Franczyza, która zarabia. Jak naprawdę wygląda zyskowność w modelu franczyzowym?
Tylko 9% firm rośnie zyskownie. To nie slogan – to dane z międzynarodowych badań prowadzonych przez C. Zooka i J. Allena. Jeśli więc jesteś Franczyzodawcą, Franczyzobiorcą albo planujesz zostać jednym z nich – zadaj sobie pytanie: czy Twój model pozwala Ci zarabiać coraz więcej, nie pracując coraz ciężej?
Złożoność zabija zysk
Wiele firm rośnie – ale bez zysku. Dlaczego? Bo mają bariery wzrostu wynikające z ich złożoności organizacyjnej - brak systemowego zarządzania, struktur, systemów operacyjnych, dyscypliny i rutyny w prowadzeniu codziennych operacji.
Przychody może będą rosły, ale zyski pewnie nie. Albo zarobicie mniej przy większych przychodach. Czy jesteś Franczyzodawcą, czy Franczyzobiorcą, będziesz może rósł, ale nie-zyskownie.
We franczyzie nie chodzi tylko o szybki rozwój – chodzi o impact. O to, by Franczyzodawca miał realny wpływ na wyniki swoich Franczyzobiorców. A to wymaga "impactowych rozwiązań": strategicznych, organizacyjnych, technologicznych i finansowych – i umiejętności ich konsekwentnego wdrażania.
Jak zatem zarządzać zyskownością w systemie franczyzowym? Jak mierzyć, optymalizować i skutecznie rozwijać sieć, aby rosła nie tylko szybciej, ale i bardziej rentownie?
Odpowiedzi padną już 15 kwietnia o godz. 19:00 podczas kolejnego webinarium z cyklu Franczyza 2.0, które będzie transmitowane na money.pl oraz na LinkedIn Live Moniki Ferreira.
Webinarium: "Jak zarządzać zyskownością w systemie franczyzowym?" to drugie spotkanie z czteroczęściowej serii towarzyszącej Badaniu Rynku Franczyzy, prowadzonemu przez Monikę Ferreirę oraz dr hab. inż. Eryka Głodzińskiego z Politechniki Warszawskiej. Tym razem skupimy się na zyskowności – jednym z czterech kluczowych obszarów badanych w ramach projektu, obok systemu, skalowalności i impactowości.W centrum uwagi znajdą się pytania, które każdy odpowiedzialny franczyzodawca i kandydat na franczyzobiorcę powinien sobie zadać:
● Jak dobre sieci przygotowują Partnerów Franczyzowych do liczenia biznesu i rachunkowości zarządczej, żeby ci podejmowali decyzje na bazie danych a nie intuicji, świadomie zarządzali swoją rentownością i maksymalizowali profit?
● W jakiej perspektywie można patrzeć na zyskowność sieci franczyzowej? - Co liczyć? – zysk, zyskowność sprzedaży (ROS), zyskowność kapitału, wartość dla akcjonariuszy?
● Od czego zależy zyskowność w różnych modelach franczyzowych i jakie są główne obszary oddziaływania na zysk?
● A zyskowny wzrost? Co zrobić, aby rosły zyski, jak rosną przychody?
Zrozumieć ekonomikę jednostki
Goście webinarium porozmawiają również o ekonomice jednostki franczyzowej (unit economics) – jako fundamencie, bez którego nie sposób zbudować trwałej, zyskownej i skalowalnej sieci. Prelegenci pokażą, jak liczyć zysk na klienta, miasto czy produkt, i kiedy warto zacząć myśleć o ekspansji.
Budując biznes w modelu franczyzy, sprzedajesz licencję na rentowny sprawdzony biznes. Powinieneś zatem przygotować swój model ekonomiki jednostki, aby odpowiednio ocenić, jaki zysk przynosi każda jednostka i mieć pewność, że biznes sieciowy ma sens ekonomiczny zarówno dla Ciebie, jak i Franczyzobiorcy.
Ekonomika jednostki opisuje przychody i koszty konkretnego modelu biznesowego w odniesieniu do pojedynczej jednostki. Jednostką nie musi być jednak wcale unit franczyzowy. Może być klient, użytkownik, miasto.
To także okazja, by zajrzeć za kulisy systemów zarządzania, które czynią franczyzy powtarzalnymi, przewidywalnymi i skutecznymi.
Głos w dyskusji zabiorą:
Wojciech Olearnik, Dyrektor Departamentu Sieci Partnerskiej, VeloBank S.A.
