Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Redakcja money.pl
|
aktualizacja

Analityka HR. Moda czy już pozycja obowiązkowa?

1
Podziel się:

Słowo analityka nie jest niczym nowym dla współczesnego biznesu. Pierwszym skojarzeniem dla tego zagadnienia jest powiązanie go z sytuacją ekonomiczną przedsiębiorstwa. W tej kwestii przez wiele lat pojawiło się niewiele zmian. Obszar ten mówi m.in. o kondycji finansowej przedsiębiorstwa, o aktywach i pasywach, stanie majątku czy korelacji wykonanych kosztów w stosunku do planu. Przez wiele lat zagadnienie to miało swoje stałe pozycje analityczne, wśród których sprawnie poruszali się finansiści.

Analityka HR. Moda czy już pozycja obowiązkowa?
Czym jest analityka HR i czy to już obowiązek, by funkcjonowała w firmach? (Tumisu z Pixabay)

Nowość – Analityka HR

Jednakże w dobie skoku technologicznego i wyścigu wielkich korporacji pojawił się nowy obszar analityki, który jak się okazuje ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania firmy. Jego niezaprzeczalną zaletą jest kompleksowa analiza wskaźnikowa zagadnienia związanego z szeroko rozumianym obszarem dotyczącym zasobów ludzkich. Coraz częściej jako skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi pojawiają się kwestie związane m.in. ze sztuczną inteligencją, zasobami big data czy analityką HR.

Zobacz także: Magister został kierowcą śmieciarki. "Po prostu lubię to robić"

Skuteczność analityki HR jest nierozerwalnie związana z procesami zachodzącymi w firmie, możliwościami informatycznymi oraz umiejętnościami i kompetencjami osób, które będą wykonywać taką analizę. W tym miejscu należy wspomnieć, że niezbędnym warunkiem wprowadzenia skutecznej analityki HR, jest dojrzałość firmy oraz poziom jej rozwoju. W zakresie globalnego zarządzania wymaga również otwartości, zrozumienia jej zastosowania oraz wpływu jaki ma na poziom osiąganych celów przez firmę.

Raport czy analiza?

W tym miejscu pojawia się pytanie, czym w takim razie różni się analiza od raportowania? Czy same raporty już nie wystarczą? Różnica między tymi dwoma zagadnieniami jest zasadnicza.

Raporty to "suche" informacje, zawierające dane z kilku lat, ale bez pogłębionej analizy i wniosków z nich płynących czy też predykcji na kolejne lata. Raportowanie jest żmudną, powtarzalną czynnością, która wykonywana wielokrotnie przechodzi w automatyczne działanie niewymagające angażowania umysłu wykonawcy. Dlatego też wielokrotnie jest uważana za zadanie odtwórcze i niechętnie wykonywane przez poszczególne działy w firmie.

Analiza ma wyższość nad raportami dzięki temu, że zawiera w sobie wszystkie powyższe zagadnienia oraz coś więcej. Analiza jest już bardziej skomplikowanym procesem, w szczególności jeżeli baza danych zawiera dużą ilość informacji, dzięki czemu można stworzyć korelacje pomiędzy różnymi procesami funkcjonującymi w firmie.

Obszar HR stał się obecnie jednym z najciekawszych i najbardziej znaczących obszarów do analizy danych. Możliwości jakie oferuje są szeroko zakrojonym obrazem dotyczącym pracowników, którzy są podstawą skutecznego funkcjonowania firmy. W końcu sukces firmy i menedżerów to szczęśliwi i zadowoleni ze swojej pracy pracownicy.

Zdecydowanie nie moda

Biorąc pod uwagę zwrot informacji oraz ich jakość, analityka HR z całą pewnością nie jest chwilową modą na rynku. Dobrze prowadzona wspomaga podejmowanie decyzji w kluczowych obszarach funkcjonowania firmy, m.in. w kwestii zatrudnienia, wynagrodzeń, rozwoju pracowników czy też efektywności ich pracy. Wartość jaką niesie ze sobą dobra analityka HR jest obecnie mocno dostrzegalna jako bezcenne źródło dla wszystkich osób zarządzających organizacją i mających wpływ na podejmowanie strategicznych decyzji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
praca
analityka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Sedlak&Sedlak
KOMENTARZE
(1)
Ła,s,sks
3 lata temu
Bla bla bla