Czym zastąpić węgiel? Zmiany w energetyce nie mogą dłużej czekać

Zielona rewolucja to konieczność, z którą trudno dziś dyskutować. Kompleksowych reform sektora energetycznego i transformacji w kierunku gospodarki zero- i niskoemisyjnej nie można dłużej odkładać. Czym zastąpić paliwa kopalne? O tym m.in. będą dyskutować uczestnicy TOGETAIR 2023.

Farmy wiatrowe na lądzie i morzu to jedna z kluczowych inwestycji najbliższych lat.Farmy wiatrowe na lądzie i morzu to jedna z kluczowych inwestycji najbliższych lat.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Michal Wloch

Wojna w Ukrainie dobitnie pokazała, że opieranie modelu energetycznego na imporcie paliw kopalnych z Rosji to błąd, który potrafi zachwiać całym europejskim modelem energetycznym. Ograniczony dostęp do surowców i duże wahania na rynku uzmysłowiły rządom, że kompleksowa reforma sektora energetycznego i transformacja w kierunku gospodarki niskoemisyjnej – nawet jeśli rozłożone w czasie – są koniecznością. Nikt już chyba nie ma wątpliwości, że ekologia jest ściśle powiązana z gospodarką. Co więcej, jest motorem pozytywnych zmian, a nie hamulcem.

Kwestie budowy niezależnej gospodarki zero- i niskoemisyjnej oraz dalszego rozwoju Odnawialnych Źródeł Energii zostaną poruszone podczas IV Międzynarodowego Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2023, który odbędzie się 20–21 kwietnia w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego.

Na drodze do zielonej rewolucji

Przyszłość można zbudować bez udziału paliw kopalnych, szczególnie tych importowanych – przekonują eksperci. Jak? Możliwych rozwiązań jest co najmniej kilka.

Przede wszystkim rośnie zainteresowanie energią atomową, która jako stabilne źródło zasilania może skutecznie zastąpić mocno już przestarzałe bloki węglowe. W Polsce powstaną trzy elektrownie jądrowe. Pierwsza w Choczewie na Pomorzu, a druga w Pątnowie w Wielkopolsce. Decyzja w sprawie wyboru trzeciej lokalizacji jeszcze nie zapadła.

Atom ma nie tylko zabezpieczyć rosnące zapotrzebowanie na energię w polskim przemyśle, ale też stworzyć dobre warunki dla rozwoju OZE – źródeł, które wciąż są dość niestabilne. Farmy wiatrowe na lądzie i morzu (jedna z kluczowych inwestycji najbliższych lat), pierwsze mają zostać przyłączone do sieci już w 2025 r., a do 2030 r. moc elektrowni na Bałtyku ma wzrosnąć siedmiokrotnie, do 20 GW. Podobnie przydomowe instalacje fotowoltaiczne są w stanie dopełnić centralny system energetyczny i zaspokoić lokalne potrzeby związane z dostępem do czystej i zielonej energii.

Co ważne, OZE w Polsce cały czas się rozwija. Jak wylicza GUS, w 2021 r. wskaźnik udziału energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto wyniósł 15,62 proc. Cel na 2030 r. wynosi 23 proc. W kwestii przyłączenia do sieci nowych mocy wytwórczych jest zatem jeszcze sporo do zrobienia. Potrzebujemy m.in. rozwiązań legislacyjnych, a także dobrze zorganizowanej współpracy inwestorów, administracji, samorządów i inżynierów. Kwestie proceduralne, związane m.in. z planowaniem inwestycji, uzyskiwaniem pozwoleń i zgód środowiskowych, muszą przebiegać sprawnie.

Paliwem przyszłości jest również wodór, który dodatkowo może pełnić funkcję magazynu czystej energii wytwarzanej z OZE. Technologia wodorowa wciąż jednak jest droga, a optymalizacja procesu produkcji wymaga dużych nakładów na badania i rozwój. Pomimo tego pierwsze inwestycje już mają miejsce. W tej chwili w różnych lokalizacjach w Polsce powstają doliny wodorowe, w tym m.in. Śląska Dolina Wodorowa, Wielkopolska Dolina Wodorowa czy Mazowiecka Dolina Wodorowa.