- Opowie, jak dynamicznie rosnąca, korporacyjna marka franczyzowa (110 oddziałów, 47 nowych!) pilnuje zyskowności po obu stronach – zarówno jako instytucja finansowa, jak i partner franczyzobiorców.
Kamil Miciałkiewicz, Dyrektor Rozwoju Sieci, DepilConcept Poland
- Pokaże, jak usługowa masterfranczyza wspiera swoich partnerów biznesowych i jakich narzędzi używa, by zapewnić zyskowny wzrost w sektorze beauty.
Joanna Roszkowska, Założycielka i CEO, Thinking Zone
- Opowie, jak przygotować się do stworzenia rentownego modelu franczyzowego w branży edukacyjnej, która wymaga nie tylko pasji, ale i ostrej kalkulacji
Paweł Kałużny, COO, Time for Fun (nowa grupa restauracyjna)
- Zmierzy się z mitem: "Gastronomia nie jest zyskowna". Opowie, jak nowoczesne podejście operacyjne pozwala zarabiać na trudnym rynku gastronomii.
Dyskusję poprowadzi Monika Ferreira, Founding Partner, Doradca Strategiczny, I’GS In Good Strategy, Franczyza 2.0, Inicjatorka Ecosystemu Franczyza 2.0, Autorka Książki "Franczyza 2.0. Strategie skalowania sieci franczyzowych"
Zysk to nie przypadek. To system, dane i decyzje
Podczas webinarium uczestnicy poznają również założenia modelu Franczyza 2.0 Profitability Impact Model – narzędzia wspierającego ocenę dojrzałości i zyskowności systemów franczyzowych. Wspólnie z dr hab. inż. Erykiem Głodzińskim z Politechniki Warszawskiej, Monika Ferreira prowadzi badanie, którego celem jest nie tylko analiza rynku, ale też stworzenie katalogu dobrych praktyk – "Franchise 2.0 Profitability Playbook".
Webinarium to nie wykład – to interaktywna debata praktyków z różnych sektorów, których łączy jedno: chęć zrozumienia i rozwijania franczyz, które zarabiają. Po stronie franczyzodawcy i franczyzobiorcy.
Nie rozwijaj biznesu w ciemno. Zyskowność da się zaplanować.
Franczyza 2.0 to nowa jakość we współpracy franczyzowej – oparta na danych, powtarzalnych procesach, impactowych rozwiązaniach i wspólnym celu. Jeśli chcesz prowadzić biznes, który naprawdę się opłaca, nie może Cię tam zabraknąć.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Webinari #2/4 'Jak zarządzać zyskownym wzrostem w systemie franczyzowym
Premiera webinarium: 15 kwietnia 2025, godz. 19:00
Transmisja: money.pl oraz LinkedIn Live Moniki Ferreira
Rejestracja i szczegóły: Kliknij tutaj
Badanie Rynku Franczyzy w Polsce
Ruszyliśmy z Badaniem Rynku Franczyzy w Polsce. - Do rozmowy chcemy zaangażować szeroko całą branżę i pokazywać rynkowo kluczowe bariery rozwoju i wzrostu sieci franczyzowych.
Razem profesorem Erykiem Głodziński z Politechniki Warszawskiej badamy dojrzałość systemów franczyzowych w 4 głównych obszarach badawczych: System, Zyskowność, Skalowalność, Impactowość.
Chcemy pokazać, w jakim zakresie dojrzałość Systemu wpływa na profitowość (zyskowność) i skalowalność biznesu po stronie Franczyzodawcy i Franczyzobiorcy.
W rezultacie Badania powstanie katalog dobrych praktyk "Franchise 2.0 Profitability Playbook" i narzędzia wspomagające pomiar działalności sieci franczyzowej w dążeniu do doskonałości operacyjnej, skalowalności, zyskowności, po dwóch stronach, Operatora Sieci i Partnerów Franczyzowych
Chcemy pomagać Kandydatom na Franczyzobiorców oceniać, kiedy zarobią na franczyzie i skutecznie wybierać dla siebie franczyzy a Franczyzodawcom budować zyskowne i skalowalne modele franczyzowe.
Dołączajcie do naszego dialogu w Aplikacji Franczyza 2.0.
Autor: Monika Ferreira - Founding Partner, Doradca Strategiczny, I’GS In Good Strategy, Franczyza 2.0, Inicjatorka Ecosystemu Franczyza 2.0, Autorka Książki "Franczyza 2.0. Strategie skalowania sieci franczyzowych".