientów za to, że nadal nam ufają i rozwijają nasze partnerstwa na całym świecie - dodal Scherer.

- Jeśli chodzi o dostawy, utrzymaliśmy naszą trajektorię i świętowaliśmy kilka przełomowych premier. Należą do nich pierwszy w historii A321XLR, a także pierwsze dostawy A330neo i A350 do kilku klientów na całym świecie - powiedział Christian Scherer, CEO Airbus Commercial Aircraft.

Wyniki finansowe koncern przestawi 20 lutego 2025 r.

Airbus dostarczy samoloty LOT-owi? Wkrótce decyzja

Producent wylicza, że łączna liczba zamówień na jego maszyny sięgnęła na koniec roku 24 tys. 621 szt., z czego dostarczono 15 tys. 963 samoloty. Z tej liczby 14 tys. 126 maszyn wciąż lata.

Airbus stara się także o kontrakt z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, które stoją przed zadaniem wymiany floty regionalnej. Narodowy przewoźnik rozważa tylko dwa modele:

  • Airbus A220
  • Embraer E195-E2.

- Głównym czynnikiem z pewnością będzie ekonomika wykonywania połączeń tymi samolotami. One są w dużej mierze podobne pod wieloma względami, przy czym Airbusy A220 mają nieco więcej foteli, tak samo zasięg. Embraery E2-195 przez to, że są mniejsze, to na krótszych trasach są tańsze w eksploatacji. Dlatego stoimy przed naprawdę poważnym wyborem i oferty analizujemy w bardzo wielu wymiarach - mówiła Dorota Dmuchowska, członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych, w wywiadzie dla money.pl. Dodała, że decyzja zostanie podjęta w I kwartale tego roku.

Jak pisaliśmy w money.pl, zamówienie Polskich Linii Lotniczych LOT to dla obu producentów szansa na miliardy dolarów. Nie chodzi tylko o pieniądze, ale również o biznesowe ambicje. - To zamówienie, o które będziemy walczyć - mówił w wywiadzie dla money.pl prezes Embraera Francisco Gomes Neto.

Brazylijski producent ma już 20-letnią historię ścisłej współpracy z LOT-em. To polski przewoźnik odebrał pierwszy samolot z rodziny E-Jet w 2004 r. Dziś niemal połowa samolotów z żurawiem na ogonie to maszyny Embraera. Firma ta ma również tę przewagę, że piloci LOT-u znają jej samoloty, a mechanicy lotniczy z Polskiej Grupy Lotniczej mają doświadczenie w ich obsłudze serwisowej.

Dla Airbusa to również kwestia ambicji i podbicia jednego z ostatnich niezdobytych "bastionów". Choć aktywnie działa w Polsce od 23 lat, nie ma tu klientów na maszyny pasażerskie. - Dlatego to nasz interes strategiczny, aby być w ciągłym dialogu z potencjalnymi partnerami, w tym zdecydowanie z LOT-em. Takie rozmowy trwają od kilku lat. Braliśmy udział w poprzednich przetargach i szanowaliśmy ich wynik - mówił nam Johan Pelissier.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X