Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Artykuł Sponsorowany
|
Artykuł sponsorowany

Dane cyfrowe paliwem innowacji

Podziel się:

Dane są paliwem, które zasilają silnik cyfrowej transformacji. Przy ich gwałtownym wzroście wynikającym z niesłabnącej, wszechobecnej digitalizacji, zaawansowana analityka pomaga nowoczesnym firmom w budowaniu jeszcze lepszej komunikacji z klientem czy wprowadzania nowatorskich modeli biznesowych.

Dane cyfrowe paliwem innowacji
Dane cyfrowe paliwem innowacji (materiały partnera)

Według wyników badań przygotowanych na potrzeby Komisji Europejskiej w 28 krajach UE, wielkość rynku dla danych w latach 2016-2020 wzrosła o niemal 37%. Według innych szacunków, dane mogą być warte nawet 3-5 mld USD, biorąc pod uwagę zaledwie siedem sektorów gospodarki, takich jak edukacja, transport, produkty konsumpcyjne, elektryczność, ropa i gaz, zdrowie oraz finanse. 

Dla współczesnych firm gromadzenie danych daje przede wszystkim możliwość wprowadzania innowacji, a także zmniejszenia kosztów i wzrost efektywności działania. Oprócz tego dane mają kolosalny wpływ na kształtowanie zaawansowanych modeli biznesowych przedsiębiorstw, które są ukierunkowane przede wszystkim na rozwój nowych usług, a także rozwój aplikacji internetowych lub mobilnych.

Żabka liderem

Jedną z firm, która bardzo szybko dostrzegła potencjał danych jest Żabka. Firma posiadająca sieć 7000 sklepów, stawia przede wszystkim na metody sztucznej inteligencji, które oceniają potencjał sprzedażowy nowych lokalizacji oraz dostosowują asortyment do danej społeczności. Firma w 2018 roku zawarła partnerstwo strategiczne z Microsoft i stale rozwija tę współpracę na wielu różnych płaszczyznach, które dotyczą klientów, franczyzobiorców oraz pracowników organizacji. Obecnie o Żabce mówi się zatem jako o liderze rynku modern convenience oraz wiodącej firmie w obszarze transformacji cyfrowej w Polsce.

Żabka używa najnowszych rozwiązań takich jak: chmurową hurtownie danych, analizę danych w czasie rzeczywistym, modele uczenia maszynowego, żeby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby swoich klientów i franczyzobiorców. Już na etapie wyboru lokalizacji nowego sklepu, wskazywane są one przy wsparciu algorytmów, które analizują aż 2500 różnych parametrów. Podstawowe dane, jakie system bierze pod uwagę to chociażby odległość od szkoły, przystanku, najbliższego sklepu, liczebność mieszkańców danej okolicy, ich wiek i dochód. W ten sposób system dopasowuje również wybór produktów do preferencji lokalnych konsumentów. 

Dzięki algorytmom firma jest w stanie zarówno szybko ocenić potencjał sprzedażowy każdego miejsca, w którym planuje otwarcie sklepu, ale także pokazać franczyzobiorcy, jakie obroty będzie w nim osiągać.

Dane podstawą wspierania bieżących decyzji biznesowych

Przyglądając się bliżej możliwościom, jakie daje analityka danych, warto pamiętać, że nowoczesne technologie, w tym technologie chmurowe, pozwalają nie tylko na analizowanie historii, ale także na bieżące reagowanie na niepokojące tendencje, takie jak spadek przychodów w danej linii biznesowej, zmniejszenie liczby transakcji ze strony kluczowego klienta lub kluczowego kanału. 

Aby stale analizować tendencje sprzedażowe oraz lepiej dopasowywać się do zmieniających się potrzeb klientów, firma InPost zdecydowała się na wdrożenie rozwiązań chmurowych. Właściciel ogólnopolskiej sieci paczkomatów korzysta zarówno z Microsoft Power BI oraz możliwości Microsoft Azure. 

"Kluczowe jest zasilanie hurtowni właściwymi danymi, analiza ruchu w wybranych lokalizacjach oraz właściwe wzbogacanie wiedzy danymi pochodzącymi z zewnętrznych źródeł. W naszych danych tkwi ogromny potencjał biznesowy. Wykorzystanie zaawansowanych narzędzi analitycznych, takich jak Microsoft Power BI, pozwala nam jeszcze lepiej dopasować się do zmieniających się potrzeb naszych klientów i wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom" – mówi Andrzej Grochowalski, CIO w firmie InPost. 

Nie jest więc tajemnicą, że dla większości sektorów biznesowych właściwe zarządzanie danymi i bieżąca analiza ruchu to nie tylko doskonałe narzędzia pomagające określać i spełniać oczekiwania klienta, ale również planować przyszłość organizacji poprzez budowanie modeli prognostycznych w oparciu o gromadzone informacje. 

Dane wspierają procesy sprzedażowe

Współcześnie coraz częściej spotyka się firmy, które na bazie zasobów cyfrowych danych tworzą zarówno innowacyjne produkty i usługi, jak i usprawniają procesy zachodzące wewnątrz przedsiębiorstwa. Dzięki temu mogą liczyć na budowanie przewagi konkurencyjnej, a co za tym idzie, znaczny wzrost obrotów. Aby jednak w pełni czerpać korzyści ze zgromadzonej wiedzy, absolutnie niezbędne jest wsparcie technologii w zakresie przetwarzania danych, co powinno być integralnym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa.

Polska firma Dom Development, największy i jeden z najdłużej działających deweloperów na polskim rynku mieszkaniowym, stale inwestuje w technologiczne innowacje. Przedsiębiorstwo sprzedaje niemal 4000 mieszkań rocznie w ramach wielu projektów. Tak rozbudowana działalność generuje ogromne ilości danych, które pozostają niezbędne w procesie zarządzania sprzedażą. Jak komentuje Grzegorz Smoliński, Dyrektor Działu Sprzedaży Dom Development S.A.: 

 "Power BI od firmy Microsoft umożliwia mi monitorowanie w czasie rzeczywistym budżetów sprzedaży, poziomu marży czy wyprzedaży oferty. Po prostu wiem i widzę na bieżąco, co się dzieje. Dzięki temu firma może funkcjonować lepiej, ponieważ decyzje osób zarządzających w firmie są podejmowane w oparciu o realne dane."

Nowoczesne systemy przekształcające surowe dane w praktyczną wiedzę biznesową to zatem jeden z zasadniczych czynników determinujących rozwój procesów innowacyjnych w firmie. Odpowiednio przetwarzana wiedza bez wątpienia wpływa również na zaufanie i zachowania między poszczególnymi komórkami wewnątrz struktury przedsiębiorstwa, a także leży u podstaw budowania silnych relacji z jego klientami.

Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Artykuł sponsorowany