Nowe drogi w Polsce. W tym roku cztery umowy na budowę trasy Via Carpatia
Via Carpatia w Polsce będzie miała ponad 700 km długości i przebiegnie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. GDDKiA podsumowując rok przypomina o postępach na budowie tej międzynarodowej drogi. Gdzie kierowcy najbardziej na tym skorzystali?
W mijającym roku GDDKiA podpisała cztery umowy na realizację drogi ekspresowej S19, która będzie częścią szlaku Via Carpatia. W ich ramach powstanie 61,3 km trasy, a wartość podpisanych kontraktów wyniosła ponad 3,6 mld zł.
Umowy obejmują odcinki: Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe z odcinkiem DK65, Białystok Południe – Ploski oraz Rzeszów Południe – Babica.
Jak deklaruje GDDKiA, w realizacji jest już 257,2 km trasy Via Carpatia, trwają przetargi na kolejne 112,6 km. Generalna Dyrekcja przygotowuje się do następnych postępowań, które obejmą 258,9 km.
Dr Irena Eris: byliśmy zaskakiwani decyzjami. Twórcy kosmetycznego imperium o początkach epidemii
Na razie jednak kierowcy korzystają tylko z 75 km szlaku, czyli ok. 10 proc długości Via Carpatii w naszym kraju, która ma wynieść ok. 700 km.
Jak zaznaczył rzecznik GDDKiA, korytarz Via Carpatia, którego głównym elementem na terenie Polski jest droga ekspresowa S19, stanowi dla Dyrekcji priorytet w następnych latach.
- W 2021 roku planujemy podpisać kolejne 11 umów na odcinki S19 o łącznej długości prawie 170 km. Jeśli chodzi o odcinki planowane do oddania, to w przyszłym roku chcielibyśmy udostępnić następne 70 km - powiedział dla PAP Szymon Piechowiak.
Według szacunków GDDKiA cała trasa Via Carpatia, która przebiega po wschodniej części Polski, od Barwinka na południu do Budziska na północy, będzie niemal w całości udostępniona do końca 2026 r. Niemal, bo – jak dodał Piechowiak - jeden odcinek na Podkarpaciu, w ramach którego znajdą się dwa tunele, w tym jeden o długości blisko 3 km, będzie gotowy w 2029 r.
Budowa całej trasy ma kosztować ponad 30 mld zł.
Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.