Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Artykuł sponsorowany przez Visa

Jak spełnić marzenie o idealnych zakupach online?

Podziel się:

Na myśl o przedświątecznej gorączce, perspektywa zakupów prosto z kanapy wydaje się niezwykle kusząca – i całkiem realna. Rozwój technologiczny sprawia, że zmienia się sposób, w jaki wydajemy pieniądze i zarządzamy finansami. Podobnie przyspiesza rozwój cyfrowego handlu. Dlatego tym pilniejsza jest potrzeba projektowania doświadczeń zakupowych tak, by nadążyć za zachodzącymi zmianami.

Jak spełnić marzenie o idealnych zakupach online?
(materiały partnera)

Konsumenci coraz częściej oczekują, że płatność online będzie równie płynna jak ta w świecie rzeczywistym, bez względu na to, u jakiego sprzedawcy i za pomocą jakiego urządzenia kupują[1]. Nabiera to szczególnego znaczenia w takich okresach jak święta Bożego Narodzenia, wyprzedaże noworoczne czy Black Week (Black Friday oraz trzy dni przed nim i trzy dni po nim). Jak wynika z danych Visa, w czasie ubiegłorocznego Black Week średnia dzienna liczba transakcji Visa odnotowana przez sprzedawców odzieży i elektroniki była w Polsce odpowiednio o 80% i 30% wyższa w porównaniu do ich średniej dziennej sprzedaży w całym 2022 roku[2]. Visa dba o spokój ducha firm i posiadaczy kart przez cały rok, a w tych wyjątkowych momentach nasza rola jako strażników zaufania do handlu, którzy zapewniają bezpieczeństwo przesyłanych pieniędzy, nabiera szczególnej wagi.

Wraz z wkraczaniem młodszych pokoleń na rynek pracy zachodzące zmiany będą coraz wyraźniejsze. Zakupy w internecie są dla pokolenia Z codziennością – trzy czwarte Polaków z tej grupy wiekowej woli kupować w taki sposób[3].

Tymczasem doświadczenie płatnicze w wielu sklepach online coraz bardziej odstaje od rozwiązań, do jakich przyzwyczaili się konsumenci w świecie cyfrowym. 62% konsumentów poświęca na sfinalizowanie zakupu najwyżej dwie minuty, a jeśli trwa to dłużej, po prostu porzuca koszyk zakupowy[4]. Co można zrobić w dwie minuty? W tym czasie zdążymy umyć zęby, ale raczej nie ugotujemy jajka na miękko. Tymczasem, gdy wymagane jest uwierzytelnianie dwuetapowe (2FA), sfinalizowanie płatności może potrwać nawet 3 minuty 18 sekund[5]. To niemal dwa razy dłużej niż większość konsumentów jest w stanie na to poświęcić. Ten proces z pewnością można przyspieszyć i udoskonalić – zwłaszcza, że oczekiwanie bezproblemowych zakupów online jest już powszechne.

Jak spełnić te życzenia?

Potrzebujemy rozwiązań, które uproszczą nam życie dzięki płynnemu finalizowaniu transakcji za pomocą jednego kliknięcia, analogicznie do płatności zbliżeniowej w fizycznym sklepie. Ogromną rolę odgrywa tu tokenizacja. To kolejny etap zmian w płatnościach cyfrowych, rozpoczętych przez wprowadzenie i upowszechnienie płatności zbliżeniowych kartą. Z czasem konsumenci zaczęli do terminali coraz częściej przykładać smartfony, co byłoby trudne do wdrożenia bez stokenizowania kart zapisanych w tych urządzeniach. Być może równie prosto będzie można niebawem płacić za zakupy w sieci, bo dzięki tokenom zaciera się granica między transakcjami online i w sklepach stacjonarnych. Technologia tokenizacji Visa umożliwia bezpieczne wykorzystanie tokenów w dowolnej sytuacji, gdy płacimy za produkty lub usługi. Tokeny mogą być wbudowane w urządzenie, aplikację czy portfel elektroniczny, a także zastąpić numery kart zapisany w sklepie online. Takie rozwiązanie zdecydowanie poprawia płynność w przypadku większości transakcji.

Jak działa ta technologia? Kiedy tokenizacja zostaje udostępniona na platformie internetowej czy w aplikacji, nie są tam przechowywane wrażliwe dane karty klienta, ale zastępuje je ciąg cyfr, który zadziała wyłącznie przy zakupie produktów lub usług właśnie na tej platformie lub w aplikacji. Efekty? Tokenizacja zwiększa wskaźnik zatwierdzonych transakcji online średnio o 3 pp.[6], przy jednoczesnym spadku liczby oszustw nawet o 50%[7]. Dzieje się tak, bo nawet jeśli token zostanie wykradziony, oszuści nie będą w stanie z niego skorzystać. Co więcej, tokeny torują drogę całkowicie nowym rozwiązaniom i metodom płatności online przy wykorzystaniu urządzeń, które już mamy – dzięki połączeniu tokenizacji z biometrią.

Tokenizacja to technologia stojąca za Visa Mobile – nową metodą płacenia w internecie. Żeby zapłacić za pomocą Visa Mobile trzeba podać swój numer telefonu i zatwierdzić transakcję w swojej aplikacji bankowej – jeśli dany bank udostępnił to rozwiązanie – albo w aplikacji Visa Mobile[8].

Przyszłość handlu – płynne doświadczenia płatnicze

Zapewnienie konsumentom możliwości płacenia w stokenizowany i intuicyjny sposób, jest kluczowe, aby sprzedawcy mogli być konkurencyjni. Firmy, które nie postawią na innowacje, mogą tracić klientów. Dobra wiadomość jest taka, że już dziś dostępnych jest wiele rozwiązań płatniczych tego typu. Obecnie jest to więc raczej kwestia zachęcenia większej liczby podmiotów, aby wdrożyły sprawdzone technologie i wyposażenia ich w potrzebne narzędzia. W budowaniu w pełni cyfrowej przyszłości i tworzeniu korzyści dla konsumentów kluczową rolę odegrają partnerstwa.

Wyzwaniem – ale i szansą – pozostaje upowszechnienie tokenizacji w codziennych doświadczeniach zakupowych online. Stanowiłoby to krok w kierunku bardziej płynnego świata, jakiego oczekują pokolenia Z i Alfa[9], które czują się w świecie cyfrowym jak u siebie – a które właśnie lub za chwilę wkroczą na rynek.

Opisy przypadków, porównania, statystyki, analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.

[1] https://www.altfi.com/article/visa-s-click-to-pay-is-powering-the-future-of-checkout-payments

[2] Dane VisaNet Data, listopad 2023 r.

[3] E-Commerce Payment Experience Study przeprowadzone w Polsce przez SW Research na zlecenie Visa w dniach 6-13 maja 2022 r. na próbie 620 respondentów.

[4] Lone, S., & Weltevreden, J.W.J. (2022). 2022 European E-commerce Report. Amsterdam/Brussels: Amsterdam University of Applied Sciences & Ecommerce Europe. https://ecommerce-europe.eu/wp-content/uploads/2022/06/CMI2022_FullVersion_LIGHT_v2.pdf.

[5] Ibidem.

[6] VisaNet, marzec 2023 r.

[7] VisaNet, Europe, token vs. non-token card not present fraud, marzec 2022 r.

[8]Pełna lista banków, które udostępniły swoim klientom Visa Mobile: https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html

[9] Badanie na zlecenie Visa przeprowadzone przez Opinium na próbie 3 050 dzieci w wieku 8-14 lat, zrealizowane w dniach 15-22 sierpnia 2023 r. Dane zebrano na podstawie badania internetowego na sześciu rynkach w Europie - Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania, Polska, Francja i Szwecja. Na każdym rynku próba objęła co najmniej 500 dzieci.

Artykuł sponsorowany przez Visa

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.