Fabryka Toyoty pod Petersburgiem zmieniła właściciela. Jest już pod kontrolą Kremla

Fabryki Toyoty pod Petersburgiem trafiły pod kontrolę państwowego instytutu motoryzacyjnego, które podlega rosyjskiemu ministerstwu przemysłu i handlu. Zakłady japońskiego giganta mogą teraz trafić do koncernu zbrojeniowego Ałmaz-Antiej, który jednak wkracza na rynek e-mobilności.

MOSCOW, RUSSIA - 2023/03/18: Toyota center in Moscow. Toyotas Russian assets may be transferred to the Russian state entity NAMI, Russian Industry and Trade Minister Denis Manturov was quoted as saying. In this light Japanese carmaker Toyotas Saint Petersburg plant may be transferred to the Russian state. (Photo by Vlad Karkov/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)Centrum Toyoty w Moskwie
Źródło zdjęć: © GETTY | SOPA Images
oprac.  LOS

Fabryka Toyota Motor we wsi Szuszary pod Petersburgiem została wykupiona przez Centralny Instytut Badań Naukowych Samochodów i Silników Samochodowych (NAMI), czyli państwową jednostkę podległą rosyjskiemu ministerstwu przemysłu i handlu.

"Przedsiębiorstwo przeszło na własność wraz z wyposażeniem i gruntami. Ministerstwo pracuje nad możliwością jak najszybszego wznowienia produkcji w zakładzie" - głosi komunikat resortu cytowany przez "Kommiersant".

Co ciekawe, źródła rosyjskiego dziennika twierdzą, że byłe japońskie zakłady w następnym kroku przejmie rodzima firma. Jako potencjalnego nabywcę wskazują na koncern zbrojeniowy Ałmaz-Antiej. Specjalizuje się on w broni rakietowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dlaczego elektryków na drogach jest tak mało? "Jedna rzecz jest kluczowa dla sukcesu"

Rosyjski koncern zbrojeniowy na rynku samochodów elektrycznych

Zaznaczmy, że koncern zbrojeniowy od kilku lat zaczął wchodzić również na rynek aut elektrycznych. We wrześniu 2022 r. - na Międzynarodowym Forum Gazowym w Petersburgu - zaprezentował dwa nowe modele. Chodzi o elektryczną furgonetkę i crossover coupe.

W tym samym miesiąc Toyota ogłosiła zaprzestanie produkcji samochodów w Rosji. Była to ostateczna odpowiedź na agresję zbrojną reżimu Władimira Putina na Ukrainę. Zakłady pod Petersburgiem zbudowano w 2007 r. Po wybuchu wojny produkcja została w nim wstrzymana.

Z fabrykami Toyoty dzieje się to samo, co wcześniej stało się z infrastrukturą wielu innych zagranicznych producentów samochodów, którzy działali w Rosji przed wojną w Ukrainie. W ręce NAMI (a następnie rosyjskiej firmy motoryzacyjnej) przeszły m.in. zakłady Nissana.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Wybrane dla Ciebie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Projekt budżetu obronnego USA. Oto jak wpłynie na Europę
Projekt budżetu obronnego USA. Oto jak wpłynie na Europę
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega