Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|
aktualizacja

Meta odpuszcza ws. biznesmena i jego żony. Urząd potwierdza

31
Podziel się:

Spółka Meta wycofała skargi na postanowienia prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w sprawie Rafała Brzoski i Omeny Mensah. Postanowienie dotyczyło wstrzymania wyświetlania na Facebooku i Instagramie reklam stworzonych dzięki technologii deepfake.

Meta odpuszcza ws. biznesmena i jego żony. Urząd potwierdza
Spółka Meta wycofała skargi na postanowienia prezesa UODO w sprawie Rafała Brzoski i Omeny Mensah (East News, Jacek Dominski/REPORTER)

Wojewódzki Sąd Administracyjny umorzył postępowanie po tym, jak spółka Meta, właściciel m.in. Facebooka i Instagrama, zdecydowała się na cofnięcie skarg na postanowienia wydane przez prezesa UODO Mirosława Wróblewskiego.

W sierpniu 2024 r. prezes UODO zobowiązał spółkę Meta do wstrzymania wyświetlania na swoich platformach społecznościowych reklam wykorzystujących wizerunek prezesa InPostu Rafała Brzoski oraz jego żony, dziennikarki i prezenterki telewizyjnej Omeny Mensah. Trzymiesięczne zobowiązania miały objąć terytorium Polski. Reklamy, których dotyczyły, zostały stworzone wykorzystującej sztuczną inteligencję technologii deepfake.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Herosi 2025. Gala pełna wzruszeń, emocji i inspiracji

Zachęcające do korzystania z platform inwestycyjnych fałszywe nagrania wideo, w których wykorzystano wizerunek Rafała Brzoski, pojawiły się na Facebooku w marcu 2024 r. Szybkie zgłoszenie sprawy do administratorów Mety, a także - jak poinformowała dwa miesiące później Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - "stanowcze protesty polskiego biznesmena nie spowodowały reakcji serwisu przez wiele dni".

Z kolei materiały z wizerunkiem Omeny Mensah zawierały nieprawdziwe informacje o pobiciu jej przez męża, śmierci czy zatrzymaniu przez policję.

W umieszczonych na Facebooku nagraniach oszuści wykorzystali technikę lip-sync, czyli manipulację, która polegała nie tylko na podmianie tekstu mówionego głosem osoby występującej na nagraniu, ale także na dostosowaniu ruchu ust do wypowiadanych słów.

W swoich postanowieniach prezes UODO zwrócił uwagę na problem rozpowszechniania fake newsów, które mogą mieć krzywdzący charakter, naruszać godność osobistą, a nawet - jak w przypadku treści wykorzysujących wizerunek Brzoski - doprowadzić odbiorców do niekrzystnych inwestycji.

W wydanym w poniedziałek komunikacie prezes UODO poinformował, że "rozwiązanie, które wdraża Meta w odpowiedzi na cały problem, jest przedmiotem jego stałego zainteresowania".

Miliarder ogłosił "globalny sukces"

Na początku marca właściciel InPostu ogłosił globalny sukces w sporze w amerykańskim gigantem. "Presja ma sens. Również na takich gigantów jak Meta. Wielu mówiło, że moja i Omenki walka o ochronę wizerunku przed fake newsami i deep fejkami jest skazana na niepowodzenie - napisał na platformie X polski miliarder. "Udało nam się wymóc zmiany, które wejdą w całej Europie" - poinformował biznesmen.

- Meta wprowadza narzędzia, dzięki którym ani wasz wizerunek, ani nasz nigdy nie będzie wykorzystywany do tworzenia fejk newsów i do naciągania użytkowników tych platform na oszustwa. I co najważniejsze, to narzędzie zaczyna działać już od dziś - dodała Omena Mensah.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(31)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Ms14
4 tyg. temu
Brawo, jechać z trumpowymi oligarchami 👊
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Piotr
miesiąc temu
Ja już się nauczyłem, że jeśli coś jest reklamowane na Facebooku, to prawie zawsze to jest oszustwo.
MaRo
4 tyg. temu
Dobrze że to zrobiliście! Trzymam za Was kciuki.
Czytelnik
miesiąc temu
A co na to Boniek Gortat ?
...
Następna strona