Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
aktualizacja

Kolej. Minister Adamczyk obiecuje pociągi mknące 250 km/h za cztery lata

85
Podziel się

Od 2023 roku na niektórych odcinkach pojedziemy pociągiem nawet 250 km/h, obiecuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W piątek podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia ruchu kolejowego.

Przebudowywana Centralna Magistrala Kolejowa w Idzikowicach, 26.04.2019. Prezes PLK Ireneusz Merchel i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Przebudowywana Centralna Magistrala Kolejowa w Idzikowicach, 26.04.2019. Prezes PLK Ireneusz Merchel i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. (PAP/Grzegorz Michałowski)
bDTqrrUB

Najważniejszym punktem nowelizacji jest dostosowanie przepisów do planowanego wprowadzenia maksymalnej prędkości pociągów na poziomie 250 km/h. W pierwszej kolejności prędkość powyżej 200 km/h będzie wprowadzana na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę m.in. z Krakowem i Katowicami.

Obecnie modernizowana jest stacja techniczna w Idzikowicach. Pociągi docelowo będą mogły tamtędy jechać z prędkością 230-250 km/h.

Andrzej Adamczyk podkreśla, że podpisanie nowelizacji "likwiduje ostatnią barierę prawną i umożliwia budowanie bezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei". - Nowoczesnym rozwiązaniom technicznym powinny odpowiadać zmiany legislacyjne, które umożliwiają ich stosowanie w praktyce z korzyścią dla wszystkich pasażerów i klientów kolei - stwierdził Adamczyk.

bDTqrrUD
Zobacz także: Obejrzyj: premier ogłasza program "Kolej+"

Poza zmianami prawnymi, wyższe prędkości i bezpieczeństwo przejazdu ma zapewnić także montaż nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym oraz modernizacja linii.

Jak wyjaśnia resort, zgodnie z obowiązującymi przepisami, pociągi jadące z prędkością powyżej 160 km/h muszą być prowadzone z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS.

bDTqrrUJ

To system kontroli oraz sygnalizacji kabinowej, który w przypadku ewentualnego błędu maszynisty automatycznie wymusza jazdę pociągu z dozwoloną prędkością lub uruchamia nagłe hamowanie.

Istniała jednak konieczność dostosowania przepisów określających warunki korzystania z systemu ERTMS/ETCS, również dla prędkości wyższych niż obecnie wykorzystywana maksymalna prędkość 200 km/h.

Nowelizacja rozporządzenia przewiduje także wprowadzenie bardziej przejrzystego, precyzyjnego i przyjaznego dla maszynisty systemu sygnalizowania na szlaku ograniczeń prędkości.

bDTqrrUK

Oprócz tego wszystkie wskaźniki na nowych, modernizowanych i remontowanych liniach kolejowych będą obowiązkowo wykonane z materiałów odblaskowych, w celu zapewnienia lepszej widoczności.

Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury muszą dostosować przepisy wewnętrzne w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

bDTqrrVe
wiadomości
KOMENTARZE
(85)
Karol
2 lata temu
Ja się w sumie z tego cieszę i nawet jeśli uważam że PiS to bolszewicko-komunistyczna partia to jako krakowianin cenię ministra Adamczyka za to że nie ma parcia na szkło tylko zajmuje się robotą. Tylko że pociąg Shinkansen w Japonii jechał z pasażerami ponad 600 km/h więc ja się pytam gdzie my jesteśmy jeśli chodzi o transport ?
ciemny_lut
2 lata temu
Czy naród wyprany, tym razem zorientuje się że jest kupowany za miske ryżu fundowaną z włanych podtków ? pomyślcie ile bede kosztować bilety jak prąd zdrorzeje, zagdka tylko o ile... ?
Pociąg "pospi...
2 lata temu
Kraków-Katowice: trasa 80 km, czas przejazdu 2 godz. 20 minut, cena biletu 24 złote. Prywatna linia autokarowa: ta sama trasa, czas przejazdu 1 godzina 10 minut, cena biletu 15 złotych. Myślę, że dodatkowy komentarz jest zbędny, a wniosek jest oczywisty.
bDTqrrVf
wqutyniewierz...
2 lata temu
morawiecki w 2021 obiecał z ursusa 1 milion elektrycznych autek.....ursus zdycha,aut nie bydzie...250 km/h tez nie bedzie...bo zakretow do cholery....pomalowanie budki druznika zda sie psu na bude pisowi wszystko wychodzi swietnie w latach przyszłych..od 2035 do 2056 na bierzaco wszystko PIEPRZOM...sory maja i sukces...tyle kosciolowi w tak krótkim czASIE z naszych podatkow nie dal nikt
Czolem Najwie...
2 lata temu
Kupno PENDOLINO to byl wielki wklad finansowy w obronnosc Polski . Ministerstwo Obrony planowalo zaladowanie na ten pociag jednostki GROM i szybki przejazd z Polski do centrum Moskwy w celu unieszkodliwienia zlowrogiego Putina . Niestety , dopiero po zakupie okazalo sie , ze rozstaw torow w Rosji jest inny niz w Polsce i PENDOLINO zostalo przekazane PKP i rozpoczela sie nagonka na ministra Nowaka (za zegarek)
...
Następna strona