Czy Polska jest gotowa na elektryczną przyszłość? Kluczowe debaty Kongresu MOVE 2025

W obliczu narastającej presji kosztowej, niepewności regulacyjnej Unii Europejskiej oraz globalnej ekspansji chińskich producentów, Kongres MOVE 2025 stał się strategicznym forum decyzyjnym dla przyszłości polskiej branży automotive i transportu.

.
Źródło zdjęć: © materiały partnera
oprac.  MNR

14 października w Poznaniu kilkuset ekspertów dyskutowało na temat tego, jak utrzymać pozycję europejskiego lidera transportu i uniknąć utraty setek tysięcy miejsc pracy. Kluczowe wnioski Kongresu wskazują na pilną potrzebę wdrożenia systemów zwiększających efektywność, takich jak European Modular System (EMS), oraz na konieczność korekty kursu w europejskiej polityce zeroemisyjnej.

Od debaty do działania

Otwarcie siódmej edycji Kongresu, gromadzącego ekspertów elektromobilności, produkcji samochodów, zrównoważonego transportu, administracji rządowej i samorządowej oraz przedstawicieli uczelni wyższych, od razu określiło stawkę. Filip Bittner, wiceprezes zarządu Grupy MTP podkreślił strategiczny cel: Tematyka, którą tutaj poruszamy, za każdym razem jest dostosowana do wyzwań, które stoją przed branżą. Branżą bardzo ważną dla polskiego rynku i polskiej gospodarki.

Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności (PIRE), zaapelował o szybkie przejście od debaty do działania: Ważne, aby prowadzić dialog i przede wszystkim wdrażać rekomendacje, które płyną z branży. Niezwykle istotne jest, żebyśmy nie zgubili po drodze konkurencyjności i miejsc pracy, a jednocześnie stwarzali warunki do rozwoju pojazdów zeroemisyjnych.

Krzysztof Burda, prezes PIRE i Jakub Faryś, prezes PZPM.
Krzysztof Burda, prezes PIRE i Jakub Faryś, prezes PZPM. © materiały partnera

Jarosław Maciejewski, wicewojewoda wielkopolski życzył uczestnikom wypracowania modeli rozwiązań, które spowodują wzrost potencjału regionu i kraju.

Filip Bittner precyzował zakres dyskusji: Spotykamy się tutaj już po raz siódmy, aby porozmawiać o wyzwaniach związanych ze sprzedażą aut elektrycznych, zarówno w sektorze osobowym, jak i transporcie ciężkim. Mówimy o konkurencyjności polskiej gospodarki, o braku rąk do pracy i kształceniu zawodowym, które jest tak ważne, aby tę konkurencyjność utrzymać.

Ideę Kongresu podsumował Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, wskazując na kluczowy dylemat transformacji: Idziemy w kierunku zeroemisyjności. Co do tego nie ma dyskusji. Pytanie brzmi, jak dojść do zeroemisyjności z pożytkiem dla obywateli, dla branży motoryzacyjnej i dla środowiska.

EMS szansą na tańszy i bardziej ekologiczny transport

Podczas debaty "Czy Polska jest gotowa na EMS? Przyszłość transportu drogowego" eksperci rozmawiali o szansach i wyzwaniach związanych z wprowadzeniem na polskie drogi dłuższych zestawów drogowych EMS, tzw. gigalinerów. Ich stosowanie ma zwiększyć efektywność transportu, ograniczyć liczbę kursów i emisję CO₂, bez zwiększania dopuszczalnej ładowności pojazdów.

To rozwiązanie jest już dopuszczone w wielu krajach, takich jak: Niemcy, Holandia, Finlandia, Szwecja, Norwegia, Dania, Portugalia, Hiszpania, Czechy, Austria. W Ministerstwie Infrastruktury trwają obecnie prace nad podobnym projektem. Ma to być rozwiązanie pilotażowe, na określonych trasach – za zgodą zarządców dróg i – co istotne – bez zwiększenia ładowności.

Polskie firmy są pod coraz większą presją kosztową. A takie rozwiązanie jak EMS zwiększy naszą konkurencyjność – podkreślał Wojciech Olasek, dyrektor logistyki Volkswagen Poznań. I dodał: – Mówimy tutaj o trzech głównych aspektach: kosztowym, środowiskowym i demograficznym.

Problemem jest starzejąca się kadra kierowców i niedobór pracowników w branży.

