Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Maciej Sierpień
|
Partnerem jest Unity Group

Kryzys czy kolejna szansa dla sklepów internetowych? E-commerce w 2023 r.

Podziel się:

Znaczenie handlu online rośnie z każdym rokiem. Stale przybywa klientów, którzy doceniają szybkość, bezpieczeństwo i wygodę zakupów w sieci. Ale w e-commerce – jak w każdej innej branży – chcąc być liderem, trzeba nadążać za trendami, które przyciągają konsumentów, a wręcz je wyprzedzać. To kluczowe zwłaszcza w obliczu zapowiadanego na 2023 kryzysu gospodarczego.

Kryzys czy kolejna szansa dla sklepów internetowych? E-commerce w 2023 r.
(materiały partnera)

W ciągu ostatnich trzech lat byliśmy świadkami rekordowego rozwoju sektora e-commerce w Polsce. Jak wynika z corocznego raportu Gemius, już 77 proc. internautów robi zakupy online. Liczbę osób korzystających z sieci w naszym kraju szacuje się na ok. 30 mln. Jak zatem łatwo policzyć, mowa o bardzo dużej grupie konsumentów (ok. 23 mln). Eksperci PwC szacują, że wartość sektora e-commerce w Polsce wyniesie w tym roku 109 mld zł (wzrost z 57 mld zł w 2019 r.). A w ciągu najbliższych pięciu lat branża ma urosnąć o kolejnych 94 mld zł.

Powodem, dla którego tak chętnie wydajemy pieniądze w internecie, jest przede wszystkim nieograniczona dostępność towarów w sklepach online oraz na platformach marketplace. Pytani przez Gemius doceniają też szybkość realizacji oraz korzystniejsze niż w tradycyjnych sklepach ceny.

Sprzedawców internetowych – przynajmniej w teorii – powinny więc czekać kolejne złote lata. Mimo to branża e-commerce – jak wiele innych w Polsce – z niepokojem oczekuje tego, co może przynieść 2023 r. Sen z powiek spędza przedsiębiorcom pogłębiający się kryzys gospodarczy i energetyczny, wysoka inflacja, wojna w Ukrainie oraz zakłócenia łańcuchów dostaw.

Wydaje się jednak, że sklepy internetowe – choćby ze względu na wspomnianą dostępność dla każdego klienta – będą miały największe szanse, aby bez szwanku przetrwać trudny czas. Mało tego, może to być dla nich kolejna szansa na rozwinięcie sprzedaży i poprawę wyników finansowych w bliższej i dalszej przyszłości. Skąd taki wniosek? Ponieważ w czasie kryzysu sprawdza się strategia koncentracji na porządkowaniu biznesu po latach dynamicznego wzrostu i przygotowania struktur pod kolejne duże impulsy do rozwoju.

Jak zwiększyć sprzedać w sieci?

O wyzwaniach czekających branżę rozmawiano podczas odbywającej się we Wrocławiu 7. edycji konferencji Commerce Transformation Days, międzynarodowego wydarzenia poświęconego cyfrowej transformacji handlu. Dwa dni wypełniły wykłady, debaty, panele dyskusyjne oraz warsztaty, w których wzięło udział ponad 160 praktyków rynku i 44 ekspertów.

Od kilku lat rzeczywistość, w której funkcjonujemy, jest coraz bardziej złożona. Mamy do czynienia z silną zmiennością na rynku, z którą przedsiębiorcy muszą sobie radzić. Choć przyszłości nie da się przewidzieć, to biznes stara się właściwe i szybko reagować na zmiany. Od tego zależy jego funkcjonowanie, zdolność do konkurowania i rozwoju. Ważnym elementem w tym procesie jest odpowiednie planowanie oraz wymiana doświadczeń

-Grzegorz Kuczyński - Prezes Unity Group

Jakie zatem działania powinna wdrożyć branża e-handlu, aby nie tylko przetrwać trudny 2023 r., ale też poszukać w nim dla siebie szansy? Zdaniem uczestników Commerce Transformation Days 2022 firmy muszą jeszcze mocniej postawić na rozwój swoich kanałów sprzedaży oraz pozyskiwać klientów z różnych źródeł. Mowa tu m.in. o obecności na platformach marketplace oraz w sklepach partnerskich oferujących produkty komplementarne.

Nowych odbiorców warto szukać nie tylko lokalnie, ale też na międzynarodowych rynkach. Przedsiębiorcy działający w sieci powinni zadbać o rozwój sprzedaży w modelu cross-border, czyli zainicjować handel poza granicami Polski. W tym celu muszą jednak dostosować sklep do specyfiki danego rynku, uwzględniając m.in. lokalne rozwiązania w obszarach płatności, dostaw czy logistyki. Warto zatem upewnić się, czy platforma zakupowa, na której oferujemy swoje produkty, zapewnia takie możliwości oraz czy posiada funkcjonalność w zakresie tłumaczenia naszej strony.

Więcej treści mniej "ciasteczek"

Ważnym trendem, który coraz bardziej będzie zyskiwał na znaczeniu, jest content commerce, czyli tworzenie wartościowych treści tekstowych i wizualnych wspierających proces sprzedaży. Warto jednak pamiętać, że mowa tu nie tyle o umiejętnym prowadzeniu bloga, ale połączeniu ciekawego contentu z wysokiej jakości danymi produktowymi. Całość prezentowana jest precyzyjnie dobranej grupie docelowej, gotowej kupić towary pod wpływem informacji, które otrzymuje. Dostarczamy więc klientowi danych, których ten szuka, w atrakcyjnej dla niego formie.

