Na zakopiance powstaje najdłuższy tunel w Polsce

W środę drogowcy przebili pierwszą nitkę tunelu pod Luboniem Małym na zakopiance. - To historyczna chwila - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w tunelu drążonym na zakopiance.
Źródło zdjęć: © PAP | Grzegorz Momot
Witold Ziomek
oprac.  Witold Ziomek

- Droga, która do tej pory cieszyła się najgorszą sławą w Polsce, staje się dzięki polskim inżynierom, naszym kontrahentom, partnerom biznesowym z Włoch - jedną z najbezpieczniejszych, najbardziej komfortowych dróg w Polsce - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, podczas swojej wizyty na budowie.

Pierwszą nitką poprowadzona zostanie droga w stronę Zakopanego. Ekipy drążące tunel z dwóch stron spotkały się w środę, około południa.

- Trudno dziwić się radości tych, którzy tutaj już od dawna pracują i drążą ten tunel. Trudno dziwić się, bo to przecież historyczna chwila dla wszystkich drogowców w Polsce - połączony został drążony tunel najdłuższy w Polsce - jeden z dwóch na zakopiance, jeden z dwóch równoległych obok siebie, które pozwolą zakopianką poruszać się bezpiecznie, przewidywalnie i wręcz komfortowo - powiedział Adamczyk.

Docelowo obydwa tunele mają mieć 2060 m długości, jednak drążenie w przypadku prawego tunelu przebiegnie na odcinku 1919,64 m. Pozostałe metry powstaną w już wykonanych łukowych konstrukcjach, które zostaną zasypane do długości 2060 m. Drążenie w lewej nitce tunelu będzie nieznacznie dłuższe, wyniesie 1922,44 m a pozostała część analogicznie - jak w prawej - zostanie zasypana po wykonaniu konstrukcji tunelu - mówi rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut.

Drążenie drugiej nitki potrwa dłużej. Póki co lewy tunel ma dopiero 1164 metrów długości. Jego budowa opóźniła się o ponad rok, bo trzeba było ustabilizować osuwisko.

Oglądaj też: Rząd chce wyższego zasiłku dla bezrobotnych. Nie dla każdego

Prace przy obydwu nitkach tunelu powinny się zakończyć pod koniec przyszłego roku, jednak przejechać nim będzie można najwcześniej w marcu 2021 roku.

Dwukomorowy tunel pod Luboniem Małym ma poprawić przepustowość trasy S7. Warty 968 mln zł przekop będzie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce.

- Ten tunel, jak i cała dogra ekspresowa S7, w przyszłości Via Carpatia, już teraz budowana, to będą najbezpieczniejsze drogi wyposażone w nowoczesne systemy zarządzania, stertowania, powiadamiania kierowców o trudnościach na drodze - powiedział Adamczyk.

Przebudowa zakopianki kosztuje prawie miliard złotych. Inwestycję realizuje włoska firma Astaldi z Rzymu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują