Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Sprzedają dawne zakłady Fiata w Bielsku-Białej. Oto kwota

204
Podziel się:

"Solidarność" z Podbeskidzia zaapelowała do rządu o zainteresowanie dawną fabryką silników wysokoprężnych Fiata w Bielsku-Białej. Związkowcy wskazują, że w miejscu wyspecjalizowanego zakładu z załogą, które mogłyby trafić np. do PGZ, wkrótce mogą powstać magazyny.

Sprzedają dawne zakłady Fiata w Bielsku-Białej. Oto kwota
Pracownicy fabryki Fiat w Bielsku-Białej (PAP, Andrzej Grygiel)

W liście adresowanym m.in. do szefa rządu związkowcy piszą o przedłużających się negocjacjach koncernu Stellantis - właściciela zamkniętej już fabryki Fiata - z Polską Grupą Zbrojeniową. Wskazują, że fabryka ma zostać sprzedana deweloperowi magazynowemu, jeśli Skarb Państwa nie skorzysta z prawa pierwokupu.

W sierpniu i wrześniu tego roku przedstawiciele "Solidarności" spotkali się z wiceministrami aktywów i obrony, odpowiedzialnymi za nadzór nad PGZ oraz za zamówienia i zakupy produkcji wojskowej. Jak twierdzą, w czasie tych rozmów nie spotkali się z negatywnym stanowiskiem wobec ewentualnego przejęcia majątku fabryki przez PGZ.

Przewodniczący zarządu podbeskidzkiej "Solidarności" Marek Bogusz wskazał w liście do premiera, że łączna kwota nabycia z umowy warunkowej, czyli 32 mln euro, stanowi zaledwie niecałe 62 proc. wartości fabryki zapisanej w operacie szacunkowym (52 mln euro). Ocenił, że nieskorzystanie z prawa pierwokupu przez Skarb Państwa lub Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną (KSSE) "w takim przypadku byłoby działaniem na szkodę Skarbu Państwa lub spółki".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Gala 35-lecia Wolności Gospodarczej money.pl: Cezary Kozanecki, Założyciel i Prezes Zarządu Synektik

Solidarność apeluje. Chce, by dawne zakłady Fiata trafiły do PGZ

Bogusz przypomniał w liście, że zakład ma długą historię. Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, poprzedniczka fabryki silników Fiata, była od lat 70. jednym z najważniejszych organizmów gospodarczych na południu Polski. Bielska FSM obejmowała 15 zakładów w Bielsku-Białej, Tychach, Czechowicach-Dziedzicach, Skoczowie, Ustroniu, Sosnowcu i Częstochowie.

Po prywatyzacji w latach 1990-92 FSM przekształciła się w koncern Fiat Auto Poland, a w pobliżu Bielska-Białej powstało motoryzacyjne zagłębie, pojawiło się 37 fabryk branży automotive.

Bogusz przypomniał, że w latach 1997-2001, m.in. dzięki pracy działaczy Akcji Wyborczej "Solidarność" z regionu i decyzji rządu Jerzego Buzka (ustanowił w Bielsku-Białej rozproszoną strefę ekonomiczną), na terenie dawnej FSM spółka Fiata i General Motors zbudowała w latach 2002-03 fabrykę FCA Powertrain, która wyprodukowała ponad 7 milionów silników, w znaczącej większości wyeksportowanych.

W 2021 r. jednak nastąpiła fuzja Fiat Chrysler Automobiles i Groupe PSA, powstał koncern Stellantis i zdecydowano o zamknięciu kliku fabryk FCA, w tym fabryki Powertrain w Bielsku-Białej. Produkcja zakończyła się tam wiosną 2024 roku.

"Solidarność": niech PGZ przejmie fabrykę i stworzy kompleks wojskowo-przemysłowy

"Solidarność" od jesieni 2022 r. zaangażowała się w próbę znalezienia rozwiązania, które - jak mówi przedstawiciel związkowców - "nie doprowadziłoby do zmarnowania kapitału ludzkiego i nowoczesnego majątku produkcyjnego, likwidowanego przez Stellantis".

Szef podbeskidzkiej "Solidarności" w liście do Donalda Tuska wskazał do trwającej zmiany w przemyśle zbrojeniowym i wydatków Polski z tym związanych, które mają przekroczyć 4 proc. PKB. Przypomniał, że znacznym beneficjentem tych wydatków jest PGZ, z której przedstawicielami - przy zaangażowaniu "Solidarności" - od marca 2023 roku osoby odpowiedzialne w Stellantis za likwidację fabryki podjęły "rozmowy i badania".

Według ekspertów najlepszym pomysłem zagospodarowania likwidowanego kompleksu przemysłowego byłoby zastąpienie zaawansowanej produkcji silników wysokoprężnych w Bielsku-Białej produkcją na rzecz Sił Zbrojnych w ramach PGZ, która przejęłaby zorganizowaną część przedsiębiorstwa FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej, tworząc w ten sposób najnowocześniejszy kompleks wojskowo-przemysłowy w kraju - napisał szef podbeskidzkiej 'Solidarności'.

Wskazał, że PGZ pozyskałaby w ten sposób wolną od zobowiązań finansowych fabrykę z pracownikami oraz funkcjonującą organizację, wydzieloną z części Grupy Stellanis.

"FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej to nieporównywalny do żadnego innego w kraju potencjał produkcyjny, umożliwiający sprawne uruchomienie masowej produkcji zgodnie z najnowszymi trendami w zakresie zarządzania produkcją. Jest to niepowtarzalna okazja wprowadzenia do grupy PGZ całkowicie nowego podmiotu z odmienną mentalnością od już będących jej częścią innych podmiotów" – podkreślił Bogusz.

Jest już warunkowa umowa sprzedaży

"Dlatego z przykrością odnotowaliśmy - zamiast podjęcia rozmów ws. zakupu likwidowanego kompleksu - skierowanie w dniu 2 października do koncernu Stellantis listu prezesa PGZ z wnioskiem o przedłużenie terminu negocjacji do końca pierwszego kwartału przyszłego roku" - napisał związkowiec.

Wyjaśnił, że w efekcie braku oferty PGZ Stellantis 30 października podpisał z polskim deweloperem magazynowym, firmą DL Invest Group, warunkową umowę sprzedaży kompleksu przemysłowego Stellantis w Bielsku-Białej - za 27 mln euro i świadczenie niepieniężne o wartości 5 mln euro.

"Warunkiem zapadalności tej umowy jest nieskorzystanie z prawa pierwokupu przez Skarb Państwa w okresie 30 dni i przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną w okresie następnych 30 dni" - stwierdził Bogusz. Przypomniał, że od 1 lipca Skarb Państwa reprezentuje w takim wypadku wojewoda śląski, a nadzór nad KSSE sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki.

Podbeskidzka "Solidarność" podała, że kopie listu do szefa rządu wysłała również do ministrów obrony narodowej i aktywów państwowych oraz wojewody śląskiego i prezesa KSSE.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
moto
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(204)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Janek W.
4 tyg. temu
Zauważył ktoś tendencje że gdzie solidarność tam zakłady upadają
Bartek
4 tyg. temu
Pewnie ... po co produkować silniki ? Plastikowe wiadra są lepsze !
Waldek T.
4 tyg. temu
Wracają czasy Balcerowicza i Lewandowskiego
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
profesor
4 tyg. temu
Jak widać mamy duży zasób fachowców od niszczenia wszystkiego
lew
4 tyg. temu
wielka szkoda kraj sie sypie
Rebel
4 tyg. temu
Już raz sprzedali. Państwo straciło bardzo dużo, a zyskali ci, co do dzisiaj są w polityce i oczywiście kupujący.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (204)
Elvis
4 tyg. temu
W 2021 roku juz sprzedano fiata - wiec po co ten lament
Xxl
4 tyg. temu
Kapitał obcy jest jak gość hotelowy
Krzysztof S.
4 tyg. temu
I tak jest od ponad 30 lat . wszedzie tam gdzie solidarność chce rządzić tam jest widmo bankructwa.
x.x
4 tyg. temu
byle nie poszedł jak Ursus.
Bondi
4 tyg. temu
Niech Morawiecki z Kaczyńskim kupią i będą produkować w końcu tę Izerę!!!!
...
Następna strona