IRONMAN napędza gospodarkę. Najsłynniejsze zawody triathlonowe na świecie przyniosły polskim miastom i regionom ponad 41,5 miliona złotych wymiernych korzyści
Miasta, w których organizowane są zawody spod znaku IRONMAN, zyskują podwójnie. Zwiększona aktywność gospodarcza wpływa na wzrost dochodów podatkowych. Z kolei duża liczba informacji medialnych powoduje, że miasta dostają kampanie promocyjne warte miliony. To wnioski z raportu Deloitte przygotowanego na zlecenie agencji Sport Evolution.
Organizacja wydarzeń takich jak cykl IRONMAN Poland, to przedsięwzięcie wykraczające daleko poza zwykłą sportową rywalizację. Każdy event angażuje nie tylko samego organizatora, ale i lokalny oraz krajowy biznes. Działania w tych obszarach generują realne wpływy do miejskich kas. Organizator wynajmuje obiekty sportowe, korzysta z lokalnej infrastruktury drogowej i energetycznej, czy zatrudnia pracowników do obsługi wydarzenia. Uczestnicy zawodów i osoby towarzyszące, to natomiast klienci lokalnej gastronomii, goście obiektów hotelowych i użytkownicy transportu publicznego. Suma wpływów z tych obszarów wygenerowała w minionym sezonie 41 milionów 600 tysięcy złotych wartości dodanej dla lokalnych gospodarek Warszawy, Krakowa i Poznania.
Zobacz, jak wyglądał Enea IRONMAN 70.3 Poznań 2025:
Rywalizacja w zawodach pod szyldem IRONMAN odbywa się w ciągu tylko jednego dnia. Ale, jak wynika z ankiet, zawodnicy statystycznie spędzają w mieście zawodów co najmniej 3 noce. Większość z uczestników, którzy przyjeżdżają do polskich miast z zagranicy, zabiera ze sobą 2-3 osoby towarzyszące. Zgodnie z szacunkami Deloitte, każdy zawodnik to 9000 złotych dodatkowych obrotów w lokalnej gospodarce.
Interesująco wygląda korzyść finansowa miast z organizacji zawodów. Wygenerowany w ten sposób ekwiwalent reklamowy wraz ze wzrostem wpływów z podatków, związanym z zawodami IRONMAN Poland, wyniosły łącznie dla trzech badanych miast niemal 8 milionów 900 tysięcy złotych. Patrząc szerzej, zawody przyczyniły się do wytworzenia wartości w całej gospodarce Polski. Według raportu Deloitte turyści zagraniczni, którzy przyjechali na zawody wytworzyli impuls popytowy o wartości 20,7 milionów złotych. Łącznie PKB Polski wzrosło dzięki temu o 38,3 milionów złotych.
Zobacz jak wyglądał IRONMAN 70.3 Kraków 2025:
IRONMAN to marka, która daje potężne możliwości promocyjne. Ekwiwalent reklamowy, czyli równowartość kwoty, którą trzeba by było zapłacić za uzyskanie takiej samej wartości medialnej ekspozycji miast, w których organizowane są triathlonowe zawody, to aż 7 milionów złotych. Warto dodać, że dane Instytutu Monitorowania Mediów obejmują wyłącznie przekaz generowany w Polsce i przez polskich odbiorców. Tymczasem Polacy stanowili jedynie ok. 60 procent uczestników zawodów IRONMAN w analizowanych miastach. Oznacza to, że rzeczywisty efekt promocyjny – zarówno dla sponsorów, jak i dla miast – jest znacznie większy, szczególnie w krajach Europy Zachodniej, z których pochodziła większość zagranicznych uczestników.
Nie bez znaczenia jest także poziom dotarcia medialnego. Z raportu Deloitte wynika, że ponad 38 milionów osób miało kontakt z publikacjami dotyczącymi zawodów spod znaku IRONMAN w Polsce. Wydźwięk tych publikacji był wyłącznie pozytywny lub neutralny. Brak publikacji jednoznacznie negatywnych nie jest bez znaczenia dla miast-gospodarzy zawodów.
Zobacz, jak wyglądał IRONMAN 70.3 Warsaw 2025:
Raport Deloitte nie pozostawia wątpliwości - IRONMAN to doskonała inwestycja, zarówno dla miast, jak i sponsorów. Nakłady poniesione na organizację wydarzenia zwracają się kilkukrotnie. Doskonały przykładem jest spółka Enea, która jako główny sponsor, zyskała na sponsoringu nie tylko przy zasięgach medialnych, których AVE stanowiło 84,5 procent zasięgu wytworzonego przez całe wydarzenie, ale również dzięki działaniom brandingowym (logo na koszulkach, medalach, plecakach) oraz podczas kampanii reklamowych wydarzenia (logo w informatorach, ulotkach, plakatach oraz w kampanii reklamowej online). Specjaliści Deloitte wskazują, że dzięki zawodom Enea IRONMAN 70.3 Poznań, z logo Enei zetknęło się 757 550 kontaktów, co przekuło się w wartość wizerunkową na poziomie 1 234 772 złotych. Kampanie reklamowe wydarzenia dały marce Enea wartość wizerunkową w wysokości 2 912 807 złotych.
Raport Deloitte nie pomija także aspektów zdrowotnych, których wymierne oszacowanie jest bardzo trudne. Podkreśla jednak, że wpływ regularnych ćwiczeń na zdrowie jest udowodniony i może przynosić znaczące korzyści. Lepszy stan zdrowia przekłada się na mniejszą liczbę dni nieobecności w pracy oraz niższe wydatki publiczne związane z opieką zdrowotną. Instytut Badań Strukturalnych wskazuje, że jeśli co drugi nieaktywny Polak zacząłby ćwiczyć, liczba osób z nadwagą zmniejszyłaby się o około 200 tys., a oszczędności wynikające z redukcji absencji pracowników wyniosłyby nawet 3 mld zł. W 2019 roku, wartość PKB powiązana ze sportem wynosiła 47,5 mld złotych, co stanowiło 2,1 procent całkowitego produktu krajowego brutto (Spotdata, 2022).
Badanie przeprowadzone przez Deloitte dowodzi niezbicie, że organizacja wydarzeń sportowych z cyklu IRONMAN Poland ma istotny wpływ na gospodarkę samorządów lokalnych. Jest także ważnym kołem zamachowym zarówno dla lokalnego biznesu, jak i dużych firm zaangażowanych w sponsoring wydarzenia. Porównanie z podobnymi wydarzeniami sportowymi, jak na przykład Berlin Marathon, którego szacowana wartość gospodarcza wynosi ponad 496 milionów euro, wskazuje, że polski rynek wciąż ma spory potencjał wzrostu.