Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Magda Żugier
|

Klienci płacili więcej. UOKiK zmusił Euronet do zmian

46
Podziel się:

Euronet zmienił menu bankomatów, co skutkowało dodatkowymi opłatami dla klientów. Po interwencji UOKiK firma przywróciła poprzedni układ. Operator tłumaczy decyzję problemami rentowności rynku, gdzie koszty obsługi wypłat przekraczają przychody - informuje bankier.pl.

Klienci płacili więcej. UOKiK zmusił Euronet do zmian
Klienci płacili więcej. UOKiK zmusił Euronet do zmian (Getty Images, Jaap Arriens)

Euronet Polska wprowadził zmiany w interfejsie swoich bankomatów, które wywołały kontrowersje i interwencję UOKiK. Chodziło o sposób wyświetlania opcji wypłaty gotówki – użytkownikom proponowano wybór między "Wypłatą gotówki i saldo" a "Innymi usługami".

Problem pojawiał się, gdy klienci nieświadomie wybierali pierwszą opcję, nie zdając sobie sprawy, że sprawdzenie salda wiąże się z dodatkowymi opłatami. Wypłata samej gotówki była ukryta pod mniej intuicyjną ścieżką - informuje bankier.pl.

Sprawa trafiła pod lupę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak poinformował urząd, po wszczęciu postępowania operator bankomatów zadeklarował zmiany. "Spółka wprowadziła zmiany, tak aby konsumenci widzieli na ekranie zarówno opcję wypłata gotówki, jak i wypłata + saldo, a tym samym nie ponosili niechcianych kosztów" – przekazało biuro prasowe UOKiK. Obecnie w bankomatach ponownie dostępna jest opcja wyłącznie wypłaty gotówki, co eliminuje problem nieświadomych opłat - podaje portal.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Złoty środek. Dlaczego inwestowanie w metale szlachetne zyskuje na znaczeniu?

Węgry z podobnym problemem

Podobna sprawa dotyczy teraz rynku węgierskiego, gdzie tamtejszy odpowiednik UOKiK – The Hungarian Competition Authority (GVH) – analizuje praktyki Euronetu pod kątem potencjalnego wprowadzania klientów w błąd.

Dlaczego Euronet w ogóle zdecydował się na wprowadzenie kontrowersyjnych zmian? Problemem są narastające trudności branży bankomatowej z rentownością. Jak wskazuje sam operator, stawka tzw. interchange bankomatowego, czyli prowizji płaconej przez operatorów kart płatniczych, od lat pozostaje niezmienna - wyjaśnia bankier.pl.

Obecnie – według danych Euronetu – krajowe wypłaty gotówki realizowane są przez operatorów "ponad dwukrotnie poniżej kosztów, jakie ponoszą oni w związku z taką usługą".

Coraz mniej bankomatów

Sytuacja odbija się na całym rynku. Według danych NBP, na koniec III kwartału 2024 r. w Polsce działało mniej niż 21 tys. bankomatów. Dla porównania, jeszcze w 2017 r. było ich ponad 23 tys. Zamiast rozwoju, obserwujemy kurczenie się sieci – Polacy mają coraz mniej miejsc, w których mogą wypłacić gotówkę.

Z danych opublikowanych przez Euronet wynika, że przychody z krajowej wypłaty gotówki pokrywają jedynie 49 proc. kosztów obsługi tych transakcji. Dodatkowym wyzwaniem dla operatorów jest zmieniające się podejście konsumentów. Coraz większa popularność płatności bezgotówkowych i rozwój Blika sprawiają, że wypłaty z bankomatów nie są już tak częste, jak przed laty.

Euronet, który posiada w Polsce sieć około 7 tys. urządzeń, działa na rynku od 30 lat. Firma zapewnia, że zmiany w menu bankomatów miały na celu poprawę rentowności, ale po interwencji UOKiK przywróciła poprzedni, bardziej przejrzysty układ opcji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(46)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
p m.
miesiąc temu
Lepiej niech wyduszą forsę od banków a nie cwaniakują na klientach
Dawid S.
miesiąc temu
Wypłacać pieniądze z euronetu i płacić prowizję za wybranie swojej kasy. Złodziejstwo w biały dzień. Nigdy nie mam zamiaru korzystać z ich usług.
krzysztof s.
miesiąc temu
Czy tylko operatorzy bankomatów kombinują jest firma cwaniaki Przelewy 24 ci natomiast kombinują tak Kowalski coś kupuje przez internet oczywiście przez w.w firmę i co nie przekazują pieniędzy sprzedającemu klient dostaje info że zamówienie anulowano z braku przelewu cwaniaki z Przelewy 24 informują ze zwrócą pieniądze ale pomniejszone o prowizje i jakieś tam koszty pytam się za co sobie naliczyli opłaty jak usługi nie wykonali ich cwaniactwem się trzeba zająć .
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
ttet
miesiąc temu
czyli jak się mało zarabia to podstępem można wyciągnąć więcej? Czym się to różni od wyłudzenie poprzez wprowadzenie w błąd?
PogonDochody
miesiąc temu
Kiedy UOKiK weźmie się za dochodowość banków w Polsce dlaczego banki zarabują więcej niż ich klienci?
Kris
miesiąc temu
Jak się coś nie opłaca to się tego nie robi proste na śmietnik z tymi marnymi bankomatami i tyle
...
Następna strona