Aby nasz e-sklep odniósł sukces, powinien być skoncentrowany na potrzebach konsumenta i technologicznie przygotowany na ewentualne zmiany (future-proof). Tutaj warto postawić na rozwiązania CMS będące częścią architektury MACH (Mikroservices, API first, Cloud native oraz Headless). Gwarantuje to nie tylko odpowiednie zmiany w dotychczasowych funkcjach sklepu, ale też niejako wymusza innowacyjne myślenie o prowadzonym biznesie.

W najbliższym czasie istotne zmiany będą dotyczyły także kampanii wspierających generowanie płatnego ruchu na stronie. Mowa o wycofywaniu wsparcia dla ciasteczek stron zewnętrznych (3rd party cookies) we wszystkich przeglądarkach. W praktyce oznaczać to będzie rewolucję dla popularnych i skutecznych działań reklamowych – począwszy od Adwords po reklamy kontekstowe oferowane przez wydawców i domy mediowe. Skuteczność targetowania będzie odbywała się na mniej precyzyjnych danych niż obecnie. Jednocześnie do użytku wejdą inne metody, np. Facebook Conversions API, a także konwersje rozszerzone w Google Ads czy Privacy Sandbox. Już dziś warto zastanowić się i wybrać dla siebie tę najbardziej właściwą kampanię.

Bezpieczeństwo kupujących

W 2023 r. wszyscy sprzedawcy będą musieli respektować unijną dyrektywę Omnibus. To regulacja, która zapewnia większe prawa kupującym i wymaga od sklepu m.in. informowania klientów o najniższej w ciągu ostatnich 30 dni cenie produktu znajdującego się w wyprzedaży lub promocji. Rozwiązanie ma na celu ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami. Każdy sklep będzie musiał zamieszczać informacje o cenie przed promocją.

Należy też pamiętać, że większa sprzedaż wiąże się z większym obciążeniem strony. Wiele firm wzmożony ruch odczuwa zwłaszcza pod koniec roku przy okazji popularnych akcji promocyjnych, jak Black Week i Cyber Monday oraz w okolicach świąt Bożego Narodzenia. Już teraz właściciele powinni zadbać o bezpieczeństwo i wydajność swoich e-sklepów podczas peaków sprzedażowych w kolejnym roku. Warto sprawdzić, czy np. nie występują w nim błędy, które mogą uniemożliwić dokonanie zakupów

-Tomasz Gutkowski - Szef rozwoju biznesu w obszarze Commerce Platforms w Unity Group

Dane i AI

Dynamicznie rozwijającym się obszarem w świecie e-commerce jest również data science. W efekcie technologia w jeszcze większym stopniu może wspierać procesy biznesowe i odciążać człowieka w codziennie wykonywanej pracy.  Dzięki pracy z danymi, wykorzystywaniu potencjału AI oraz automatyzacji procesów zaawansowane technologie, aktualnie wykorzystywane w handlu, są często niewidoczne dla użytkowników, jednak nie oznacza to, że nie istnieją. Dzisiaj sztuczna inteligencja pomaga hiperpersonalizować doświadczenie w handlu; automatyzuje prognozowanie i dystrybucję projektów, zmniejsza nadprodukcję, czyli niweluje marnotrawstwo, tym samym prowadzi finalnie do wydajniejszego rynku. Dzięki AI, co prawda znikają z rynku stanowiska, ale tylko takie, na których pracownicy wykonywali żmudną i powtarzalną pracę. Równolegle do likwidowanych miejsc pracy pojawiają się nowe stanowiska, których zakres kompetencyjny oscyluje wokół nowych sektorów handlu. Przyszłością e-commerce są także spersonalizowane rekomendacje zakupowe oparte na sztucznej inteligencji, co przekłada się na wzrost poziomu dochodów e-sklepów, a także satysfakcji klientów. Trend ten z pewnością będzie mocno rozwijany w kolejnych latach.

ESG kluczem do sukcesu?

Przygotowując się na prowadzenie działalności w dobie kryzysu, warto również wziąć pod uwagę zmieniające się zwyczaje zakupowe klientów, wprowadzając m.in. zakupy ratalne oraz opcję odroczenia płatności. Kolejnymi udogodnieniami dla kupujących będą też płatność za pomocą BLIKA oraz – w przypadku jej odroczenia – wydłużony czas na zwrot towaru. To rozwiązanie, które pozwala konsumentom uregulować płatności za dany produkt dopiero po tym, gdy minie czas pozostający na zwrot (wynoszący np. 30 dni).

Uczestnicy tegorocznej edycji Commerce Transformation Days zwrócili uwagę na jeszcze jeden istotny aspekt, który wpływa na decyzje zakupowe klientów. Mowa tu zwłaszcza o grupie konsumentów z pokolenia Y i Z, dla których ważna jest troska o klimat oraz kwestie praw człowieka i równości. Wprowadzenie działań zgodnych z koncepcją ESG (Środowisko, Społeczna Odpowiedzialność, Ład Korporacyjny) nie tylko wpłynie na realizację idei zrównoważonego rozwoju, ale też pomoże sprzedawcom pozyskać klientów z niezwykle cennej grupy wiekowej.

Jak sektor handlu odpowie na czekające go wyzwania w 2023 i kolejnym roku? Okazją do skonfrontowania porad ekspertów z rynkową rzeczywistością będzie kolejna edycja Commerce Transformation Days 2024. Tym razem uczestników najważniejszej konferencji o cyfrowej transformacji handlu Wrocław będzie gościł wiosną. Wszystkie informacje o trwających już przygotowaniach do 8. edycji można znaleźć na stronie wydarzenia.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Partnerem jest Unity Group

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera