Marketing. Na czym polega? Co to jest marketing?

Każda firma, niezależnie od tego czym się zajmuje, musi postawić na marketing, jeśli chce zarabiać pieniądze. Sprawdź czym jest marketing i jakie jego formy są najbardziej opłacalne.

Marketing czyli docieranie do klienta. Na czym polega skuteczny marketing?
Źródło zdjęć: © GETTY, Artyom Geodakyan/TASS
Witold Ziomek
oprac.  Witold Ziomek

Definicji marketingu jest wiele. Najprostsza z nich to "zaspokajanie potrzeb i osiąganie zysków". Marketingiem nazwiemy więc wszystkie działania, które zapewniają firmie dotarcie do klientów i sprzedaż produktów czy usług.

Do działań marketingowych, oprócz najbardziej kojarzonej z marketingiem reklamy, zaliczymy też badanie rynku, opracowywanie strategii dystrybucji i strategii cenowej, oraz komunikację z rynkiem.

W zależności od kanałów komunikacji, marketing możemy podzielić na kilka różnych grup.

Marketing internetowy

To obecnie najbardziej popularny rodzaj marketingu, pełni kluczową rolę w strategiach marketingowych wielu firm.

Marketing internetowy polega przede wszystkim na budowaniu rozpoznawalności marki w internecie, wprowadzanie jej na rynek internetowy, czy komunikację z klientami w internecie.

Do narzędzi marketingu internetowego możemy zaliczyć np. reklamy Google Ads, pozycjonowanie stron WWW, czy kampanie realizowane w mediach społecznościowych.

Do marketingu internetowego zalicza się też influencer marketing, czyli działania realizowane przez osoby znane i wpływowe.

Marketing personalny

Marketing personalny to taka forma promocji marki, która ma zbudować jej przyjazny wizerunek.

Firma ma być przedstawiana jako atrakcyjna i odpowiedzialna za pracowników, dzięki czemu klienci będą ją lepiej odbierać.

Marketing sensoryczny

Marketing sensoryczny polega na oddziaływaniu wszystkie zmysły potencjalnych klientów. Formą marketingu sensorycznego może być np. odpowiednia muzyka w sklepie, która ma wzbudzić w klientach pozytywne skojarzenia.

Formą marketingu sensorycznego jest też marketing zapachowy, który polega na rozpylaniu w pomieszczeniach zapachów, które dobrze kojarzą się klientom.

Marketing polityczny

Specyficzną odmianą marketingu jest marketing polityczny, który polega na badaniach elektoratu i profilowaniu potencjalnych wyborców.

Marketingiem politycznym nazywamy też strategię promowania kandydata, która ma przekonać do niego jak największą grupę wyborców.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów