Jest porozumienie CPK i władz Kalisza. "35 minut do Poznania"
Prezydent Kalisza oraz zarząd spółki CPK podpisali porozumienie ws. dostępu do nowoczesnej kolei w ramach Multimodalnego Węzła Kalisz - poinformowała spółka Centralny Port Komunikacyjny. Na jego mocy powstanie nowoczesny dworzec kolejowo-autobusowy w lokalizacji wskazanej przez władze miasta. Prezydent Kalisza wydał oświadczenie, w którym zarzuca spółce "nieprawdziwe informacje".
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła podpisanie porozumienia z władzami samorządowymi Kalisza po prawie dwuletnich uzgodnieniach. "Zawarte porozumienie będzie podstawą podziału zadań między władze miejskie Kalisza i CPK przy przygotowaniach do budowy nowego węzła przesiadkowego" - czytamy w komunikacie.
"Realizacja inwestycji kolejowych CPK ma na celu poprawę dostępu do komunikacji zbiorowej na terenie kraju, w tym skrócenie czasu przejazdu pociągów między miastami. Linia Kolei Dużych Prędkości nr 85 planowana jest m.in. przez stację Kalisz, co przełoży się na wzrost ruchupasażerskiego na obecnej stacji kolejowej oraz w jej otoczeniu. Dodatkowo, w przyszłości transporty specjalne będą mogły ominąć Kalisz nowym by pasem, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo mieszkańców miasta" - podkreślono dalej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Europa ma problem. "CPK może być lekarstwem"
Spółka przypomniała, że według najnowszych prognoz, w 2050 r. ze stacji kolejowej Kalisz ma korzystać średnio 8,4 tys. pasażerów każdego dnia. Z kolei według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 r. było to średnio 2,1 tys. podróżnych na dobę.
"Po wybudowaniu nowej linii kolejowej czas przejazdu z Kalisza do Poznania będzie wynosił ok. 35 minut – w zależności od prędkości pociągu (obecnie to 1 godz. 28 minut najszybszym pociągiem). Natomiast podróż do Warszawy skróci się o około godzinę w porównaniu z aktualnymi czasami przejazdu. Po linii KDP planowany jest również przejazd ekspresów regionalnych, które będą najatrakcyjniejszą cenowo opcją dla codziennych dojazdów z Kalisza do Poznania" - czytamy w komunikacie.
Zaznaczono, że na mocy porozumienia to władze Kalisza wskazały lokalizację, w której powstanie nowy dworzec kolejowy - będzie to w miejscu obecnego budynku dworca przy ul. Podmiejskiej. Nowy dworzec będzie łączył funkcję dworca kolejowego, autobusowego i parkingu samochodowego.
Kalisz gorącym punktem na mapie kolejowej CPK
"Władze miejskie mają bezpośredni wgląd w harmonogram prac oraz materiałów projektowych dotyczących powstawania węzła komunikacyjnego, co umożliwia samorządowi podjęcie wszystkich działań niezbędnych dla realizacji programu inwestycyjnego" - podkreślono.
Spółka nie bez powodu podkreśla, że ściśle współpracuje z władzami samorządowymi Kalisza i uwzględnia głos kaliszan, bo miasto to jest dziś jednym z punktów spornych w dyskusji o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.
W czwartek o godz. 17 prezydent Karol Nawrocki właśnie w Kaliszu ma przedstawić inicjatywę ustawodawczą, dotyczącą przywrócenia oryginalnej koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego z czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości. Koncepcja ta zakładała m.in. linię Kolei Dużych Prędkości biegnącą przez Kalisz.
Przyjęta w 2024 r. przez rząd Donalda Tuska zmodyfikowana koncepcja omijała Kalisz, bo parametry linii kolejowej zwiększono z 250 do 320 km/h. Obecnie jednak ma powstać specjalny bajpas KDP, który umożliwi wolniejszym składom zatrzymywanie się również w Kaliszu, podczas gdy najszybsze pociągi z Poznania przez Sieradz do Łodzi, CPK i Warszawy będą Kalisz pomijać.
Oświadczenie prezydenta Kalisza. "Nieprawdziwe informacje"
Już po publikacji komunikatu spółki Centralny Port Komunikacyjny prezydent Kalisza Krystian Kinastowski wydał oświadczenie w mediach społecznościowych.
"Porozumienie dotyczy wyłącznie etapu prac koncepcyjnych dla rozbudowy istniejących dworców PKP i PKS na węzeł intermodalny z infrastrukturą. Przedmiotowe porozumienie nie dotyczy i nie oznacza akceptacji miasta dla budowy bypassu, który jednoznacznie definiujemy jako skrajnie niekorzystny i na który nie wyrażamy zgody. Kolejny raz podkreślam, że opowiadamy się za realizacją przebiegu Kolei Dużych Prędkości w wariancie W9, przekonsultowanym z mieszkańcami, zakładającym przejazd przez stację Kalisz wszystkich pociągów KDP" - czytamy w jego wpisie.