Chiny budują własny "Kanał Sueski". Towary dojadą do Europy koleją szybciej

Chongqing, miasto w środkowych Chinach, rozwija się jako strategiczny węzeł handlowy łączący Azję z Europą. Zyska wkrótce nowe połączenie, które już okrzyknięto "kolejowym Kanałem Sueskim". Nowa trasa kolejowa znacząco skraca czas dostaw towarów między kontynentami.

The new flower bed on Qianmen Street commemorates the 80th anniversary of the victory of the Chinese People's War of Resistance against Japanese Aggression and the World Anti-Fascist War in Beijing, China, on August 27, 2025. (Photo by Costfoto/NurPhoto via Getty Images)Chiny z nową inwestycją
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto
Robert Kędzierski

Chongqing to jedno z największych miast Chin, położone u zbiegu rzek Jangcy i Jialing w południowo-zachodniej części kraju. Zamieszkuje je 32 miliony osób, a jego powierzchnia jest porównywalna do terytorium Austrii. Miasto charakteryzuje się wielopoziomową zabudową i futurystyczną panoramą przypominającą scenografię filmów science-fiction.

W tym gigantycznym ośrodku miejskim Chiny rozwijają nowy szlak handlowy określany jako "Kanał Sueski na szynach". Trasa ASEAN Express funkcjonująca od 2023 roku skraca czas dostawy między Hanoi a Chongqing do zaledwie pięciu dni. Towary docierają do Europy w czasie krótszym niż dwa tygodnie, co stanowi znaczącą przewagę nad tradycyjnymi trasami morskimi.

Miasto przekształciło się w kluczowy punkt w chińskiej architekturze handlowej. Codziennie przeładowywane są tam setki kontenerów, które łączą kraje Azji Południowo-Wschodniej, takie jak Wietnam i Singapur, z państwami europejskimi, w tym NiemcamiPolską. Wszystkie te połączenia realizowane są wyłącznie transportem kolejowym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nocna prohibicja w stolicy? "Warszawa staje się takim 'alkoskansenem'"

Strategiczna zmiana w globalnym handlu

Rozwój kolejowego węzła w Chongqing odzwierciedla szerszą zmianę w chińskiej filozofii handlu międzynarodowego. Pekin dąży do minimalizacji ryzyk geopolitycznych poprzez dywersyfikację tras transportowych. Zamiast polegać na tradycyjnych szlakach morskich z ich wąskimi gardłami, takimi jak Kanał Sueski, Chiny stawiają na transport lądowy kontrolowany przez własne terytorium.

W przeciwieństwie do wielkich portów morskich z tankowcami przewożącymi ropę, nowy system opiera się na elektrycznych pociągach transportujących kontenery przez kontynenty. Ta infrastruktura łączy fabryki bezpośrednio z odbiorcami, omijając potencjalne punkty zapalne na trasach morskich.

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"