Autostrada A4 znów podrożeje. Stalexport wysłał wniosek do GDDKiA
Spółka Stalexport Autostrada Małopolska, koncesjonariusz odcinka Kraków - Katowice, wysłała wniosek do GDDKiA o zmianę stawek opłat za skorzystanie z trasy. Jeśli nie stanie się nic oczekiwanego, nowy cennik zacznie obowiązywać na początku kwietnia.
Koncesjonariusz wnioskuje do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad o kilkuzłotowe podwyżki. Dodajmy, że kolejne w ostatnich kilkunastu miesiącach. Stawki w 2022 r. zmieniały się na odcinku Katowice - Kraków dwukrotnie.
Tym razem Stalexport Autostrada Małopolska wnioskuje, by opłata dla pojazdów kategorii 1 (szczegóły niżej) wzrosła z 13 do 15 zł. Pozostałych - z 40 do 46 zł. Nowe stawki mają wejść w życie 3 kwietnia.
"Jednocześnie SAM SA planuje utrzymanie stawki preferencyjnej dla transakcji automatycznych (A4Go, Telepass, videotolling) dla pojazdów kategorii 1" - informuje spółka. Cena "promocyjna" ma wzrosnąć z 10 do 13 zł. Podwyżki dla pozostałych kategorii będą konsultowane z GDDKiA.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bilet na Pendolino za 49 zł. "Dziś płacę 179 zł. Obietnice obniżek to zagrywka przedwyborcza"
Co zrobi GDDKiA?
Złożenie wniosku to fatalny sygnał dla kierowców. W ubiegłym roku GDDKiA wyraźnie krytykowała koncesjonariusza za podwyżki. Uznawała jest za niezasadne i apelowała wręcz o wycofanie się z planów.
"Przede wszystkim zwróciliśmy uwagę na znaczną skalę podwyżki oraz na fakt, że prognozy ruchu, na podstawie których podjęto decyzję o podwyższeniu opłat, nie uwzględniały trwającej od 24 lutego br. wojny na terenie Ukrainy. Konflikt ten ma znaczący wpływ zarówno na kwestie społeczne, jak i gospodarcze i nie można go pominąć w analizach dotyczących przyszłego ruchu na autostradzie A4" - pisała GDDKiA w wakacje.
Niemniej, podwyżki i tak zatwierdzono. Wszystko wskazuje na to, że tym razem będzie podobnie. Tym bardziej że GDDKiA przy okazji poprzednich podwyżek informowała, że nie ma formalnych możliwości, by zmusić koncesjonariusza do zmiany planów.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk obiecał w lipcu 2022 r., że po 2027 r. państwo przejmie pod swoją jurysdykcję 61-kilometrowy odcinek A4 Katowice - Kraków. Wtedy wygaśnie bowiem koncesja na ten fragment.
Kategorie pojazdów na autostradzie A4
Oto kategorie pojazdów, od których uzależniona jest wysokość opłat na autostradach w Polsce:
- kat. 1: motocykle, pojazdy samochodowe o dwóch osiach;
- kat. 2: pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze; pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami;
- kat. 3: pojazdy samochodowe o trzech osiach; pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami;
- kat. 4: pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach; pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami; pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach z przyczepami;
- kat. 5: pojazdy niemieszczące się w kategoriach od 1 do 4; pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.