Meta odpuszcza ws. biznesmena i jego żony. Urząd potwierdza
Spółka Meta wycofała skargi na postanowienia prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w sprawie Rafała Brzoski i Omeny Mensah. Postanowienie dotyczyło wstrzymania wyświetlania na Facebooku i Instagramie reklam stworzonych dzięki technologii deepfake.
"Meta Platforms Ireland Limited cofnęła skargi na postanowienia prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z 5 sierpnia 2024 r. w sprawie Pana Rafała Brzoski oraz Pani Ammy Omeny Mensah" - poinformował UODO w komunikacie wydanym w poniedziałek.
Wojewódzki Sąd Administracyjny umorzył postępowanie po tym, jak spółka Meta, właściciel m.in. Facebooka i Instagrama, zdecydowała się na cofnięcie skarg na postanowienia wydane przez prezesa UODO Mirosława Wróblewskiego.
W sierpniu 2024 r. prezes UODO zobowiązał spółkę Meta do wstrzymania wyświetlania na swoich platformach społecznościowych reklam wykorzystujących wizerunek prezesa InPostu Rafała Brzoski oraz jego żony, dziennikarki i prezenterki telewizyjnej Omeny Mensah. Trzymiesięczne zobowiązania miały objąć terytorium Polski. Reklamy, których dotyczyły, zostały stworzone wykorzystującej sztuczną inteligencję technologii deepfake.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Miliony za jedną walkę! Kulisy powstawania KSW - Martin Lewandowski w Biznes Klasie
Zachęcające do korzystania z platform inwestycyjnych fałszywe nagrania wideo, w których wykorzystano wizerunek Rafała Brzoski, pojawiły się na Facebooku w marcu 2024 r. Szybkie zgłoszenie sprawy do administratorów Mety, a także - jak poinformowała dwa miesiące później Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - "stanowcze protesty polskiego biznesmena nie spowodowały reakcji serwisu przez wiele dni".
Z kolei materiały z wizerunkiem Omeny Mensah zawierały nieprawdziwe informacje o pobiciu jej przez męża, śmierci czy zatrzymaniu przez policję.
W umieszczonych na Facebooku nagraniach oszuści wykorzystali technikę lip-sync, czyli manipulację, która polegała nie tylko na podmianie tekstu mówionego głosem osoby występującej na nagraniu, ale także na dostosowaniu ruchu ust do wypowiadanych słów.
W swoich postanowieniach prezes UODO zwrócił uwagę na problem rozpowszechniania fake newsów, które mogą mieć krzywdzący charakter, naruszać godność osobistą, a nawet - jak w przypadku treści wykorzysujących wizerunek Brzoski - doprowadzić odbiorców do niekrzystnych inwestycji.
W wydanym w poniedziałek komunikacie prezes UODO poinformował, że "rozwiązanie, które wdraża Meta w odpowiedzi na cały problem, jest przedmiotem jego stałego zainteresowania".
Miliarder ogłosił "globalny sukces"
Na początku marca właściciel InPostu ogłosił globalny sukces w sporze w amerykańskim gigantem. "Presja ma sens. Również na takich gigantów jak Meta. Wielu mówiło, że moja i Omenki walka o ochronę wizerunku przed fake newsami i deep fejkami jest skazana na niepowodzenie - napisał na platformie X polski miliarder. "Udało nam się wymóc zmiany, które wejdą w całej Europie" - poinformował biznesmen.
- Meta wprowadza narzędzia, dzięki którym ani wasz wizerunek, ani nasz nigdy nie będzie wykorzystywany do tworzenia fejk newsów i do naciągania użytkowników tych platform na oszustwa. I co najważniejsze, to narzędzie zaczyna działać już od dziś - dodała Omena Mensah.