CPK nie dla francuskiego inwestora? "Rezygnacja wydaje się przesądzona"

Wciąż nie podpisano umowy z francusko-australijskim konsorcjum, które zostało wybrane jako strategiczny inwestor CPK. Nowa władza ma poważne wątpliwości do wyboru dokonanego jeszcze za czasów PiS. - Rezygnacja wydaje się przesądzona - mówi money.pl Adrian Furgalski, ekspert rynku lotniczego.

CPK. Wizualizacje z października 2024 r. CPK. Wizualizacje z października 2024 r.
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | CPK
Marcin Walków

Konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund zostało wybrane pod koniec rządów PiS jako strategiczny inwestor dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dotychczas jednak nie zawarto z nim wiążącej umowy, a nowa władza coraz głośniej mówi o możliwości rezygnacji z tego partnerstwa.

- Rezygnacja wydaje się przesądzona. Wstępne porozumienie zawarte z inwestorami prywatnymi jest krytykowane przez obecną władzę. Jej zdaniem zawiera zbyt wiele ustępstw i niebezpiecznych zapisów w kontekście późniejszego wpływu na zarządzanie infrastrukturą krytyczną. Do zapisów uwagi ma także Prokuratoria Generalna - mówi money.pl Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

O co chodzi ze strategicznym inwestorem? CPK utworzyło spółkę CPK-Lotnisko, która ma budować lotnisko w Baranowie, a później nim zarządzać. Francuzi byliby w niej mniejszościowym udziałowcem (49 proc. udziałów). W zamian dołożyliby 8 mld zł do budowy, mieli wnieść także know-how na temat budowania lotnisk oraz kontakty.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Europa ma problem. "CPK może być lekarstwem"

Vinci Airports zacierało ręce na udział w budowie CPK

Konsorcjum Vinci i IFM Global Infrastructure Fund miało objąć 49 proc. udziałów w spółce CPK-Lotnisko, powołanej do budowy i zarządzania przyszłym lotniskiem w Baranowie. Wkład zagranicznego inwestora ma wynieść 8 mld zł. Obecny kosztorys CPK zakłada 131 mld zł do 2032 r., z czego koszt lotniska szacowany jest na 42 mld zł.

Francuska firma Vinci Airports nie ukrywała, że zależy jej, aby to właśnie ją wybrał polski rząd. Konkurowała m.in. z południowokoreańskim podmiotem zarządzającym lotniskiem Seul-Incheon. Prezes Vinci Airports Nicolas Notebaert wiosną udzielił money.pl wywiadu, w którym wielokrotnie powtarzał jedno słowo: konkurencyjność.

Uważał, że to jest klucz do potencjalnego sukcesu Centralnego Portu Komunikacyjnego na arenie międzynarodowej. - CPK chce być nowym liderem w regionie, to wymaga konkurencyjności. W Europie rynek lotnisk jest bardzo konkurencyjny, bardziej niż np. w Azji - mówił w rozmowie z nami.

Największą zaletą CPK jest bycie nowym hubem w Europie, prawdopodobnie jedynym tej wielkości, który zostanie zaprojektowany od podstaw w tym stuleciu - przekonywał Noteabert.

Vinci Airports zaangażowało się także w potężną rozbudowę lotniska w Budapeszcie, a plany te nazwano już budową "węgierskiego CPK". Węgrzy zaczęli od wykupienia praw do zarządzania lotniskiem w Budapeszcie od prywatnego inwestora. Koszt? 4 mld euro. Rząd Viktora Orbana wspierają Francuzi z firmy Vinci Airports. Mają uzyskać 20 proc. udziałów w nowym konsorcjum, a w rękach Węgier pozostanie 80 proc. "W późniejszym terminie ma ewentualnie dołączyć katarski fundusz inwestycyjny Qatar Investment Authority, który przejąłby 29 proc. udziałów" - pisała "Rzeczpospolita".

"Kwota nie jest powalająca". 8 mld zł za udziały w CPK

Oficjalnie temat udziału Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund jest zawieszony w próżni. Spółka nie wypowiada się na ten temat w mediach. Coraz głośniej mówi się jednak o rewizji wyboru dokonanego przez poprzednią władzę i wzmocnieniu roli PPL.

Kwota 8 mld zł nie jest powalająca i myślę, że do uzyskania jako wkład finansowy od PPL, które ma doświadczenie w zarządzaniu lotniskami, a po otwarciu CPK jakąś nową rolę i tak trzeba by przecież dla nich znaleźć - dodaje Furgalski.

Podobnego zdania jest zarząd spółki Centralny Port Komunikacyjny. - Udział, który miał objąć inwestor, jest zbyt duży w stosunku do planowanego zaangażowania kapitału. Chcemy więc przeprowadzić dialog konkurencyjny, by wyłonić partnera, który zaproponuje najlepsze warunki współfinansowania inwestycji lotniskowej - powiedział "Pulsowi Biznesu" Filip Czernicki, prezes CPK.

Jaka rola "Portów Lotniczych" w CPK?

Polskie Porty Lotnicze nie ukrywają, że chcą uczestniczyć w megainwestycji w Baranowie. "Zgadzamy się z opinią prezesa CPK, że PPL S.A. powinien być mocniej zaangażowany w projekt CPK" - odpowiedziało "Pulsowi Biznesu" biuro prasowe PPL.

Polskie Porty Lotnicze (PPL) to największy w Polsce podmiot zajmujący się zarządzaniem portami lotniczymi. Jest właścicielem i zarządcą m.in. Lotniska Chopina w Warszawie oraz portów lotniczych w Zielonej Górze i Radomiu. Posiada też udziały w większości portów regionalnych w Polsce. Niespełna miesiąc przed wyborami parlamentarnymi spółka ta została "wchłonięta" przez Centralny Port Komunikacyjny, z którym utworzyła grupę kapitałową.

Dzięki temu w grupie CPK znalazły się też m.in. Baltona, dostawca usług naziemnych na lotniskach Welcome, lotniskowa firma sprzątająco-ochroniarska ACS, firma szkoleniowa Polish Airports Academy, a nawet osiem kasyn pod szyldem Casinos Poland.

Marcin Horała, ówczesny pełnomocnik rządu ds. CPK, na krótko przed przejęciem władzy przez rząd Donalda Tuska mówił, że "dla nowej ekipy rządzącej "rezygnacja z CPK byłaby niezwykle trudna i kosztowna". Dlaczego? - Macki, a raczej korzenie CPK, zostały mocno wpuszczone w grunt - stwierdził Horała, odpowiadając wówczas na pytanie money.pl.

Co dalej z Lotniskiem Chopina po otwarciu CPK?

Perłą w koronie Polskich Portów Lotniczych jest stołeczne Lotnisko Chopina. Centralny Port Komunikacyjny ma przejąć pełnioną przez nie funkcję hubu, czyli lotniska przesiadkowego i głównej bazy Polskich Linii Lotniczych LOT. Rząd PiS zakładał definitywne zamknięcie Lotniska Chopina. Donald Tusk nie jest już tak kategoryczny.

- Okęcie ma pełnić funkcje komunikacji przyszłości, rozwiązania, które dopiero powstają. Bezzałogowe drony obsługują różne trasy. Nie ulega wątpliwości, że w perspektywie kilku lat, ta rewolucja się dokona. Okęcie jest wymarzonym miejscem, by pełnić rolę centrum komunikacji lotniczej XXI wieku - mówił szef rządu pod koniec czerwca.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów