Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|

CPK nadal podtrzymuje 2028 r. "Utrzymanie ambitnego harmonogramu"

60
Podziel się:

Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał promesę zezwolenia na założenie nowego lotniska dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka podkreśla, że ten dokument umożliwi jej "utrzymanie ambitnego harmonogramu" i otwarcie CPK w 2028 r.

CPK nadal podtrzymuje 2028 r. "Utrzymanie ambitnego harmonogramu"
Centralny Port Komunikacyjny. Pierwsze samoloty mają wystartować w 2028 r. (materiały prasowe, CPK, Foster+Partners)

Promesa określa warunki niezbędne, by w przyszłości uzyskać zezwolenie na założenie lotniska użytku publicznego przez CPK. Taki dokument jest wymagany jako załącznik do wniosku o decyzję lokalizacyjną, bez której z kolei Centralny Port Komunikacyjny nie uzyska zezwolenia na budowę.

Otrzymanie promesy przez CPK umożliwia spółce utrzymanie ambitnego harmonogramu - podkreśla spółka.

Przypomniano, że w lipcu regionalny dyrektor ochrony środowiska wydał decyzję środowiskową dla budowy lotniska i węzła kolejowego w Baranowie. "Lotnisko CPK ma zostać uruchomione w 2028 roku. Będzie miało wtedy dwie równoległe drogi startowe, infrastrukturę na ok. 330 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie oraz terminal dostosowany do przepustowości do 40 mln pasażerów w ciągu roku" - przekonuje spółka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Europa ma problem. "CPK może być lekarstwem"

"Termin niezwykle ambitny"

PiS planuje jeszcze tego lata wbić pierwszą łopatę na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Autorzy projektu utrzymują, że wciąż realny jest termin otwarcia nowego lotniska, określony w harmonogram sprzed sześciu lat.

- Tak. Wciąż jest to termin niezwykle ambitny, zakładający zakończenie prac budowlanych w 2027 r., a komercyjne otwarcie w 2028 r. To wyrównanie rekordu światowego, bo w tym tempie powstawało lotnisko w Stambule czy lotniska chińskie. To byłby więc rekord w Unii Europejskiej - mówił w czerwcu Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, w wywiadzie dla tygodnika "Sieci".

Pierwsze samoloty odlecą z CPK w 2028 roku?

Scenariusza, w którym pierwsza łopata pod budowę zostanie wbita jeszcze przed wyborami, a już po nich ogłoszone zostaną przesunięcia w harmonogramie, nie wykluczają eksperci i komentatorzy rynku lotniczego.

- Niewątpliwie nad spółką wisi widmo wyborów i niepewność związana z tym, co stanie się z CPK w przypadku przejęcia władzy przez opozycję. Na razie wydaje się, że nie wie tego sama opozycja, ale im więcej uda się zrobić do wyborów, tym trudniej będzie ten projekt odkręcić - oceniał Dominik Sipiński, analityk rynku lotniczego z firmy ch-aviation.com i Polityki Insight w rozmowie z money.pl.

Ostrzegał, że najłatwiej wyłożyć się na tym etapie, który dopiero przed spółką i branżowym inwestorem. O tę rolę starają się trzy przedsiębiorstwa, w tym francuska grupa Vinci i południowokoreańskie lotnisko Seul-Incheon.

- Jednym z głównych powodów opóźnień w realizacji inwestycji są albo niedokładnie przygotowane projekty i decyzje administracyjne lub zmiany koncepcji w trakcie budowy. Biorąc pod uwagę wysokie tempo prac w ostatnich miesiącach i ciągły brak strategii LOT-u, kluczowej także dla CPK, spółka musi bardzo uważać, aby zbalansować pośpiech i dokładność - podkreślał ekspert.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(60)
nikt
2 miesiące temu
CPK to lotnisko czy to jest ta wizja z 7 liniami szybkich kolei? Bo już się pogubiłem. Planują otwarcie lotniska bez dojazdu?
nikt
2 miesiące temu
czyli w 2028 planowane było otwarcie połowy lotniska. A kiedy koniec całej inwestycji? Razem z 7 liniami szybkich kolei? 2070? jak nie będzie opóźnień....Co udało się Pisowi wybudować w terminie i budżecie ? Nic? A bajki o pobijaniu rekordu świata nie są tak do końca bajkami. Może uda się pobić rekord wydłużania i "wzbogacania" budowy? Przekop hucznie otwarty ale jeszcze nie ukończony do dziś!
Monika M
8 miesięcy temu
Ale co z tysiącami wysiedlonych osób, to niespotykana dotąd skala wysiedleń, utrata domów, przedsiębiorstw. Czy PIS zapewni tym ludziom możliwość odtworzenia majątków, czy ich okradnie pod hasłem inwestycji strategicznych? W jaki sposób samorządy mają zapewnić takiej ilości ludzi lokale zastępcze i utrzymanie? Na terenach gdzie mają przebiegać szprychy nadal wydawane są pozwolenia na budowę. Jestem za rozwojem, lotniskiem z prawdziwego zdarzenia i dogodną komunikacją, ale w tym projekcie brak jest logiki.
sceptyk
8 miesięcy temu
Nie jestem ani trochę zwolennikiem PiSu, ale mam nadzieję, że CPK powstanie. Dlaczego nie możemy mieć portu lotniczego z prawdziwego zdarzenia? Lotnisko Szopena nie ma dalszych perspektyw na rozwój, a z lotnisk regionalnych i tak najczęściej trzeba się przesiadać...
BusinessCity
9 miesięcy temu
Teren po lotnisku Chopina zabudować drapaczami.
...
Następna strona