Nie ma równych i równiejszych. Jak tworzyć inkluzywny biznes?

Wykorzystanie pełnego potencjału kobiet w biznesie to nie tylko kwestia sprawiedliwości społecznej, lecz także strategiczny krok ku sukcesowi organizacji. Raport SDG 2023 ujawnia, że podział płci w zarządach firm Europy Środkowo-Wschodniej nadal jest nierównomierny – zależy to jednak od branży. Haleon jest jedną z firm, która stawia na kompetencje pracowników niezależnie od płci czy przekonań. Jakie działania mogą przyczynić się do stworzenia bardziej inkluzywnej organizacji, gdzie każdy ma równe szanse?

Umacnianie pozycji kobiet na rynku pracy wymaga konkretnych rozwiązań, które pozwalają im na łączenie rozwoju zawodowego z życiem prywatnym. Dotyczy to również nieszablonowych rozwiązań, umożliwiających kobietom dopasowanie grafiku do potrzeb, które mogą być bardzo zróżnicowane. Umacnianie pozycji kobiet na rynku pracy wymaga konkretnych rozwiązań, które pozwalają im na łączenie rozwoju zawodowego z życiem prywatnym. Dotyczy to również nieszablonowych rozwiązań, umożliwiających kobietom dopasowanie grafiku do potrzeb, które mogą być bardzo zróżnicowane.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Różnorodność w biznesie to ważny aspekt działalności organizacji, w którym jest jeszcze wiele do poprawy – wciąż to mężczyźni częściej zajmują przywódcze stanowiska. Swój udział w zwiększeniu równości obu płci w tym zakresie ma m.in. Haleon – firma z branży consumer healthcare, która wspiera codzienne dbanie o zdrowie i profilaktykę. W jej portfolio znajdują się marki, które można znaleźć niemal w każdym polskim domu, takie jak Voltaren, Rutinoscorbin, Theraflu czy Sensodyne. Oprócz dbania o zdrowie Polaków, Haleon stawia na różnorodność zespołów wierząc, że im większa różnorodność w zespole, tym lepiej i łatwiej można odpowiadać na zróżnicowane potrzeby konsumentów Centralnej i Wschodniej Europy.

Od początków swojej działalności Haleon, poza promowaniem holistycznego podejścia do zdrowia, angażuje się we wspieranie równości oraz wzmacnianie pozycji kobiet na rynku pracy. Już teraz w Polsce stanowiska menedżerskie zajmuje ponad 48 proc. kobiet, a w zarządzie firmy na Europę Środkowo-Wschodnią stanowią one aż 55 proc. Promując różnorodność w biznesie, Haleon stawia sobie ambitne, takie jak osiągnięcie przez firmę parytetu płci na wysokich stanowiskach do 2030 roku. W rekrutacjach kobiety i mężczyźni mają równe szanse i wybierany jest ten kandydat, który ma najlepsze kompetencje.

Women empowerment wymaga działań

Ponad 50 proc. Polek spotkało się w swojej karierze z faworyzowaniem mężczyzn oraz stereotypowym podejściem w trakcie rekrutacji i przyznawania awansów (źródło: Statista, 2022). To pokazuje, że wciąż mamy w tym zakresie dużo do zrobienia. Kobiety nadal rzadziej zajmują przywódcze stanowiska, w dodatku nie zawsze oceniane są przez pryzmat kompetencji. Według raportu Sytuacja kobiet w Polsce z perspektywy społeczno-ekonomicznej, opracowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny, w 2022 roku jedynie 24 proc. kobiet zasiadało w zarządach największych spółek. Są jednak firmy, które starają się wyrównać obecność obu płci na wyższych stanowiskach i zaczynają od własnego "podwórka". Takie wysiłki podejmuje m.in. Haleon – na czele zespołu zarządzającego regionem Europy Centralnej i Wschodniej w skład, którego wchodzą 34 kraje, stoi Polka, Justyna Ciępka.

