Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Innowacyjne Dworce Systemowe. Przystanki szyte na miarę

Podziel się:

Polskie Koleje Państwowe S.A. realizują największy w historii Program Inwestycji Dworcowych (PID), w ramach którego dworce kolejowe zostaną zmodernizowane lub zbudowane od podstaw, w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych (IDS).

Innowacyjne Dworce Systemowe. Przystanki szyte na miarę
(Shutterstock.com)

Innowacyjne Dworce Systemowe (IDS) to autorski program PKP S.A., który został stworzony kilka lat temu, przez wewnętrzną grupę projektantów. Chodziło o wybudowanie dworców dostosowanych do potrzeb lokalnych, zapewniających komfort podróżnym, uwzględniających współczesne trendy w projektowaniu, ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko oraz zmniejszenia kosztów eksploatacji budynków.

Innowacyjne Dworce Systemowe, (IDS), to modułowe, podobne w swej konstrukcji, budynki dworcowe, które już stanęły lub wkrótce staną w mniejszych miejscowościach w kraju.
Pierwsze dworce w systemie IDS pojawiły się w Nasielsku, Mławie, Strzelcach Krajeńskich i Ciechanowie. W styczniu tego roku oddano kolejny obiekt– w Czeremsze.

Modułowe dworce eko

Innowacyjne Dworce Systemowe powstaną w dwóch podstawowych formułach indywidualnej oraz modułowej. Te drugie występują w dwóch wersjach parterowych budynków tzw. IDS-ów typu A (mniejszych) oraz IDS-ów typu B (większych).

Budynki są energooszczędne i ekologiczne. Pierwsze z nich mają półotwartą poczekalnię drugie natomiast – wydzieloną poczekalnię z klimatyzacją oraz dostępem do internetu, kas biletowych i przestrzeni komercyjnych. Przed budynkiem znajdują się ławki oraz stojaki na rowery.

Niezwykle istotny w IDS-ach, oprócz komfortu podróżnych i dostosowaniu obiektów do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, jest aspekt proekologiczny.

W nowych obiektach zamontowano m.in. urządzenia do pozyskiwania energii odnawialnej – panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, system odzyskiwania wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED czy inteligentny system sterowania oświetleniem wyłączający niepotrzebne źródła światła.

Koszt budowy jednego IDS to kilka milionów złotych.

Zielone energia, auta i rowery

Spółka PKP poszerza także zakres świadczonych usług. Przy 8 istniejących już dworcach uruchomiła stacje ładowania samochodów elektrycznych. Zamierza także wdrożyć usługi car-sharingu (auto na minuty) i bike sharingu (wypożyczalnia rowerów).

Prezes zarządu PKP S.A., Krzysztof Mamiński, w rozmowie z money.pl przekonuje, że nowe dworce mają być miejscami, w których będzie toczyło się życie i będzie chciało się do nich przyjść.

– Większość prowadzonych przez nas inwestycji dworcowych wchodzi w decydującą fazę. Aż 42 proc. z nich jest w trakcie prac budowlanych oraz na etapie wyboru wykonawcy przebudowy. Kolejne 40 proc. znajduje się na etapie opracowania dokumentacji projektowych i wyboru pracowni architektonicznych, które je przygotują – podkreśla prezes Mamiński.

W ramach realizowanego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 PKP S.A. modernizuje także zabytkowe dworce kolejowe. Inwestycje realizowane są z dbałością o walory historyczne budynków, przy jednoczesnym zastosowaniu nowoczesnych standardów obsługi pasażerskiej.

Dworce dostosowane są do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. Posiadają pochylnie, obniżone okienka kasowe, nowoczesne toalety. Nowymi rozwiązaniami są ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz tablice tyflograficzne.

Jednym z zabytkowych, modernizowanych dworców kolejowych jest dworzec w Gdańsku.

Inwestycja jest realizowana pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. Będzie kosztować PKP S.A. 100 ml zł i jest jedną z największych od lat.

– Ale nie kończymy na tym. Już dziś wytypowaliśmy kolejne dworce , które w następnej perspektywie mam nadzieję zyskają dofinansowanie – dodaje prezes zarządu PKP S.A. Krzysztof Mamiński.

Spółki Grupy PKP na inwestycje w dworce, linie kolejowe, tabor i rozwój transportu towarów zamierzają przeznaczyć w najbliższych latach w sumie aż 100 mld zł. Większość środków stanowią fundusze Unii Europejskiej. Pozostałe mają pochodzić z budżetu państwa oraz zasobów własnych PKP.

Agnieszka Pruszkowska-Jarosz

Artykuł powstał we współpracy z Grupą PKP S.A.

ekologia
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.