Euronet Polska wprowadził zmiany w interfejsie swoich bankomatów, które wywołały kontrowersje i interwencję UOKiK. Chodziło o sposób wyświetlania opcji wypłaty gotówki – użytkownikom proponowano wybór między "Wypłatą gotówki i saldo" a "Innymi usługami".
Problem pojawiał się, gdy klienci nieświadomie wybierali pierwszą opcję, nie zdając sobie sprawy, że sprawdzenie salda wiąże się z dodatkowymi opłatami. Wypłata samej gotówki była ukryta pod mniej intuicyjną ścieżką - informuje bankier.pl.
Sprawa trafiła pod lupę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak poinformował urząd, po wszczęciu postępowania operator bankomatów zadeklarował zmiany. "Spółka wprowadziła zmiany, tak aby konsumenci widzieli na ekranie zarówno opcję wypłata gotówki, jak i wypłata + saldo, a tym samym nie ponosili niechcianych kosztów" – przekazało biuro prasowe UOKiK. Obecnie w bankomatach ponownie dostępna jest opcja wyłącznie wypłaty gotówki, co eliminuje problem nieświadomych opłat - podaje portal.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Węgry z podobnym problemem
Podobna sprawa dotyczy teraz rynku węgierskiego, gdzie tamtejszy odpowiednik UOKiK – The Hungarian Competition Authority (GVH) – analizuje praktyki Euronetu pod kątem potencjalnego wprowadzania klientów w błąd.
Dlaczego Euronet w ogóle zdecydował się na wprowadzenie kontrowersyjnych zmian? Problemem są narastające trudności branży bankomatowej z rentownością. Jak wskazuje sam operator, stawka tzw. interchange bankomatowego, czyli prowizji płaconej przez operatorów kart płatniczych, od lat pozostaje niezmienna - wyjaśnia bankier.pl.
Obecnie – według danych Euronetu – krajowe wypłaty gotówki realizowane są przez operatorów "ponad dwukrotnie poniżej kosztów, jakie ponoszą oni w związku z taką usługą".
Coraz mniej bankomatów
Sytuacja odbija się na całym rynku. Według danych NBP, na koniec III kwartału 2024 r. w Polsce działało mniej niż 21 tys. bankomatów. Dla porównania, jeszcze w 2017 r. było ich ponad 23 tys. Zamiast rozwoju, obserwujemy kurczenie się sieci – Polacy mają coraz mniej miejsc, w których mogą wypłacić gotówkę.
Z danych opublikowanych przez Euronet wynika, że przychody z krajowej wypłaty gotówki pokrywają jedynie 49 proc. kosztów obsługi tych transakcji. Dodatkowym wyzwaniem dla operatorów jest zmieniające się podejście konsumentów. Coraz większa popularność płatności bezgotówkowych i rozwój Blika sprawiają, że wypłaty z bankomatów nie są już tak częste, jak przed laty.
CBA wkracza do lasów. Ponad 60 spraw w prokuraturze
Euronet, który posiada w Polsce sieć około 7 tys. urządzeń, działa na rynku od 30 lat. Firma zapewnia, że zmiany w menu bankomatów miały na celu poprawę rentowności, ale po interwencji UOKiK przywróciła poprzedni, bardziej przejrzysty układ opcji.