Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MAGL
|

Gigant przestanie sponsorować MKOl? Padł nieoficjalny termin

1
Podziel się:

Toyota zamierza zakończyć współpracę sponsorską z Międzynarodowym Komitetem Olimpijskim (MKOl) po igrzyskach w Paryżu - donosi japońska agencja informacyjna Kyodo. Z jej ustaleń wynika, że gigant motoryzacyjny nie jest zadowolony ze sposobu, w jaki organizacja wykorzystuje środki od sponsorów.

Gigant przestanie sponsorować MKOl? Padł nieoficjalny termin
Toyota może zakończyć współpracę z MKOl (East News, Jeffrey Brown/Icon Sportswire)

Japońska agencja informuje o poważnych planach Toyoty, powołując się na "źródła zbliżone do sprawy".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polak sprzedaje roboty warte miliony. Utrze nosa gigantowi? Cezary Kozanecki w Biznes Klasie

Toyota jest związana z MKOl kontraktem z 2015 r. o szacowanej wartości 835 mln dolarów. To najwyższa umowa sponsorska w historii międzynarodowego ruchu olimpijskiego, która obejmuje cztery imprezy - zimowe igrzyska (w Pjongczangu w 2018 r. i Pekinie w 2022 r.) oraz letnie igrzyska (w Tokio w 2020 r. i Paryżu w 2024 r.)

Toyota wycofa się ze współpracy z MKOl?

Zaledwie dwa miesiące przed inauguracją igrzysk w Paryżu agencja Kyodo ujawnia, że japoński gigant motoryzacyjny jest niezadowolony ze sposobu, w jaki MKOl wykorzystuje środki pochodzące od sponsorów.

W komunikacie napisano, że pieniądze "nie zostały skutecznie wykorzystane na wsparcie sportowców i promocję sportu". Agencja Associated Press poprosiła Toyotę o komentarz, ale firma odmówiła.

Na lakoniczne stanowisko zdecydował się MKOl. "Mamy umowę z Toyotą do czasu igrzysk w Paryżu. Nadal ściśle współpracujemy w ramach przygotowań i nie możemy się doczekać realizacji tych planów" - podkreśliła organizacja.

W ramach obowiązującej umowy Toyota przekaże paryskiemu komitetowi organizacyjnemu 3 tys. pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi do obsługi igrzysk.

Trudna współpraca Toyoty z MKOl

To niepierwszy raz, kiedy media obiegają informacje o niezgodności na linii Toyota-MKOl. W 2021 r. firma wycofała reklamy olimpijskie podczas opóźnionych przez pandemię letnich igrzysk w Tokio.

Koncern argumentował, że była to reakcja na negatywne nastroje społeczne - wiele osób sprzeciwiało się organizacji imprezy sportowej. Pod uwagę brano także naciski, jakie MKOl wywierał na organizatorów.

Obecnie obok Toyoty sponsorami generalnymi MKOl są m.in.: Alibaba, Allianz, Atos, Bridgestone, Coca-Cola, Deloitte, Intel, Omega, Panasonic, P&G, Samsung i Visa.

Organizacja pozyskuje większość dochodów z dwóch źródeł - 61 proc. pochodzi ze sprzedaży praw do transmisji, a 30 proc. ze sponsoringu. W ostatnim czteroletnim cyklu, kończącym się igrzyskami w Tokio, MKOl osiągnął dochód w wysokości 7,6 mld dolarów. W następnym cyklu kwota ta osiągnie poziom około 3 mld dolarów.

Ile będą kosztowały igrzyska w Paryżu?

Japonia oficjalnie wydała na igrzyska olimpijskie w Tokio 13 mld dolarów, z czego co najmniej połowę stanowiły środki publiczne. Jednak audyt rządowy wykazał, że rzeczywisty koszt był dwukrotnie większy.

Ze wstępnych szacunków wynikało, że kolejne igrzyska w Paryżu mogą pochłonąć nawet 10 mln euro (10,8 mln dolarów). Jednak Pierre Moscovici, pierwszy prezes francuskiego Trybunału Obrachunkowego, przyznał niedawno na antenie France Inter, że ostateczne koszty poznamy po imprezie, ale "te igrzyska powinny kosztować między 3,4 a 5 mld".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
hhh
2 tyg. temu
no coż pewnie widzieli ceremoni eotwarcia
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
hhh
2 tyg. temu
no coż pewnie widzieli ceremoni eotwarcia