Ever Given podniósł kotwicę. Płynie po trzech miesiącach aresztu

Koniec gehenny gigantycznego kontenerowca i jego załogi. Po trzech miesiącach czekania na kotwicy, statek z 18 tysiącami kontenerów wypakowanych towarem wartym 775 mln dolarów wypłynął w dalszy rejs. Nie wiadomo, czy i jaka część ładunku uległa zniszczeniu.

Kontenerowiec Ever Given utknął w Kanale Sueskim 23 marca - dopiero dziś, 7 lipca mógł ruszyć w dalszą podróż Kontenerowiec Ever Given utknął w Kanale Sueskim 23 marca - dopiero dziś, 7 lipca mógł ruszyć w dalszą podróż
Źródło zdjęć: © PAP/EPA | KHALED ELFIQI

MS Ever Given w marcu utknął w Kanale Sueskim, powodując największą od lat katastrofę w międzynarodowym handlu. Operacja jego uwolnienia trwała 6 dni, pochłonęła niestety życie 1 osoby. Po odetkaniu kanału statek trafił w ręce egipskich inspektorów a następnie został "aresztowany".

Powodem zatrzymania statku i większości jego załogi były żądania finansowe egipskich władz. Domagały się początkowo ponad 900 milionów dolarów odszkodowania za zablokowanie Kanału Sueskiego i akcję uwalniania statku.

Po długich negocjacjach Egipt zszedł z żądaniami do poziomu pół miliarda dolarów. Ostateczna cena za spowodowanie globalnego zatoru nie jest znana - ale statek i załoga są wolni.

Pieniądze z perspektywy kobiet- mBank x WP webinary

Ubezpieczyciel statku, UK Club, wydał oświadczenie, w którym stwierdził, że właściciele statku - japońska firma Shoei Kisen Kaisha Ltd - oraz SCA (Suez Canal Authority) pracują nad "jak najszybszym sfinalizowaniem podpisanej ugody", która doprowadzi do uwolnienia statku.

Przewożący towary na trasie Azja-Europa 400-metrowy kontenerowiec Ever Given, pływający pod panamską banderą i będący własnością japońskiej firmy Shoei Kisen, 23 marca obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Sueskiego, ok. 6 km od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu.

Władze zarządzające kanałem przez blisko tydzień nie były w stanie odblokować statku, a ruch przez ten szlak wodny - wyceniany na ponad 9 mld USD dziennie - został wstrzymany. Dodatkowo zakłóciło to globalną żeglugę, już i tak nadwyrężoną przez pandemię koronawirusa.

Dziś Ever Given ruszył w dalszy rejs.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują