Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. WZ
|

LOT tnie koszty i czeka na państwową pomoc

13
Podziel się:

LOT pracuje nad obniżeniem kosztów, aby móc przyjąć państwową pomoc, którą zapowiedział Jacek Sasin, minister aktywów państwowych.

LOT tnie koszty i czeka na państwową pomoc
LOT czeka na pomoc publiczną. (Flickr, Janusz Jakubowski CC BY 2.0 Flickr)

Nadal nie wiadomo, ile LOT stracił z powodu pandemii koronawirusa. Spółka nie opublikowała raportu za 2019 r. Jak mówi "Pulsowi Biznesu" rzecznik linii lotniczych, w pierwszym półroczu wskaźnik ASK, czyli dostępny pasażerokilometr spadł o 56 proc.

W sierpniu LOT uruchomił 79 nowych połączeń. To o 10 mniej niż w zeszłym roku, a ta liczba spadnie po zakończeniu akcji #LOTnaWakacje.

Jam mówił w środę w telewizji wPolsce.pl wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin, spółka nie poradzi sobie bez zewnętrznej pomocy.

Zobacz także: PFR pomoże uratować LOT? Prezes odpowiada

- Zarząd LOT rzeczywiście dokonuje nadludzkich wysiłków, żeby ustabilizować sytuację finansową firmy. Nie mam żadnej wątpliwości, że będzie potrzebne tutaj wsparcie zewnętrzne. Wsparcie zewnętrzne, którego wysokość będzie uzależniona od działań, które zarząd w tej chwili skutecznie podejmuje, czyli racjonalizacji wydatków, renegocjacji umów leasingowych - powiedział Sasin.

Nad tym, by taką pomoc móc otrzymać, spółka już pracuje.

— Zarząd pracuje nad obniżeniem bazy kosztowej. Prowadzone są m.in. rozmowy z leasingodawcami, ograniczane są inne koszty stałe oraz przygotowywana jest struktura operacyjna i finansowa do tego, by możliwe było skorzystanie z ewentualnej pomocy publicznej — mówi "Pulsowi Biznesu" Krzysztof Moczulski, rzecznik LOT-u.

Pandemia koronawirusa i wprowadzone tymczasowo zakazy lotów uderzyły w branżę lotniczą na całym świecie.

Na tle linii europejskich sytuacja LOT-u nie wygląda najgorzej. Współczynnik ASK w europejskich liniach spadł średnio o 57,4 proc, czyli o 1,4 pkt proc. więcej, niż w polskich liniach.

Jak prognozuje IATA, europejskie linie stracą w tym roku 21,5 mld dolarów.

Większość europejskich rządów uruchomiła pakiety wsparcia dla linii lotniczych. Pakiet pomocowy dla Lufthansy wynosi 9 mld euro, dla Air Frace 7, a dla portugaliskich linii TAP - 1,2 mld euro.

Grecja uruchomiła pakiet pomocy dla linii Aegan, wart 150 mln euro.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(13)
Glinka
4 lata temu
Na początek może obniżka dla zarządu i dyrektorow, potem firmowe auta, kolejne to inwestycje w IT, zakaz delegacji itd itp. wystarczy szeregowych pracowników spytać a nie bzdury opowiadać o nadludzkim wysiłku prezesa. Po nim nie widać tego wysiłku kiedy jest wożony służbowym autem.
pizdzielec
4 lata temu
ja tez se nie radze i żądam jednego miliona - tylko
Mat.
4 lata temu
A na fotografii poczciwy 737-500 Beczka... Mogliby coś aktualniejszego zamieścić... np. 737-MAX... Jeśli mowa o kłopotach.
freyikari
4 lata temu
A czy zarząd zrezygnował już z chociaż 50% swego wynagrodzenia bo jakoś uciekła gdzieś ta informacja. Inna sprawa że nie tak dawno chcieli kupić inna linię lotniczą a teraz nagle LOT upada?
Krakus
4 lata temu
Lot to badziew i zlodzieje, nie oddali ludziom za bilety nie zrealizowanych lotow w marcu, kto chcial wracac di kraju awaryjnie musial zaplacic podwojnie i oni jeszcze upadaja biedaczki. Najgorsze linie w europie i jeszcze wszyscy do nich dokladamy