Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
HTO
|
aktualizacja

Firma Adama Hofmana zarobiła na fuzji Orlenu z Lotosem. Prawie pół miliona złotych

14
Podziel się:

"Od dzisiaj jesteśmy jedną firmą" - tak 1 sierpnia napisał na Twitterze Daniel Obajtek, gdy zarejestrowane zostało połączenie PKN Orlen z Grupą Lotos. Fuzja dwóch paliwowych spółek mogła się odbyć dopiero po wydaniu zielonego światła przez KE. Okazuje się, że by ją uzyskać, Lotos musiał oddać 417 stacji benzynowych węgierskiej grupie MOL. Dziennikarze TVN24 dotarli do dokumentów, że w transakcji miała udział firma R4S, ściśle związana z Adamem Hofmanem.

Firma Adama Hofmana zarobiła na fuzji Orlenu z Lotosem. Prawie pół miliona złotych
Adam Hofman miał udział w fuzji Lotosu i Orlenu? TVN24 dotarł do dokumentu (East News, Artur Zawadzki/Reporter)

Aby fuzja PKN Orlen i Lotosu mogła mieć miejsce, Komisja Europejska musiała wcześniej wyrazić na to zgodę. Wszystko po to, aby uchronić polski rynek paliwowy przed monopolem. Money.pl informował na początku tego roku, że Orlen przedstawił rozwiązania, które w czerwcu zostały przez Brukselę zaaprobowane.

Na ich mocy węgierski MOL przejmie 417 stacji paliw sieci Grupy Lotos w Polsce, natomiast PKN Orlen kupi od MOL 144 stacje paliw na Węgrzech oraz 41 stacji paliw na Słowacji.

Jak sugerują dziennikarze TVN24, MOL zatrudnił firmę byłego rzecznika PiS, Adama Hofmana, by przygotować się do zawarcia transakcji, jeszcze przed oficjalnym przejęciem Lotosu przez Orlen.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Poranna konferencja na Orlenie. "Morawiecki pozazdrościł Tuskowi"

Firma Hoffmana współpracowała z Węgrami

R4S, agencja PR, została założona przez Michała Wiórkiewicza i Mariusza Sokołowskiego, a z czasem do grona wspólników dołączyli Adam Hofman i Robert Pietryszyn. Spółka miała dwie siedziby: jedna znajdowała się w Polsce, a druga zarejestrowana jako R4S-Consulting Hungary KFT znajdowała się w Budapeszcie.

To właśnie ten drugi podmiot podpisał umowę z węgierskim koncernem MOL w październiku 2020 r. Na jej mocy firma miała zbierać informacje na temat tego, jak koncern paliwowy postrzegany jest w Polsce, a także jak zareagowałaby opinia publiczna na wiadomość o tym, angażuje się intensywniej na polskim rynku.

Umowa, do której dotarli dziennikarze TVN24, zobowiązała do utrzymania wszystkich jej warunków w tajemnicy. Okazuje się, że jedną ze stron był zatrudniony przez Hofmana Igor Janke, dziennikarz, który nad Dunajem zasłynął książką "Napastnik: opowieść o Viktorze Orbanie", czym zyskał sobie sympatię administracji węgierskiego premiera.

Umowa została podpisana w 2020 r.

Dziennikarze TVN24 dokładnie przyjrzeli się treści umowy. Co ciekawe, w roku, kiedy została podpisana, R4S-Consulting Hungary KFT nie zatrudniała nikogo.

"Rok później w węgierskim oddziale R4S pracowała jedna osoba. Przychody spółki dobiły do blisko 3 mln zł (240 mln HUF), a zysk na czysto za 2021 r. przekroczył 1,6 mln zł (140 mln HUF). Milion dwieście tysięcy złotych zostało wypłacone jako dywidenda dla właścicieli R4S-Consulting Hungary" - można przeczytać na TVN24.

"Umowa między R4S a MOL została podpisana we wrześniu 2020 roku. Oficjalnie Daniel Obajtek o uczestnictwie węgierskiego koncernu paliwowego w fuzji Orlenu z Lotosem poinformował dopiero w styczniu 2022 r." - napisali dziennikarze TVN24

Firma została podzielona rok temu

Dziennikarze TVN24 zaczęli bardziej przyglądać się sprawie. Okazało się, że dwoje założycieli R4S, czyli Wiórkiewicz i Sokołowski opuścili spółkę w grudniu 2021 r. Z kolei oddział zarejestrowany w Budapeszcie został przejęty przez Adama Hofmana oraz Pietryszyna w październiku 2021 r. Na pytania, dlaczego doszło do rozłamu w spółkach oraz jakie były interesy pomiędzy agencją PR oraz koncernem MOL, nikt nie chciał odpowiedzieć.

Połączenie PKN Orlen i Lotosu jest strategiczne

- Fuzja pozwoli nam zdecydowanie szybciej się rozwijać, osiągnąć synergię, generujące miliardy oszczędnościpowiedział Daniel Obajtek jeszcze przed oficjalnym przejęciem Grupy Lotos przez PKN Orlen. Dodał także, że Orlen jest firmą globalną i transformacja czeka także w innych państwach.

Niezbędnym warunkiem, oprócz uzyskania zielonego światła od Komisji Europejskiej, była zgoda akcjonariuszy obu spółek, do której doszło w lipcu. Money.pl informował, że zintegrowany podmiot będzie miał przychody na poziomie ok. 250 mld zł rocznie i będzie obsługiwał ok. 100 mln klientów w Europie, skutecznie konkurując na międzynarodowych rynkach i gwarantując zarazem bezpieczeństwo dostaw paliw i energii.

Finalnie połączenie zostało przeprowadzone poprzez przeniesienie całego majątku Grupy Lotos, obejmującego wszystkie aktywa i pasywa Grupy Lotos - spółki przejmowanej, na spółkę przejmującą, przy jednoczesnym podwyższeniu kapitału zakładowego spółki w drodze emisji akcji połączeniowych, które zostaną wydane akcjonariuszom Grupy Lotos. W związku z połączeniem kapitał zakładowy PKN Orlen został podwyższony z kwoty 534 mln 636 tys. 326,25 zł do kwoty 783 mln 59 tys. 906,25 zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(14)
Yebats piSS
2 lata temu
Orlen oddał stacje lotosu molowi za darmo a odkupił od mola jego stacje. Coś tu śmierdzi. Orlen w 22proc polski przejął Lotos w 37proc polski. Ile skarb państwa ma udziału w Orlenie? 18?. Przekręt na haniebnych warunkach EU. Teraz szykują wał z przejęciem PGNiG. Gangsterska prywatyzacja jak za balzerovitza czy levandofskiego.
No i co
2 lata temu
Tylko tyle?
nick
2 lata temu
POlitycy stawiają się KE jak im wygodnie np. dla kolegów sędziów, a gdy chodzi o Ostrołękę, ORLEN to posłusznie zamknęli budowanie elektrowni, zgodzili się na odsprzedaż części LOTOSu pod dyktat KE. Czy jest jakieś ugrupowanie, które nie będzie na kolanach przed UE?
Vss
2 lata temu
Oj niedobrze jak nie zarabia lewactwo oj niedobrze ciekaw jestem jak Nojman wytłumaczy się swoje manipulacje w służbie zdrowia jak pa chęci płacili dwa razy za wykonywany zabieg.
Prezes
2 lata temu
Monopol Obajtka daje też gwarancję wysokich cen paliw, a gigantyczne zyski zostaną wyjęte z naszych kieszeni