Pierwsza katastrofa Boeinga 787 Dreamliner. Problemy zdarzały się już wcześniej

To pierwsza katastrofa z udziałem samolotu Boeing 787 Dreamliner. Są uznawane za najbezpieczniejsze na świecie, mimo że na jaw wyszły nieprawidłowości w procesie ich produkcji. W przeszłości zdarzały się też incydenty i awarie, jednak dopiero 12 czerwca 2025 r. doszło do tragicznej w skutkach katastrofy w Indiach.

GUJARAT, INDIA - JUNE 12: (----EDITORIAL USE ONLY - MANDATORY CREDIT - 'INDIAN CENTRAL INDUSTRIAL SECURITY FORCE / HANDOUT' - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS----) A view of the site after a plane crashed following takeoff from Sardar Vallabhbhai Patel International Airport in India's western state of Gujarat on June 12, 2025. The crash occurred in the Meghaninagar area, according to a report by the Press Trust of India, citing local authorities. (Photo by Central Industrial Security Force / Handout/Anadolu via Getty Images)Szczątki Boeinga 787 Dreamliner linii Air India, który krótko po starcie rozbił się, spadając na zabudowania mieszkalne
Źródło zdjęć: © GETTY | Anadolu
Marcin Walków

Wczesnym popołudniem w czwartek czasu miejscowego samolot Boeing 787 Dreamliner linii lotniczych Air India z Ahmadabadu do Londynu rozbił się tuż po starcie z lotniska w największym mieście stanu Gudźarat; samolot runął na ziemię w gęsto zabudowanej części miasta. Oprócz 230 pasażerów, na pokładzie było także 10 członków personelu pokładowego i dwóch pilotów.

- To pierwsza katastrofa tego typu samolotu, mimo że jest eksploatowany od wielu lat - podkreślił Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, odnosząc się do sprawy Boeinga 787 Dreamliner, który rozbił się w Indiach, krótko po starcie z lontiska w Ahmadabadzie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samolot wbił się w budynek. Nagrania z momentu katastrofy w Indiach

Incydenty z udziałem Boeinga 787 Dreamliner. Kalendarium

W przeszłości doszło jednak do kilku incydentów z udziałem tej maszyny, o których przypomina Polska Agencja Prasowa.

24 stycznia 2025 r. samolot 787-8 linii United Airlines, lecący z Lagos do Waszyngtonu, gwałtownie obniżył wysokość. W wyniku zdarzenia 15 osób odniosło lekkie obrażenia, a jedna wymagała hospitalizacji. Maszyna zawróciła i bezpiecznie wylądowała w Lagos.

W październiku 2024 r. Boeing 787-8 kolumbijskich linii Avianca, lecący z Bogoty do Madrytu, stracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie lądował na wyspie Sao Miguel na Azorach.

W sierpniu 2024 r. Boeing 787-10 Dreamliner linii United Airlines na trasie Tel Awiw – Newark podczas lądowania napotkał silne turbulencje. 20 pasażerów odniosło obrażenia, a 7 z nich trafiło do szpitala. Maszyna awaryjnie wylądowała na lotnisku Stewart w Nowym Jorku.

W marcu 2024 r. 787-9 australijskich linii LATAM lecący z Sydney do Santiago de Chile niespodziewanie obniżył pułap o około 90 m. W zdarzeniu ucierpiało 50 osób, z czego 12 wymagało hospitalizacji. Samolot wylądował w Auckland.

W 2018 r. na lotnisku w Stambule Boeing 787-8 Royal Air Maroc podczas kołowania uderzył w ogon zaparkowanego Boeinga 777-300 Turkish Airlines.

W 2017 r. Boeing 787-9 British Airways lecący z Londynu do Delhi nad Belgią utracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie wylądował w Brukseli.

Problemy z pierwszymi dostarczonymi egzemplarzami

Pierwszy komercyjny lot odbył się pod koniec października 2011 r. na trasie z Tokio-Narita do Hongkongu. Jednak już dwa lata później Dreamlinery zostały uziemione po doniesieniach o serii usterek, obejmujących m.in. problemy z instalacją elektryczną i paliwową, pęknięcie szyby, pożar akumulatorów litowo-jonowych APU.

Co ciekawe, lot certyfikacyjny po wprowadzonych poprawkach wykonał w kwietniu 2013 r. egzemplarz Boeinga 787-8 Dreamliner, wyprodukowany dla Polskich Linii Lotniczych LOT. FAA wyraziła zgodę na powrót samolotów do służby po modyfikacjach. Problemy spowodowały uziemienie 50 samolotów B787 Dreamliner.

Nie był to jednak koniec problemów Boeinga z Dreamlinerami. W ostatnich latach ujawniono liczne nieprawidłowości związane m.in. z niewłaściwym montażem statecznika, a także samym procesem produkcyjnym.

Sygnalista, Sam Salehpour, inżynier Boeinga, w 2024 r. zarzucił, że firma podczas produkcji samolotów 777 i 787 Dreamliner, chcąc przyspieszyć prace, pomijała kluczowe etapy bezpieczeństwa. Jego zdaniem to może prowadzić do katastrofalnych w skutkach awarii. Głośno było o pozostawionej w ogonie samolotu drabinie. Więcej o tym można przeczytać w serwisie WP Tech pod tym linkiem.

Wybrane dla Ciebie
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a