Lockdown wstrzymuje działalność centrów handlowych. Wciąż jednak budują się nowe

Wiosenna i jesienna odsłona lockdownu kosztowały centra handlowe ponad 30 mld złotych. Galerie nie mogły działać w normalnym zakresie właściwie przez niemal cały 2020 rok. Teraz ich działalność jest ograniczona co najmniej do 25 kwietnia. Mimo to w Polsce wciąż budują się nowe placówki, a użytkowa powierzchnia handlowa w ciągu minionych 12 miesięcy zwiększyła się.

galeria handlowa galerie handlowe sklep magnolia parkPandemia koronawirusa nie zatrzymała budów galerii handlowych. Tych wciąż przybywa nad Wisłą (zdj. ilustracyjne).
Źródło zdjęć: © WP | Łukasz Kuczera
Krystian Rosiński

Rok 2020 zdecydowanie odbił się na wynikach centrów handlowych, które przez sporą jego część działały w ograniczonym zakresie ze względu na lockdown. Polska Rada Centrów Handlowych oszacowała, że obostrzenia ograniczające działalność sklepów w galeriach kosztowały je ponad 33 mld złotych. Łącznie obroty wyniosły ok. 96 mld złotych - to o ponad jedną czwartą (26 proc.) mniej w porównaniu z wynikami za 2019 rok.

A jednak takie wyniki nie spowodowały znacznego zahamowania budowy centrów handlowych. Eksperci przyznają, że lockdown (wiosenny i jesienny) ostudziły zapał inwestorów, ale go nie zahamowały.

W 2020 roku przybyło od 244 tys. do 280 tys. m kw powierzchni najmu w centrach handlowych. Różnica wynika z różnej metodologii liczenia przyjętej przez firmy doradcze. Co do zasady jednak jest to wynik zbliżony do 2019 roku. Firma doradcza Colliers w raporcie "Market Insight" wskazuje, że w minionym roku nad Wisłą powstało 21 nowych obiektów. Cztery już istniejące rozbudowały się. Rynek zatem specjalnie nie odczuł zamknięcia łódzkiej Sukcesji, czy hipermarketów Tesco, co jest związane z wychodzeniem brytyjskiej sieci z polskiego rynku. Również Auchan zamknął kilka swoich placówek w ciągu minionych 12 miesięcy, np. w Dąbrowie Górniczej i w Mysłowicach.

Mieszkania drożeją, mimo pandemii. O co chodzi? Ekspert wyjaśnia

Firma Savills, która specjalizuje się w doradzaniu na rynku nieruchomości, zwraca uwagę, że jeśli chodzi o największe obiekty handlowe, to powstało o 50 tys. m kw. powierzchni najmu mniej niż w 2019 r. Wioleta Wojtczak, dyrektorka działu badań i analiz, zastrzega jednak, że trend spadkowy utrzymuje się od 2015 roku. Nie jest więc bezpośrednio związany z pandemią.

- Polski rynek nieruchomości w tym segmencie przez wiele lat rozwijał się bardzo dynamicznie i już kilka lat temu osiągnął stosunkowo wysoki stopień nasycenia. Na handlowej mapie Polski jest coraz mniej "białych plam", co przekłada się na decyzje deweloperów i ich niższą aktywność - tłumaczy Wioleta Wojtczak.

Rynek się nasyca

Istotne jest też nasycenie powierzchni handlowej, które - według Colliers - w 2020 roku wyniosło 318 m kw. na 1000 mieszkańców. Największe nasycenie odnotowano w miastach liczących od 100 do 200 tys. mieszkańców (885 m kw.), a najmniejsze - w tych poniżej 100 tys. mieszkańców (506 m kw.).

Colliers w swoim raporcie podaje również współczynnik pustostanów, który na koniec sierpnia 2020 roku w ośmiu największych polskich aglomeracjach wynosił 4,8 proc., wobec 4,1 proc. w grudniu 2019 roku.

