Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|

"Jest megalomański". Doradca Tuska o projekcie CPK

87
Podziel się:

Przeprowadzimy bardzo szczegółowy audyt - podkreślił Andrzej Domański, doradca gospodarczy Donalda Tuska i twórca programu ekonomicznego PO, odnosząc się do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Stwierdził, że jego zdaniem projekt "jest megalomański".

"Jest megalomański". Doradca Tuska o projekcie CPK
Koalicja Obywatelska i Donald Tusk wielokrotnie krytykowali projekt CPK (East News, Foster+Partners, Oleg Marusic REPORTER)

Centralny Port Komunikacyjny to jedna z megainwestycji PiS, która po wyborach parlamentarnych stanęła pod znakiem zapytania. Opozycja już w kampanii wyborczej zapowiadała, że ją zatrzyma.

- Przeprowadzimy bardzo szczegółowy audyt, zobaczymy na ile takie rozwiązanie jest Polsce potrzebne. Będzie też audyt wszelkich wydatków poniesionych wcześniej - powiedział Domański w Polsat News.

Wieczorem prezydent Andrzej Duda ma wygłosić orędzie i wskazać kandydata na premiera. Koalicja Obywatelska, Trzecia Droga i Nowa Lewica liczą, że misję tę głowa państwa powierzy Donaldowi Tuskowi. Opozycja w wyborach zdobyła łącznie 248 mandatów, podczas gdy Prawo i Sprawiedliwość 194.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Cyberbezpieczeństwo - czy da się dogonić cyfrowego królika?

Zatrzymają CPK? To jedna z obietnic wyborczych Koalicji Obywatelskiej

Audyt Centralnego Portu Komunikacyjnego to jeden ze "100 konkretów na 100 dni", czyli programu wyborczego Koalicji Obywatelskiej. W 2017 r. PiS zdecydował o budowie wielkiego lotniska w Baranowie i blisko 2 tys. linii kolejowych, tzw. szprych, które mają do niego prowadzić.

- Najpierw audyt wszelkich wydatków poniesionych wcześniej i wraz z ekspertami podejmiemy decyzję dotyczącą potężnego projektu, wpisującego się w megalomańskie podejście PiS-u do gospodarki - dodał doradca Donalda Tuska.

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać na obszarze około 3 tys. ha. W początkowym etapie działalności ma mieć dwa równoległe pasy startowe i być gotowy do obsługi nawet 40 mln pasażerów rocznie. PiS podtrzymuje, że zgodnie z pierwotnym harmonogramem, budowa lotniska w Baranowie dobiegnie końca pod koniec 2027 r. Pierwsze samoloty mają wystartować w 2028 r.

Harmonogram ten był kwestionowany przez ekspertów i analityków rynku. W wątpliwość podawał go też Piotr Malepszak, były prezes spółki CPK. - Trzymanie się 2027 i 2028 r. jest ogłupianiem Polaków. Skończmy z mówieniem o CPK w kontekście przywracania godności krajowi i wstawania z kolan - mówił w wywiadzie dla money.pl.

Nie wiadomo jeszcze, co przyszły opozycyjny rząd zrobiłby z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jest megalomański, w mojej ocenie tak wielki port lotniczy w Polsce nie jest potrzebny. Ale konieczny jest audyt, opinie ekspertów, transparentna dyskusja na temat CPK i dopiero później decyzja - skwitował Domański.

Budowa CPK ruszyła?

Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, przekonywał, że pierwsze prace na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego już się rozpoczęły. Spółka jednak dopiero w listopadzie wystąpiła o decyzję lokalizacyjną, która będzie podstawą do ubiegania się o pozwolenie na budowę. Ogłoszono już wybór inwestora strategicznego i mniejszościowego udziałowca przyszłego portu lotniczego.

O konieczności zatrzymania i weryfikacji założeń oraz planów CPK mówił też Sebastian Mikosz, były prezes LOT-u. - Musimy wrócić do dyskusji o Centralnym Porcie Lotniczym, a nie o CPK. Bo tym, co jest potrzebne, jest duże lotnisko przesiadkowe o przepustowości 30-35 mln pasażerów rocznie. Odłożyłbym na bok wielki program kolejowych "szprych", bo dla lotnictwa nie ma potrzeby, aby z całej Polski pociągi zwoziły pasażerów do nowego lotniska - stwierdził w rozmowie z money.pl Mikosz.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(87)
cos OKROPNEGO...
5 miesięcy temu
NIE mozna wprost ZROZUMIEC prostego FAKTU podstawowego ....Jakiego ?? Dlaczego CPK uwaza sie z a cos wspanialego...??? To jest klamstwo--tak formulowac celowosc tego projetktu !!!---- a nie zadna jego pochwala !!!.. TO ""'COS """urodzilo sie poprzez ""pstryknioecie z palca--pstryk """ i juz mam pomysl --nie wazne z a ile pieniedzy panstwowych wybudowany,....!!! Przeciez to bylo KREDO tej wladzy ...to kredo 1 ego czlowieka tej BYLEJ na szczescie KTORY na sile ZARZADAL budowy tego portu CPK --Ludzie ! Czy JUZ zapomnieliscie o czyj e wyczyny w tej kwestii chodzilo ....??? Idac dalej po tresi w/w artykulu ...TRZEBA zastanowic sie nad nastepna b. WAZNA sentencja pana Klimczaka --NIE wolno tego projektu likwidowac ...!!!! ???Czyzby ...a kto tak sadzi i na jakiej podstawie ekonomiczno-finansowej ... woparciu w ydatlki buzdetowe --przeciez ---do licha ciezkiego ...!!!!! Co to znaczy wg tego pana klimczaka ---forkmulka slowna ---bo to bedzie strata finansowa bardzo duza....Hmm....no sek w tym wlasnie z e glupota nieprzemyslanych decyzji --POMINELA ten fakt pojecia ___strata dla panstwa z e ta inwestycja gdy ta inwestycja bedzie zatrzymana w procesie JEJ tworzenia .Alez tak..... bedzie to strata z a ktora KONKRETNA OSOBA --z bylego NIErzadu ---nieopdpowiedzialna za wydatki finansowe panstwa powinna odpowiadac sadownie !!!! KTOS bedzie musial poniesc odpoweiwidzialnosc najskuteczniej KARNA -- a nie bylejakies milosierne litosci ---!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!CO sie w tym panstwie wyprawia --gdy chodzi o udowodnienie BLEDU ktory z a chwile zacznie sie udawac ZE to nie byl blad ...??? A il e moze kosztowac rozbudowa Portu CHOPINA -np 3 pasy dlugie dodatkowe ........ 2 terminale dodatk.... siec polacz kolej.,..i metra i .... 2 hotele i 1 centrum handlowe...i maly szpitalny oddzial RATUNKOWY ....To wszystko razem wziete ile bedzie kosztowac w porownaniu do kosztow obecnych TEGO nowego """monstrum lotniczego .""""...???? Pasy startowe NOWE np . powinny byc tak zbudowane by byly nad autostradami gdy to byloby konieczne !!!!!!!!!!! Czy ktos z p i s --NIEUDACZNKOW gospod-finans. do n-tej potegi ....!!!!!!!!!zrobil WTEDY takie studium kosztowo-inwestycyjne dla obu tych wielkosci .....?? W PL anie Zagraniaca w ciszy i spokoju -- i bez blyskow jupiterow ....!!!!?????? Z pewnoscia NIE ---bo byl cymbalem i polglowkiem by to przemyslec.. i wykonac ...By zaoszcesdzi c pieniadz e buzdetowe panstwa PL ......A TERAZ jawic sie ma to ""monstrum lotnicze "" jako co ....??? JAKO co ...panie Klimczak do licha ciezkiego ....????
POLAK
5 miesięcy temu
Najlepiej wszystko rozwalić i puścić Polskę z torbami
nuka
5 miesięcy temu
Ręce opadają....dla ludzi, dla których przyklejenie szyby w drzwiach taśmą klejącą to niezwykłe wyzwanie intelektualne i powód do szacunku i uwielbienia....takie inwestycje, jak budowa CPK to.... megalomania...czemu nas to nie dziwi ? Przecież to ludzie bez polotu i bez wizji.....
nuka
5 miesięcy temu
*megalomański* ? a ty człowieku krótkowzroczny...Aby rozwijać kraj , trzeba to robić z rozmachem a nie dbać wyłącznie o *ciepłą wodę w kranie*...no chyba że to dla kogoś *problem*, kogoś, kto boi się o własne interesy i pozycję w Europie.
KrakusA
5 miesięcy temu
Maciej Lasek ma zostać pełnomocnikiem ds. CPK . W mediach społecznościowych Lasek promuje hasztag # stopcpk # ! To bardzo antypolskie działanie . PO co nam nowoczesne lotnisko z systemem połączeń kolejowych, drogowych jak są lotniska np. w Hamburgu , Frankfurcie ?? Maciej Lasek zasłynął z obrony rosyjskiego raportu MAK w sprawie katastrofy smoleńskiej jako przewodniczący podkomisji ds. badania katastrofy . Kropka w kropkę w raporcie wykorzystano tezy Anodiny - szefowej rosyjskiego MAK !
...
Następna strona