Nowa sieć stacji paliw w Polsce pod szyldem Saudi Aramco? Wyjaśniamy

Pojawiły się spekulacje, że Saudi Aramco stworzy nową sieć stacji paliw w Polsce. Choć sami Saudyjczycy tematu nie komentują, to eksperci nie pozostawiają wątpliwości - nie ma na to szans. Ale jest inny - znacznie bardziej realny scenariusz, który Aramco może chcieć zrealizować.

Saudi Aramco to paliwowy gigant z Arabii SaudyjskiejSaudi Aramco to paliwowy gigant z Arabii Saudyjskiej
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Marcin Walków

Aramco Fuels Poland to spółka, która weszła na polski rynek w wyniku fuzji Orlenu z Grupą Lotos. Za kwotę 1,15 mld zł przejęła 30 proc. rafinerii w Gdańsku, podczas gdy 400 stacji paliw trafiło w ręce węgierskiego MOL-a. W czerwcu ogłosiła, że startuje z programem partnerskim dla niezależnych stacji paliw "Energia paliw". W jego regulaminie znalazła się informacja, że ma on na celu "stworzenie sieci dystrybucyjnej zapewniającej potencjalnym nabywcom paliw łatwiejszy dostęp do paliw".

Informacje o nowej sieci stacji paliw są nieporozumieniem. Saudi Aramco nie planuje budowy sieci stacji paliw pod własnym szyldem. Zamieszanie wynikło z medialnej nadinterpretacji komunikatu spółki - wyjaśnia money.pl dr Leszek Wiwała, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, do której należą m.in. Orlen, Circle K i Saudi Aramco.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wielka Wyprawa Maluchów. Relacja z przejazdu przez kraje bałtyckie.

Saudyjczycy będą przejmować stacje paliw w Polsce?

Spekulacje nasiliły się także po doniesieniach o tym, że na polskim rynku stacji paliw może dojść do poważnych przetasowań. Mówił o nich w programie "Biznes Klasa" Adam Sikorski, prezes Unimotu, właściciel sieci stacji paliw Avia. Stwierdził, że na rynku mówi się o tym, że właściciela mogą zmienić stacje Circle K oraz Moya. - To jest około tysiąca z ośmiu tysięcy stacji na rynku - powiedział Sikorski.

Uwaga zwróciła się w stronę Saudi Aramco, na które wskazywano jako jednego z potencjalnych kupców. Circle K nie komentuje jednak doniesień o tym, że zamierza się wycofać z Polski.

"Jako firma notowana na giełdzie, Alimentation Couche-Tard, właściciel sieci Circle K, zgodnie z wewnętrzną polityką firmy nie komentuje żadnych spekulacji dotyczących rozmów czy negocjacji, które spółka ACT może prowadzić lub nie z innymi podmiotami w sprawie potencjalnych transakcji biznesowych" - poinformowało biuro prasowe Circle K w odpowiedzi na pytania money.pl.

Anwim, właściciel stacji paliw Moya, już w ubiegłym roku przekonywał, że nie planuje jej sprzedawać. Z kolei w komunikacie prasowym z lipca firma poinformowała, że znalazła się na trzecim miejscu w rankingu największych sieci stacji paliw w Polsce i "nie zamierza zwalniać tempa". Do 2030 r. chce mieć 800 punktów w swojej sieci.

Saudi Aramco odmówiło money.pl komentarza na temat potencjalnych planów budowy nowej sieci stacji paliw w Polsce pod swoim szyldem. Prezes POPiHN wyjaśnia, że intencja zapowiedzianego przez Aramco programu jest inna.

Chodzi o to, że po podziale Lotosu programy partnerskie Grupy Lotos przeszły na spółkę Aramco Fuels Poland. Z uwagi na to, że spółka nie ma prawa do znaku towarowego "Lotos" zaproponowała zmianę nazwy na program partnerski "Energia paliw" z logo Aramco. Dotyczy to wyłącznie dostaw benzyny i oleju napędowego. Nie dotyczy innych kwestii. Nie jest to budowanie franczyzy - tłumaczy dr Wiwała w odpowiedzi na pytania money.pl.

Ekspert: "test" dla obecności Saudi Aramco w Polsce

Jednak to, że Saudi Aramco nie zamierza budować sieci stacji paliw pod własnym szyldem, nie oznacza, że nie chce budować swojej sieci stacji paliw w ogóle. Analityk rynku paliw mówi o innej ścieżce rozwoju na polskim rynku.

Z przekazywanych ostatnio informacji wynika, że Saudi Aramco raczej chciałoby stworzyć sieć stacji zrzeszonych, ale nie pod szyldem Aramco. Właściciel miałby sprzedawać wyłącznie paliwo dostarczane przez Saudi Aramco, w zamian otrzymując dogodne warunki cenowe - mówi money.pl Dawid Czopek, ekspert rynku paliw.

Według niego, gdyby Saudyjczykom udało się pozyskać co najmniej 1000 partnerskich stacji paliw, pozwoliłoby to "zutylizować większość produkcji rafinerii w Gdańsku i byłoby silnym wsparciem w sprzedaży własnych produktów".

Zdaniem eksperta, mogłaby to być "kusząca oferta" dla wielu niezależnych operatorów, ponieważ marże na stacjach paliw są raczej niskie, a "kilka dodatkowych groszy upustu na litrze może istotnie poprawić rentowność stacji". Dla kierowców zaś taka wyłączność w oferowaniu produktów dużego gracza miałaby być dodatkową "gwarancją jakości" paliwa sprzedawanego na małej, niezależnej stacji.

POPiHN wylicza, że na koniec 2023 r. w Polsce działało około 7915 stacji paliw, sprzedających co najmniej dwa gatunki paliw - benzynę i olej napędowy. Prawie 2 tys. z nich działa pod szyldem Orlenu. Drugie tyle należy do koncernów zagranicznych - najwięcej do BP, Shell, Circle K i MOL. Niemal połowa wszystkich stacji paliw w kraju jest w rękach operatorów niezależnych.

Dla mnie to, czy Saudi Aramco stworzy sieć stacji w oparciu o własną markę, będzie testem tego, czy chce na dłużej pozostać na Polskim rynku, albo też stworzyć bardziej zintegrowaną sieć, którą później można łatwiej albo drożej sprzedać - komentuje ekspert.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie

Awaria systemu kontroli lotów. Samoloty uziemione w całej Polsce
Awaria systemu kontroli lotów. Samoloty uziemione w całej Polsce
ZUS wysyła listy z decyzją do 900 tys. emerytów. Czego się dowiesz?
ZUS wysyła listy z decyzją do 900 tys. emerytów. Czego się dowiesz?
60-latka zamarła. Otworzyła list z ZUS z prognozą emerytury
60-latka zamarła. Otworzyła list z ZUS z prognozą emerytury
Obajtek grzmi po ruchu prokuratury. "Nie potraficie nic robić"
Obajtek grzmi po ruchu prokuratury. "Nie potraficie nic robić"
Ujemne ceny energii. Polska z rekordowym wynikiem
Ujemne ceny energii. Polska z rekordowym wynikiem
Podszywają się pod Tuska i Nawrockiego. Każą inwestować w Orlen
Podszywają się pod Tuska i Nawrockiego. Każą inwestować w Orlen
"Czy pan jest poważny?". Ostra wymiana zdań wokół pomocy dla Barlinka
"Czy pan jest poważny?". Ostra wymiana zdań wokół pomocy dla Barlinka
"Nadzwyczajna eskalacja". Trump chce 10 mld dol. odszkodowania
"Nadzwyczajna eskalacja". Trump chce 10 mld dol. odszkodowania
Cyberatak na bazy danych rosyjskiego Gazpromu. "Zniszczono wiele"
Cyberatak na bazy danych rosyjskiego Gazpromu. "Zniszczono wiele"
Indie krytykuję UE. Sankcje dotknęły również rafinerii w Gudźarat
Indie krytykuję UE. Sankcje dotknęły również rafinerii w Gudźarat
Spięcie Sikorskiego z Szijjarto. Lepiej być zwolennikiem Ukrainy niż mieć medal od Putina
Spięcie Sikorskiego z Szijjarto. Lepiej być zwolennikiem Ukrainy niż mieć medal od Putina
Umowa dronowa z USA. Decyzja polityczna już podjęta
Umowa dronowa z USA. Decyzja polityczna już podjęta