Rośnij zyskownie
Wg badań nad zyskownym wzrostem prowadzonych przez C. Zook i J. Allen, tylko 9% firm rośnie zyskownie.
Dlaczego tak mało? - Bo mają bariery wzrostu wynikające z ich złożoności organizacyjnej - brak systemowego zarządzania, struktur, systemów operacyjnych, dyscypliny i rutyny w prowadzeniu codziennych operacji.
To brak tzw. powielalności (z ang. repeatability).
Przekładając to na język modeli franczyzowych, jeśli nie ma dojrzałego Systemu Organizacji Franczyzowej, to jako Franczyzodawca nie masz zdolności realizacji Twoich standardów w całej sieci, Twoi Franczyzobiorcy nie będą potrafili powielić modelu na innych rynkach w innych geografiach, więc trudno im będzie im o zysk.
Przychody może będą rosły, ale zyski pewnie nie. Albo zarobicie mniej przy większych przychodach. Czy jesteś Franczyzodawcą, czy Franczyzobiorcą, będziesz może rósł, ale nie-zyskownie.
Twoje rozwiązania muszą mieć impact na wynik
We franczyzie chodzi o to, aby Franczyzodawca miał wpływ (tzw. impact) na biznes Franczyzobiorców i ich wyniki finansowe. - Mieć impact to mieć impactowe rozwiązania, które działają: strategiczne, organizacyjne, technologiczne i finansowe.
I umieć je zrealizować w całej sieci, przełożyć na działania franczyzobiorców. Niby oczywiste, ale nie wszystkie sieci je mają. - Na rynku franczyzy funkcjonuje dziś sporo niedojrzałych systemów. Trzeba uważać, jak wybierasz dla siebie franczyzę.
Wyznacz swój North Start Metric i przygotuj Organizację
W Ecosystemie Franczyza 2.0 wierzymy, że jeśli chcecie zarobić na franczyzie, to potrzebujecie dojrzałego systemu franczyzowego. - Nie ma jednak jednej odpowiedzi, jaki to dojrzały System. - To, jak będzie zaprojektowany Wasz system franczyzowy, zależy od modelu biznesu i tego, co jest tu tzw. North Star Metric (NSM). - To wskaźnik, który najlepiej oddaje podstawową wartość, jaką Wasz produkt czy rozwiązanie rynkowe dostarcza klientom. Pozwala mierzyć ogólny sukces firmy. - Aby tę wartość zrealizować w rynku, jak jesteś franczyzą, to potrzebujesz organizacji franczyzowej, która poradzi sobie z "dowiezieniem" tej wartości klientowi, po dwóch stronach: Franczyzodawcy i Franczyzobiorcy.
Dlaczego warto wziąć udział? - Łap swoją Radość Przedsiębiorczości!
W ekosystemie Franczyza 2.0 pomagamy Kandydatom na Franczyzobiorców w wyborze franczyzy dopasowanej do ich celów życiowych i biznesowych, aby w rezultacie tej przedsiębiorczości franczyzowej mieli Radość Przedsiębiorczości i zarabiali pieniądze.
Podczas webinarium dowiesz się:
- Jak rozpoznać dojrzały system franczyzowy i dlaczego to klucz do rentownego biznesu?
- Jakie elementy systemu wpływają na powtarzalność i efektywność operacyjną we franczyzie?
- Jakie bariery wzrostu mogą uniemożliwiać zyskowny rozwój i wzrost Twojej franczyzy?
Eksperci i Goście
W wydarzeniu wezmą udział doświadczeni Liderzy rynku franczyzy, reprezentujący 3 Marki Franczyzowe na różnych etapach rozwoju i wzrostu oraz dr hab. inż. Eryk Głodziński z Politechniki Warszawskiej, Współorganizator Badania Rynku Franczyzy. Dyskusję poprowadzi Monika Ferreira, Founding Partner, Doradca Strategiczny w praktyce doradztwa strategicznego I’GS In Good Strategy, Franczyza 2.0 i Inicjatorka Ekosystemu Franczyza 2.0, Autorka książki "Franczyza 2.0. Strategie skalowania sieci franczyzowych", która jest jednocześnie Organizatorką Badania.
Goście webinarium:
- Filip Puchalski, Commercial Director Xtreme Fitness Franchise, Xtreme KiDS – pokaże, jak dojrzałość systemu franczyzowego umożliwiła sieci szybkie skalowanie i jakie najważniejsze elementy sprawiają, że są w stanie otworzyć 60 nowych klubów w 2025 roku.
- Mateusz Cacek, Wiceprezes Sfinks Polska S.A. – opowie, jaki to system, który pozwala działać na rynku od 30 lat w biznesie tak złożonym, jak gastronomie. W portfolio Sfinks posiada trzy marki, a teraz rozpoczyna ekspansję globalną. Jak udało im się utrzymać rentowność i skalować działalność przez tak długi czas?
- Amy Szymańska, CEO Madeasy By Amy – pokaże wyzwania wschodzącej sieci franczyzowej, działającej w modelu edutech, która od razu stawia na dojrzały system. Jakie rozwiązania pozwalają im skutecznie wchodzić jednocześnie na rynki zagraniczne?
- Dr hab. inż. Eryk Głodziński, Politechnika Warszawska – zaprezentuje naszą perspektywę badawczą i wyjaśni, jak połączyć naukę z biznesem, by uzyskać wiarygodność i użyteczność wyników badania.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Badanie Rynku Franczyzy w Polsce
Ruszyliśmy z Badaniem Rynku Franczyzy w Polsce. - Do rozmowy chcemy zaangażować szeroko całą branżę i pokazywać rynkowo kluczowe bariery rozwoju i wzrostu sieci franczyzowych.
Razem profesorem Erykiem Głodziński z Politechniki Warszawskiej badamy dojrzałość systemów franczyzowych w 4 głównych obszarach badawczych: System, Zyskowność, Skalowalność, Impactowość.
Chcemy pokazać, w jakim zakresie dojrzałość Systemu wpływa na profitowość (zyskowność) i skalowalność biznesu po stronie Franczyzodawcy i Franczyzobiorcy.
W rezultacie Badania powstanie katalog dobrych praktyk "Franchise 2.0 Profitability Playbook" i narzędzia wspomagające pomiar działalności sieci franczyzowej w dążeniu do doskonałości operacyjnej, skalowalności, zyskowności, po dwóch stronach, Operatora Sieci i Partnerów Franczyzowych
Chcemy pomagać Kandydatom na Franczyzobiorców oceniać, kiedy zarobią na franczyzie i skutecznie wybierać dla siebie franczyzy a Franczyzodawcom budować zyskowne i skalowalne modele franczyzowe.
Dołączajcie do naszego dialogu w Aplikacji Franczyza 2.0.
Autor: Monika Ferreira
Founding Partner, Doradca Strategiczny, I’GS In Good Strategy, Franczyza 2.0
Inicjatorka Ecosystemu Franczyza 2.0
Autorka Książki "Franczyza 2.0. Strategie skalowania sieci franczyzowych"
Materiał sponsorowany przez I’GS In Good Strategy