Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|
aktualizacja

Autostradę przejmie państwo. Minister ujawnia, co z opłatami

186
Podziel się:

Po przejęciu od spółki Stalexport autostrady A4 nie planujemy wprowadzania opłat za przejazd samochodów osobowych i motocykli - powiedział w czwartek minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Obecnie Stalexport Autostrada Małopolska prowadzi na A4 prace remontowe przed przekazaniem jej państwu.

Autostradę przejmie państwo. Minister ujawnia, co z opłatami
Umowa koncesyjna na A4 wygasa w 2027 roku (East News, PAP)

Minister infrastruktury w czwartkowym wywiadzie dla TVP Info zapewnił, że po wygaśnięciu umów koncesyjnych z obecnymi zarządcami autostrad (A4 i A2) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Audostrad przejmie te drogi i wprowadzi tam "sprawiedliwą organizację ruchu".

Po przejęciu jej od Stalexportu na odcinku Kraków-Katowice nie planujemy wprowadzania opłat dla samochodów osobowych i motocykli - poinformował.

Obecnie Stalexport Autostrada Małopolska prowadzi na A4 prace remontowe przed przekazaniem jej państwu. Wymieniana jest m.in. nawierzchnia, remontowane są wiadukty.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: NetZero Energy w Poznaniu. Rozmowa z Jackiem Bogusławskim

Natomiast odnosząc się do wprowadzonej ostatnio podwyżki za przejazd autostradą A2, powiedział, że stawki za przejazd zależą od koncesjonariusza, czyli od spółki Autostrada Wielkopolska. Dodał, że umowa ta została podpisana w 1997 roku i wygasa dopiero w 2037 roku. Przyznał, że obecnie przejazd odcinka Konin - Świecko jest jednym z najdroższych w Europie.

Opłaty za korzystanie z trasy A2 na odcinku Nowy Tomyśl - Konin wzrosły we wtorek. Za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady użytkownicy aut osobowych płacą 36 zł - o 2 zł więcej niż do tej pory. Poprzednia podwyżka cen, również o 2 zł, miała miejsce we wrześniu ubiegłego roku. Spółka Autostrada Wielkopolska SA (AWSA) uzasadnia wzrost cen m.in. realizowanymi inwestycjami oraz stale rosnącymi kosztami utrzymania.

Wschodnia obwodnica Warszawy. "Wariant tunelowy"

Minister pytany o to, kiedy zostanie wybudowana wschodnia obwodnica Warszawy, powiedział, że podjął decyzje o wznowieniu prac na tym odcinku. Przypomniał, że od ponad 27 lat toczy się tam spór z mieszkańcami na temat przebiegu trasy. - Obecnie uważamy że najlepszym rozwiązaniem jest wariant tunelowy pod Wesołą - wskazał.

Klimczak poinformował, że trwają już prace przygotowawcze. - Niedługo ogłosimy postępowanie dotyczące wyłonienia projektu - zapowiedział. Dodał też, że resort infrastruktury przygotował już projekt ustawy, która ma usprawnić proces inwestycyjny.

Zapytany, czy to prawda, że polski rząd zrezygnował z zakupu hiszpańskiego producenta szybkich pociągów Talgo, minister odparł: - Nie zrezygnowaliśmy, jesteśmy zainteresowani, to strona hiszpańska nie jest chętna, by tę technologię sprzedać.

Zaznaczył też, że to, jaka technologia zostanie w Polsce zastosowana, jest sprawą drugorzędną. - Ważne, by te pociągi jeździły w Polsce - zaznaczył.

Zakup udziałów hiszpańskiego producenta taboru. Co dalej?

W lutym na stronie hiszpańskiej Narodowej Komisji Rynku Papierów Wartościowych (CNMV) opublikowano oświadczenie Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), który zapowiedział złożenie oferty zakupu udziałów w hiszpańskim producencie taboru kolejowego Talgo. We wcześniejszym komunikacie PFR zaznaczył, że portfolio i technologia Talgo są komplementarne z profilem Pesy, największego producenta taboru kolejowego w Polsce, którego właścicielem jest PFR.

Kilka dni wcześniej baskijska firma Sidenor, wiodący producent stali w Hiszpanii, zaoferował z partnerami 177 mln euro za niespełna 30 proc. udziałów w Talgo.

Rząd w Madrycie podkreślał do tej pory, że chce utrzymać hiszpański charakter firmy, dlatego najbardziej pożądana jest oferta Sidenora. Strategiczne znaczenie Talgo podkreślił również szef MSZ Hiszpanii Jose Manuel Albares podczas swojej wizyty w Warszawie pod koniec stycznia.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(186)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
das
miesiąc temu
Skok stulecia się kończy. Ale co się upaśli to ich. Od lat jeżdżę obok byle im nie dać zarobić.
John M.
miesiąc temu
dlaczego jedni mają pod bokiem bezpłatne autostrady, a inni za to samo muszą płacić? np. A1 na północy
antys
miesiąc temu
PROSZĘ OPUBLIKOWAĆ UMOWĘ ZE STALEXPORTEM. Kto podpisał i DLACZEGO????? Ta droga została wybudowana za komuny czyli za nasze pieniądze. Sprawa do prokuratury i odebrać pieniądze tej mafii
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
HHH
miesiąc temu
Stalexport bez przerwy remontuje autostradę, nie było dnia bez ograniczenia ruchu. Takie sumienne pracusie... I stale pobiera pełną opłatę.
Terefere.
miesiąc temu
Jak byśmy mieli inne sądy to umowa nt. A2 mogłaby być unieważniona z dnia na dzień z powodu niewspółmiernych i nieuzasadnionych zysków....
Anonim
miesiąc temu
Przekażą Kulczykowej i jeszcze dopłacą 100mln
NAJNOWSZE KOMENTARZE (186)
Krak 74
miesiąc temu
Urodziłem się wiele lat temu w Krakowie. I pamiętam że to była główna droga nad morze. Od kiedy rządzi nią Stalexport straciła standard autostrady. Dawniej jeździło sie NA CAŁYM ODCINKU dwoma pasami. Od 30 lat nie pamiętam dnia bez remontu. A kto w zarządzie Stalexportu? A kto z ramienia władzy podpisywał dzierżawę?
Moim zdaniem
miesiąc temu
Polskę i Polaków STAĆ NA OPRACOWANIE I PRODUKCJĘ BARDZIEJ NOWOCZESNYCH ŚRODKÓW TRANSPORTU. Wystarczy jedynie ograniczyć złodziejstwo w Spółkach Skarbu Państwa.
Parawanik
miesiąc temu
Tak się kulczyk majątku dorobil. 40 lat kto takie umowy podpisał. Tylko w Polsce takie cuda
Wyborca
miesiąc temu
Ja jadę przez Jaworzno i Chrzanów omijam te bramki i nie płace złodziejom. A w sumie jaka to autostrada wiecznie grzebią i ograniczenia.
Jack
miesiąc temu
EMIL WĄSACZ. I wszystko w tym temacie.
...
Następna strona