Nowe przepisy dla kierowców po 65. roku życia. UE przygotowuje zmiany
Unia Europejska planuje wprowadzenie nowych przepisów dotyczących kierowców po 65. roku życia. Zamiast obowiązkowych badań, seniorzy będą mogli samodzielnie ocenić swoją zdolność do prowadzenia pojazdów. To odpowiedź na obawy o dyskryminację starszych kierowców.
Unia Europejska rozważa wprowadzenie nowych regulacji dotyczących kierowców powyżej 65. roku życia. Pierwotne plany zakładały obowiązkowe badania co dwa lata dla kierowców po 65. roku życia, a po 75. roku życia nawet co roku. Jednak europosłowie uznali, że takie przepisy mogą ograniczać swobodę przemieszczania się seniorów.
Kierowcy po 65. roku życia. Opracowują zmiany
W odpowiedzi Komisja Europejska opracowuje bardziej elastyczne podejście. Zamiast obowiązkowych badań lekarskich, seniorzy będą mogli korzystać z tzw. samooceny, aby określić swoją zdolność do prowadzenia pojazdów. Decyzja ta jest wynikiem krytyki, jaką spotkały wcześniejsze propozycje.
Według nowych propozycji to państwa członkowskie zdecydują, czy samoocena seniora wystarczy, czy też konieczne będą badania lekarskie. W Polsce seniorzy powodują stosunkowo niewiele wypadków, ale - jak zaznacza "Rzeczpospolita" - ich liczba rośnie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ile właściciel Lecha zainwestował w klub? Pasja czy twardy biznes? Jacek Rutkowski w Biznes Klasie
W 2024 r. osoby powyżej 60 lat były sprawcami 3866 wypadków. Zginęło w nich 339 osób, a ponad 4300 zostało rannych. To pokazuje potrzebę monitorowania ich zdolności do prowadzenia pojazdów. Profesor Kaarin Antsey z UNSW w Sydney podkreśla, że kierowcy już po 50. roku życia powinni aktualizować swoje umiejętności, aby zredukować liczbę błędów na drodze.
Według ekspertów wiele problemów za kierownicą wynika z utrwalonych nawyków, takich jak nieprawidłowe skręcanie czy trudności w utrzymaniu pasa ruchu.