Pierwsza katastrofa Boeinga 787 Dreamliner. Problemy zdarzały się już wcześniej
To pierwsza katastrofa z udziałem samolotu Boeing 787 Dreamliner. Są uznawane za najbezpieczniejsze na świecie, mimo że na jaw wyszły nieprawidłowości w procesie ich produkcji. W przeszłości zdarzały się też incydenty i awarie, jednak dopiero 12 czerwca 2025 r. doszło do tragicznej w skutkach katastrofy w Indiach.
Wczesnym popołudniem w czwartek czasu miejscowego samolot Boeing 787 Dreamliner linii lotniczych Air India z Ahmadabadu do Londynu rozbił się tuż po starcie z lotniska w największym mieście stanu Gudźarat; samolot runął na ziemię w gęsto zabudowanej części miasta. Oprócz 230 pasażerów, na pokładzie było także 10 członków personelu pokładowego i dwóch pilotów.
- To pierwsza katastrofa tego typu samolotu, mimo że jest eksploatowany od wielu lat - podkreślił Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, odnosząc się do sprawy Boeinga 787 Dreamliner, który rozbił się w Indiach, krótko po starcie z lontiska w Ahmadabadzie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Samolot wbił się w budynek. Nagrania z momentu katastrofy w Indiach
Incydenty z udziałem Boeinga 787 Dreamliner. Kalendarium
W przeszłości doszło jednak do kilku incydentów z udziałem tej maszyny, o których przypomina Polska Agencja Prasowa.
24 stycznia 2025 r. samolot 787-8 linii United Airlines, lecący z Lagos do Waszyngtonu, gwałtownie obniżył wysokość. W wyniku zdarzenia 15 osób odniosło lekkie obrażenia, a jedna wymagała hospitalizacji. Maszyna zawróciła i bezpiecznie wylądowała w Lagos.
W październiku 2024 r. Boeing 787-8 kolumbijskich linii Avianca, lecący z Bogoty do Madrytu, stracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie lądował na wyspie Sao Miguel na Azorach.
W sierpniu 2024 r. Boeing 787-10 Dreamliner linii United Airlines na trasie Tel Awiw – Newark podczas lądowania napotkał silne turbulencje. 20 pasażerów odniosło obrażenia, a 7 z nich trafiło do szpitala. Maszyna awaryjnie wylądowała na lotnisku Stewart w Nowym Jorku.
W marcu 2024 r. 787-9 australijskich linii LATAM lecący z Sydney do Santiago de Chile niespodziewanie obniżył pułap o około 90 m. W zdarzeniu ucierpiało 50 osób, z czego 12 wymagało hospitalizacji. Samolot wylądował w Auckland.
W 2018 r. na lotnisku w Stambule Boeing 787-8 Royal Air Maroc podczas kołowania uderzył w ogon zaparkowanego Boeinga 777-300 Turkish Airlines.
W 2017 r. Boeing 787-9 British Airways lecący z Londynu do Delhi nad Belgią utracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie wylądował w Brukseli.
Problemy z pierwszymi dostarczonymi egzemplarzami
Pierwszy komercyjny lot odbył się pod koniec października 2011 r. na trasie z Tokio-Narita do Hongkongu. Jednak już dwa lata później Dreamlinery zostały uziemione po doniesieniach o serii usterek, obejmujących m.in. problemy z instalacją elektryczną i paliwową, pęknięcie szyby, pożar akumulatorów litowo-jonowych APU.
Co ciekawe, lot certyfikacyjny po wprowadzonych poprawkach wykonał w kwietniu 2013 r. egzemplarz Boeinga 787-8 Dreamliner, wyprodukowany dla Polskich Linii Lotniczych LOT. FAA wyraziła zgodę na powrót samolotów do służby po modyfikacjach. Problemy spowodowały uziemienie 50 samolotów B787 Dreamliner.
Nie był to jednak koniec problemów Boeinga z Dreamlinerami. W ostatnich latach ujawniono liczne nieprawidłowości związane m.in. z niewłaściwym montażem statecznika, a także samym procesem produkcyjnym.
Sygnalista, Sam Salehpour, inżynier Boeinga, w 2024 r. zarzucił, że firma podczas produkcji samolotów 777 i 787 Dreamliner, chcąc przyspieszyć prace, pomijała kluczowe etapy bezpieczeństwa. Jego zdaniem to może prowadzić do katastrofalnych w skutkach awarii. Głośno było o pozostawionej w ogonie samolotu drabinie. Więcej o tym można przeczytać w serwisie WP Tech pod tym linkiem.
Producent zapewniał, że "jest pewny bezpieczeństwa oraz trwałości samolotów 787 Dreamliner".