Czy Polska jest gotowa na EMS?
Czy Polska jest gotowa na EMS? © materiały partnera

Samorządowcy zadeklarowali gotowość do współpracy przy wdrażaniu pilotażu. – Nam wszystkim zależy na promowaniu rozwiązań, które ograniczają ruch na drogach i są korzystne dla środowiska – mówił Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański.

Z kolei Marian Szkudlarek, burmistrz Swarzędza zaznaczył, że przed pilotażem należy wyznaczyć główne ciągi komunikacyjne dla tych pojazdów.

W dyskusji, która odbyła się podczas kongresu MOVE, uczestniczyli również przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, którzy zaznaczyli, że ostateczną zgodę na taki pilotaż będzie musiał wydać m.in. samorząd zarządzający danym odcinkiem drogi. – Chcemy dać samorządom wolną rękę – stwierdzili przedstawiciele resortu.

Dyskusja z udziałem przedstawicieli samorządowców, producentów pojazdów i przyczep, przedsiębiorców oraz Ministerstwa Infrastruktury pokazała, że Polska jest gotowa, a nawet, dla zachowania konkurencyjności polskich przedsiębiorstw oraz przewoźników, zobligowana do wdrożenia takich rozwiązań.

Dekarbonizacja: Wyścig o utrzymanie lidera Europy

Przyszłość polskiego transportu ciężkiego, będącego największą siłą w Europie, była sednem debaty "MOVING the Heavy Haulage Ahead".

Dyskusja z udziałem przedstawicieli producentów pojazdów i przyczep, Ministerstwa Infrastruktury oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jednoznacznie wskazała, że konieczne jest dalsze zazielenianie transportu. Producenci pojazdów są w pełni gotowi, natomiast brakuje nadal odpowiedniego ekosystemu dla tego rodzaju transportu. Jak podkreślano, musi się to odbyć w sposób przemyślany, gdyż transport drogowy jest kluczowy dla gospodarek europejskich i jakikolwiek zmiany będą miały duży wpływ na kondycję gospodarczą UE i Polski. Wniosek? Żeby to się mogło jak najszybciej udać, niezbędne jest wdrożenie skutecznego i prostego systemu dopłat do takich pojazdów, zbudowanie odpowiedniej infrastruktury, ale i też wprowadzenie dodatkowych rozwiązań wspomagających jak system poboru opłat oparty o emisję pojazdu czy EMS.

Piotr Stępiński, dyrektor Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wspomniał, że łączny budżet programów wsparcia to jest 6 mld zł. – To jest jeden z największych, jeśli nie największy tego typu system wsparcia dla transportu ciężkiego w Europie – dodał.

Eksperci podkreślali, że – zgodnie z przewidywaniami – proces dekarbonizacji, wymaga natychmiastowej i szeroko zakrojonej współpracy publiczno-prywatnej.

Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska S.A., zaapelował o wypracowanie wspólnej strategii: – Stwórzmy tu, na Kongresie, atmosferę i przestrzeń oraz wyciągnijmy wnioski, które pomogą naszej branży transportowej być nadal największą, najbardziej profesjonalną siłą w Europie.

Bernard Wieruszewski (MAN Truck & Bus Polska) określił dekarbonizację jako "grę zespołową". – Jeżeli do końca 2030 roku czy nawet wcześniej polski transport będzie dalej miał wiodącą pozycję na rynku europejskim, to będzie to zwycięstwo – przekonywał.

Debata "MOVING the Heavy Haulage Ahead".
Debata "MOVING the Heavy Haulage Ahead". © materiały partnera

Podczas debaty konkludowano, że sukces zależy nie od wyboru jednej technologii, lecz od synergii działań legislacyjnych, efektywnego wsparcia finansowego (rola NFOŚiGW) oraz stałej kooperacji między producentami, przewoźnikami i administracją.

Infrastruktura ładowania: wąskie gardło transformacji

Podczas Kongresu Move uczestnicy mieli okazję do wzięcia udziału w obradach Roundtable poświęconych wąskiemu gardłu, które może wstrzymać wszystkie inwestycje związane z elektromobilnością: infrastrukturze ładowania ciężkich pojazdów. Spotkanie odbyło się przy udziale producentów pojazdów, producentów i zarządzających infrastrukturą ładowania oraz przedstawicieli Ministerstwa Klimatu i Środowiska, a także Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przedstawiciele producentów pojazdów zwrócili uwagę na kilka kluczowych kwestii, takich jak brak infrastruktury dla pojazdów ciężkich, wysoką cenę energii, a także niski priorytet dla budowy przyłączy do ładowarek. Podkreślono, że wciąż "marnuje" się dużo czystej energii i konieczne jest zmiana podejścia do jej wykorzystania w transporcie drogowym. Z drugiej strony zarządzający infrastrukturą poinformowali, że podejmują inwestycje w budowę takiej infrastruktury z wykorzystaniem środków z funduszy NFOŚiGW (2 mld na ładowarki i 2 mld na budowę przyłączy). Potwierdzeniem tych słów były informacje o podejmowanych w tym zakresie inwestycjach i działaniach na drogach przez GDDKiA. Przedstawiciele Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiedzieli zmiany, które mają zwiększyć efektywność wspierania elektromobilności w tym sektorze.

Cztery sceny Kongresu MOVE

Kongres MOVE po raz kolejny potwierdził swoją pozycję jako najważniejsze i strategiczne forum dialogu sektora e-mobility, administracji publicznej oraz branży automotive.

Całość merytoryczna Kongresu MOVE 2025 została ujęta w debatach prowadzonych jednocześnie na czterech głównych scenach. MAIN STAGE była centrum dyskusji o makroekonomii i strategii, analizując kluczowe tematy, takie jak dynamika sprzedaży BEV, dekarbonizacja transportu ciężkiego, inwestycje przemysłowe i zeroemisyjna transformacja transportu publicznego. Scena ROUNDTABLE skupiła się na wyzwaniach regulacyjnych i infrastrukturalnych, poświęcając czas na kluczowe dla konkurencyjności tematy EMS, a także infrastruktury ładowania. Aspekty ściśle technologiczne i ekosystemowe, obejmujące rynek baterii, gospodarkę obiegu zamkniętego i elektryfikację flot pojazdów osobowych, omawiane były na EV SOLUTIONS STAGE. Uzupełnieniem programu było FORUM MOTORYZACYJNE, skierowane do specjalistów technicznych i poświęcone zagadnieniom szkoleniowym, realizując tym samym ideę integracji całej branży motoryzacyjnej i logistycznej.

Organizatorem Kongresu Move jest Grupa MTP. Następna edycja wydarzenia została zaplanowana na 23 kwietnia 2026 r. i odbędzie się w Poznaniu równolegle z największym wydarzeniem branży motoryzacyjnej w Polsce – Poznań Motor Show.

Organizatorem Kongresu MOVE jest Grupa MTP. Partnerzy merytoryczni: Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Partnerzy generalni: MAN Truck & Bus Polska, Scania Polska, Volkswagen Poznań, Volkswagen Group Polska. Partnerzy: Grupa Olesiński i Wspólnicy, Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów oraz Arinea.

Więcej informacji można znaleźć na stronie www.kongresmove.pl

Płatna współpraca z Grupą MTP.
Wybrane dla Ciebie
Rewolucja w fakturach. Minister finansów podpisał cztery rozporządzenia
Rewolucja w fakturach. Minister finansów podpisał cztery rozporządzenia
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 17.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 17.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 17.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 17.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 17.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 17.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 17.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 17.12.2025
Lista Trumpa wydłuża się. Nowe kraje z zakazem wjazdu
Lista Trumpa wydłuża się. Nowe kraje z zakazem wjazdu
Wojna o Warnera. Netflix bliżej, Paramount pod ścianą
Wojna o Warnera. Netflix bliżej, Paramount pod ścianą
List do Putina. Orban spytał, co zrobi Rosja, jeśli UE wykorzysta jej aktywa
List do Putina. Orban spytał, co zrobi Rosja, jeśli UE wykorzysta jej aktywa
Trump zaciska pętlę wokół Maduro. Ogłasza blokadę tankowców
Trump zaciska pętlę wokół Maduro. Ogłasza blokadę tankowców
Jared Kushner rezygnuje z inwestycji w Belgradzie. "Serbii wyrządzono ogromną szkodę"
Jared Kushner rezygnuje z inwestycji w Belgradzie. "Serbii wyrządzono ogromną szkodę"
Belgia blokuje plan UE ws. rosyjskich aktywów. KE szuka wyjścia przed szczytem
Belgia blokuje plan UE ws. rosyjskich aktywów. KE szuka wyjścia przed szczytem
"Wreszcie wycofuje się z szalonego i bezsensownego pomysłu". Klimczak o decyzji KE
"Wreszcie wycofuje się z szalonego i bezsensownego pomysłu". Klimczak o decyzji KE
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Money.pl