Energetyka to także ciepłownictwo, które musi dostosować się do zaostrzających się wymogów unijnych. Tu mówimy m.in. o odzysku ciepła odpadowego czy produkcji ciepła z odpadów.

Pilnej modernizacji wymagają ponadto sieci przesyłowe. W przeciwnym wypadku nie będą w stanie obsłużyć wytwarzanej w elektrowniach mocy.

Wyzwań, jak widać, nie brakuje, warto jednak podjąć transformacyjny wysiłek. – Tym bardziej że czekające nas zmiany to nie tylko koszty, obciążenia i trudne reformy, ale przede wszystkim innowacje, technologiczny i jakościowy skok życia, nowe inwestycje i przyjaźniejsze otoczenie dla mieszkańców oraz całego biznesu – podkreśla Agata Śmieja, prezes Fundacji Czyste Powietrze i współorganizatorka Szczytu Klimatycznego TOGETAIR.

Porozumienie ponad granicami

O wyzwaniach związanych z zieloną rewolucją przedstawiciele świata polityki, biznesu, szkół wyższych, organizacji pozarządowych, samorządowcy i eksperci będą dyskutować podczas zbliżającego się IV Międzynarodowego Szczytu Klimatycznego TOGETAIR. Do Warszawy przybędą także rządowe administracje krajów Trójmorza: Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Polski, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier.

– Głęboko wierzymy, że procesy transformacji wymagają efektywnego, wielostronnego dialogu między europejskimi państwami członkowskimi, uwzględniającego specyfikę poszczególnych krajów i ich gospodarek. Tylko wzajemne zrozumienie i poszanowanie poglądów zagwarantuje niezbędne wsparcie społeczne i wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego w Europie – nie ma wątpliwości Artur Beck, prezes Fundacji Pozytywnych Idei, współorganizator Szczytu Klimatycznego TOGETAIR.

Co ważne, w szczycie może wziąć udział każdy zainteresowany. Wystarczy się zarejestrować na stronie wydarzenia i zdobyć darmowy bilet (liczba miejsc jest jednak ograniczona).

Pierwszego dnia eksperci będą poruszać między innymi takie tematy jak: "Ekonomia nowej energii – wyzwania i koszty niezależności energetycznej Polski i Europy", "Zerowa przyszłość netto. W kierunku gospodarki zero- i niskoemisyjnej", "Surowce energetyczne i wodór", "Wiatr na lądzie, wiatr na morzu", "Nowe ATOMU rozdanie" oraz "Ekologiczne wyzwania regionów – prawo, finanse, geopolityka".

Zwieńczeniem pierwszego dnia TOGETAIR 2023 będzie gala VI edycji konkursu Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego.

Drugiego dnia specjaliści pochylą się nad takimi zagadnieniami, jak: "Czy globalne kryzysy, wojna i geopolityka zahamują postęp realizacji światowych celów klimatycznych?", "Inwestycje w technologie i innowacje środowiskowe", "Nowe oblicza ciepła systemowego. Czym zastąpimy węgiel?", "Samodzielność energetyczna obywateli i przedsiębiorców – OZE i magazyny energii" oraz "Naturalna energia ziemi – rozwój geotermii".

Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR rozpoczyna się już 20 kwietnia o godz. 9. Pełną agendę wydarzenia można znaleźć na stronie TOGETAIR 2023. Tam też można się zarejestrować i pobrać darmowy bilet.

Szczyt można też śledzić online na stronie wydarzenia (Studio G, Studio E oraz Studio S), kanale YouTube TOGETAIR - YouTube oraz na stronach Wirtualnej Polski. Do zobaczenia na miejscu lub przed ekranem.

Płatna współpraca z TOGETAIR 2023.
Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem