Duża zmiana trendu wakacyjnego w tej grupie pracowników
Z tegorocznego badania HRK wynika, że niemal 61 proc. polskich specjalistów i menedżerów planuje spędzić wakacje w kraju, a 54 proc. wybiera się za granicę. To wyraźny wzrost zainteresowania urlopem w Polsce w porównaniu do 2024 roku, gdy na wakacje poza miejscem zamieszkania w kraju decydowało się jedynie 35 proc. respondentów, a aż 71 proc. planowało wyjazdy zagraniczne.
Wakacje to przede wszystkim czas na odpoczynek i relaks – tak deklaruje aż 83 proc. respondentów. Duże znaczenie ma również spędzanie czasu z bliskimi (61 proc.) oraz zwiedzanie i poznawanie nowych miejsc (59 proc). W stosunku do ubiegłego roku widać wzrost wagi rodzinnego wypoczynku (w 2024 było to 53 proc.).
Wakacje kadry menedżerskiej. Wyraźna zmiana trendu
Biorący udział w badaniu najchętniej decydują się na dwutygodniowe wakacje – taki wypoczynek planuje 48 proc. badanych, co oznacza stabilny trend w porównaniu do zeszłego roku (42 proc.). Mniej osób planuje urlop tygodniowy (28 proc. w 2025 wobec 36 proc. w 2024), a nieznacznie więcej trzytygodniowy (11 proc. w 2024). Prawie połowa badanych (48 proc.) zamierza w ciągu roku wyjechać na co najmniej dwa siedmiodniowe urlopy.
Workation mniej popularne
Z badania przeprowadzonego przez HRK wynika, że Polacy coraz bardziej odcinają się od pracy podczas urlopu – aż 65 proc. deklaruje, że nie zamierza w tym czasie kontaktować się z pracodawcą (wzrost o 6 pkt proc. względem 2024). Natomiast tylko 6,5 proc. badanych planuje skorzystać w tym roku z workation, czyli połączyć pracę z wypoczynkiem w atrakcyjnej lokalizacji.
To istotny spadek w porównaniu do roku ubiegłego, gdy 19 proc. biorących udział w badaniu deklarowało takie plany. Wśród tych, którzy zdecydują się na workation, najwięcej planuje wyjazd jedynie na kilka dni (50 proc.), co czwarty na dwa tygodnie, a kolejne 25 proc. powyżej dwóch tygodni.
Oznacza to, że praca w wakacyjnym otoczeniu jest dla większości nadal raczej krótkim epizodem niż długotrwałym modelem wypoczynku. Mimo że coraz więcej osób dba o odpoczynek, jedynie 24 proc. respondentów przyznało, że ich pracodawca oferuje benefity wakacyjne, takie jak dofinansowanie wyjazdów, dodatkowe dni urlopu czy możliwość workation (spadek z 31 proc. w 2024 roku). Najczęściej firmy wspierają pracowników przez tzw. "wczasy pod gruszą" (67 proc. wśród tych, którzy otrzymują benefity), a także umożliwiają pracę zdalną z wakacyjnych lokalizacji (42 proc.) i oferują dodatkowe dni urlopu (25 proc.).
Badanie "Plany wakacyjne Polaków 2025" zostało przeprowadzone w czerwcu 2025 roku wśród specjalistów i menedżerów. Badanie przeprowadzono metodą CAWI (ankieta internetowa).
Oskar Sobolewski jest ekspertem emerytalnym i rynku pracy w HRK Payroll Consulting