- Od wielu lat mocno wierzę w potencjał kobiet, wspieram je i zachęcam innych do takiego działania. Wyrównanie szans i różnorodność to tematy, w których wciąż potrzebujemy konkretnych działań, dlatego w Haleon dmuchamy w skrzydła pracujących u nas kobiet. Wspieramy naszych pracowników, a także promujemy dobre praktyki na zewnątrz. Motywujemy ich do aplikowania na wyższe stanowiska, dbamy o równy udział płci w rekrutacjach i w szansach na wewnętrzny awans, stawiając po prostu na najlepszego kandydata. Co ważne, bierzemy w nich pod uwagę pracowników, którzy przebywają na urlopach macierzyńskich i tacierzyńskich, dzięki czemu nikt nie czuje się pominięty. Poprzez inicjatywę Women@Haleon, zachęcamy kobiety do wiary we własne możliwości i otwartego mówienia o swoich potrzebach. Każdy z nas przechodzi różne etapy w swoim życiu, dlatego ważne jest, abyśmy czuli, że nie jesteśmy sami. W Haleon dbamy o to, aby pracownicy mogli się rozwijać zawodowo, ale i mieli czas na życie prywatne. Możliwość dopasowania pracy do swoich potrzeb to duży komfort psychiczny i szansa na spełnianie się na wielu polach. Z naszych benefitów szczególnie chętnie korzystają kobiety, które nierzadko łączą wiele ról życiowych i w dodatku same nakładają na siebie niepotrzebną presję. Chcemy dodawać im otuchy i pokazać, że nie zawsze muszą być siłaczkami – mówi Justyna Ciępka, Dyrektorka Zarządzająca Haleon w Centralnej i Wschodniej Europie.

Pomimo rozpowszechniającego się równouprawnienia i nowoczesnego modelu rodziny, obowiązki domowe i opieka nad dziećmi nie zawsze są dzielone równo pomiędzy partnerów. Dużo w tym zakresie zależy od firm, w których pracują świeżo upieczeni rodzice, oraz od benefitów, jakie im oferują. Dobrym przykładem jest podejście firmy Haleon – pracownikom, którzy zostali rodzicami, przysługuje prawo do płatnego 26-tygodniowego urlopu rodzicielskiego. Mogą z niego skorzystać zarówno matki, jak i ojcowie. Jednakowy wymiar urlopu dla obojga rodziców pozwala na podział obowiązków i wspólne spędzanie czasu z nowym członkiem rodziny, co jest znaczącym odciążeniem kobiet. Poza tym, wracające z urlopów młode mamy lub ojcowie mogą powoli wdrażać się w swoje obowiązki lub wedle potrzeb, zmniejszyć wymiar etatu. To duże ułatwienie, dzięki któremu mają więcej czasu na odnalezienie się w nowej rzeczywistości.

Biznesowe wspieranie kobiet

Umacnianie pozycji kobiet na rynku pracy wymaga konkretnych rozwiązań, które pozwalają im na łączenie rozwoju zawodowego z życiem prywatnym. Dotyczy to również nieszablonowych rozwiązań, umożliwiających kobietom dopasowanie grafiku do potrzeb, które mogą być bardzo zróżnicowane. Wie o tym Haleon, oferując pracownikom elastyczny czas pracy. Osoby pracujące w biurze mogą korzystać z hybrydowej pracy zdalnej i 16 dni w miesiącu wykonywać swoje obowiązki z domu. Sami decydują, kiedy przyjdą do biura i o której rozpoczną pracę, jedynym warunkiem jest uzgodnienie tego ze swoim przełożonym.

Wspieranie pracowników jest wpisane w DNA Haleon. Stawiamy na ludzi, bo to oni są dla nas najważniejsi. Wiemy jednak, że szczególnie kobietom doskwierają poczucie winy – aż 46 proc. matek nadal pracuje, pomimo przeziębienia czy grypy, żeby pokazać swoje zaangażowanie. Naszą odpowiedzią na te dane jest kampania "MAMY czas na zdrowie". Jej celem jest zwiększenie w społeczeństwie świadomości wyzwań, z jakim borykają się pracujące matki w trakcie choroby. Chcemy zachęcać kobiety do zadbania o siebie, a także zwrócić uwagę ich partnerów i pracodawców na skalę problemu. My, kobiety, wciąż zbyt wiele dźwigamy na swoich barkach i nie pozwalamy sobie na odpoczynek. Najwyższy czas to zmienić i uświadomić sobie, że nie musimy wykonywać naszych obowiązków same – tutaj ogromną rolę odgrywają nasi partnerzy i pracodawcy – komentuje Sylwia Piankowska, Dyrektor Marketingu na Europę Środkowo-Wschodnią w Haleon.

Haleon jest jednym z partnerów tegorocznej edycji Impact CEE. W trakcie wydarzenia eksperci z firmy wypowiedzą się wezmą udział w panelach w ścieżkach Health, Women Empowerment, Leadership.

Materiał sponsorowany przez Impact
Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów