Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Autostrada Wielkopolska musi zwrócić 1,4 mld zł. Sąd UE po stronie Polski

Sąd Unii Europejskiej stanął po stronie Polski w sporze ze spółką Autostrada Wielkopolski o nienależną pomoc publiczną. Do Skarbu Państwa wróci prawie 1,4 mld zł.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Materiały prasowe)
Sąd Unii Europejskiej stanął po stronie Polski w sporze ze spółką Autostrada Wielkopolski o nienależną pomoc publiczną.

Państwowa rekompensata dla koncesjonariusza Autostrady Wielkopolskiej z tytułu utraconego przychodu z opłat za przejazd ciężarówek autostradą A2 Nowy Tomyśl – Konin była wyższa niż należyta. Sąd UE odrzucił skargę spółki na decyzję KE w tej sprawie.

Pieniądze trafią do Krajowego Funduszu Drogowego i zostaną przeznaczone na realizację inwestycji drogowych. Spółka Autostrada Wielkopolska może jeszcze zaskarżyć wyrok Sądu UE do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jednakże musiałaby ona dotyczyć tylko kwestii prawnych, a nie faktycznych ustaleń - wskazuje NIK.

Sąd UE przyznał rację Komisji Europejskiej, która dowiodła, że AWSA skorzystała z nieuprawnionej pomocy publicznej
Sąd UE: Firma, w której udziały ma rodzina Kulczyków, zwróci Polsce niedozwoloną pomoc publiczną

"Wykryty przez kontrolerów NIK niewłaściwy mechanizm rozliczania dopiero po dekadzie zamienia się w realne korzyści finansowe dla Skarbu Państwa" - czytamy w komunikacie Izby.

W latach 2006 r. i 2009 r. umowy koncesyjne na budowę i eksploatację autostrad były badane przez NIK. Izba sprawdzała również rozliczenia budżetu państwa z koncesjonariuszami z tytułu rekompensat za przejazdy autostradami.

"W trakcie kontroli Najwyższa Izba Kontroli wykryła szereg nieprawidłowości. Ustalono m.in., że od początku wprowadzenia systemu rekompensat dla koncesjonariuszy za bezpłatne przejazdy autostradami nie zostały podjęte działania, które zapewniłyby ich rzetelne rozliczanie oraz rekompensaty obliczano na postawie nieaktualnych prognoz ruchu i dochodów. Pokontrolny wniosek NIK o zwrot nadpłaty od AWSA wystosowany do Ministra Infrastruktury nie został uznany przez koncesjonariusza." - informuje NIK.

Niemal regularnie Autostrada Wielkopolska notuje ujemne wyniki rzędu kilkuset milionów.
Autostrada Wielkopolska nie zarabia. Spółka współzarządzana przez Kulczyka na minusie

W 2012 r. rząd polski zawiadomił Komisję Europejską, że wypłacił koncesjonariuszowi zawyżoną pomoc. Komisja Europejska w 2014 r. wszczęła oficjalne dochodzenie w tej sprawie, które trzy lata później zakończyło się decyzją zobowiązującą AWSA do zwrotu nienależnych rekompensat (895 mln zł) wraz z odsetkami, czyli w sumie 1,367 mld zł.

Jeszcze jesienią 2017 r. spółka odwołała się od decyzji KE do Sądu UE w Luksemburgu. 24 października 2019 r. sąd podtrzymał decyzję KE, uznając tym samym, że wyliczenia rekompensat były nieprawidłowe czyli wyższe od należytych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
04-11-2019

A2Najdroższa autostrada w kraju i jeszcze dostają jakąś pomoc publiczną. Klan Kulczykow jest naprawdę bezczelny.

04-11-2019

RyszardKasa dawno przepukana na łapówki politykom a teraz trzeba zwracać z odsetkami?

04-11-2019

bedzie drożejTo obstawiamy o ile wzrosna oplaty? zawszystkie autostary w polsce oczywiscie . bo konkurencja nie moze pozostac w tyle z cenami

Rozwiń komentarze (54)