Autorzy raportu zastrzegają, że nie należy go łączyć z pandemią COVID-19, gdyż - według nich - jej efekt przesunie się w czasie i będzie widoczny dopiero w trwającym roku. Natomiast zeszłoroczny wzrost związany jest przede wszystkim ze zmniejszaniem się powierzchni handlowej hipermarketów Tesco.

Ile zatem wyniosła powierzchnia obiektów zamkniętych do końca 2020 roku? Specjaliści z działu Business Intelligence Hub należącego do BNP Paribas Real Estate szacują, że zniknęło z rynku ok. 200 tys. m kw. Część jednak może wrócić, kiedy to zamknięte placówki Tesco przejdą rebranding lub też zostaną otwarte w nowej formule.

W 2021 roku nie będzie widać spowolnienia

Dlatego też eksperci BNP Paribas Real Estate szacują, że podaż powierzchni największych punktów handlowych powiększy się do końca 2021 roku ponad 400 tys. m kw. "Naturalnie trwająca pandemia zweryfikowała część planów deweloperów związanych z przebudową istniejących obiektów czy rozpoczęciem budowy nowych, które zostały przesunięte w czasie lub podlegają weryfikacji" - czytamy w nadesłanej odpowiedzi na nasze pytania.

- W ostatnim roku w Polsce nie odnotowaliśmy projektów, które zostały zarzucone stricte ze względu na pandemię. Zdarzało się, że budowa była czasowo wstrzymywana na początku pandemii, ale potem prace ruszały. W ostatnich latach zamknięcia centrów handlowych były raczej sporadycznym zjawiskiem i wynikały z realiów rynkowych - mówi z kolei Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Przed kilkoma dniami o rozbudowie powierzchni poinformował Designer Outlet Warszawa, który po remoncie posiada już 23 tys. m kw. Jednak nie tylko ten punkt się rozbudowywał w ostatnim czasie.

Magdalena Frątczak wskazuje, że na ten moment w Polsce buduje się 170 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej. Skupia się ona przede wszystkim w parkach handlowych. Z kolei raport zaprezentowany przez PRCH wskazuje, że w 2021 roku ma zakończyć się budowa 394 tys. m kw. Połowa to będą parki handlowe, a nieco mniej - tradycyjne centra handlowe.

Jeszcze inne liczby podaje Colliers, według którego buduje się obecnie ok. 330 tys. m kw. powierzchni najmu. Dlatego też rok 2021 powinien zamknąć się podażą na poziomie ok. 250-300 tys. m kw.

- Inwestorzy poszukujący formatów handlowych zamrozili na razie zakupy dużych i tradycyjnych formatów i zwrócili swoje oczy na mniejsze obiekty, które okazały się odporniejsze na skutki lockdownów. Chodzi głównie o parki handlowe, które cieszą się dużym zainteresowaniem po stronie zarówno deweloperów, jak i klientów - wskazuje Magdalena Frątczak.

- COVID-19 uwypuklił zainteresowanie ze strony rynku kapitałowego oraz deweloperów i klientów, ponieważ parki handlowe rozwijały się dynamicznie już wcześniej. Wynikało to z dużego nasycenia powierzchnią handlową oferowaną przez tradycyjne centra handlowe. Według naszych prognoz do 2030 roku parki handlowe mogą stanowić aż jedną trzecią rynku nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce - dodaje ekspertka CBRE.

- Rynek handlowy w Polsce ulega przeobrażeniu. Ograniczenia w handlu, których doświadczamy od ponad roku, stanowią wyzwanie dla wszystkich uczestników rynku, ale z drugiej strony pandemia przyśpieszyła też zmiany, które zachodziły już wcześniej. Należy do nich zwłaszcza popularyzacja strategii omnichannel, czyli łączenia kanałów sprzedaży online i offline. W najbliższym czasie będziemy z pewnością obserwować podążanie sieci handlowych w tym kierunku - dopowiada Wioleta Wojtczak z Savills.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X