Pierwsza katastrofa Boeinga 787 Dreamliner. Problemy zdarzały się już wcześniej

To pierwsza katastrofa z udziałem samolotu Boeing 787 Dreamliner. Są uznawane za najbezpieczniejsze na świecie, mimo że na jaw wyszły nieprawidłowości w procesie ich produkcji. W przeszłości zdarzały się też incydenty i awarie, jednak dopiero 12 czerwca 2025 r. doszło do tragicznej w skutkach katastrofy w Indiach.

GUJARAT, INDIA - JUNE 12: (----EDITORIAL USE ONLY - MANDATORY CREDIT - 'INDIAN CENTRAL INDUSTRIAL SECURITY FORCE / HANDOUT' - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS----) A view of the site after a plane crashed following takeoff from Sardar Vallabhbhai Patel International Airport in India's western state of Gujarat on June 12, 2025. The crash occurred in the Meghaninagar area, according to a report by the Press Trust of India, citing local authorities. (Photo by Central Industrial Security Force / Handout/Anadolu via Getty Images)Szczątki Boeinga 787 Dreamliner linii Air India, który krótko po starcie rozbił się, spadając na zabudowania mieszkalne
Źródło zdjęć: © GETTY | Anadolu
Marcin Walków

Wczesnym popołudniem w czwartek czasu miejscowego samolot Boeing 787 Dreamliner linii lotniczych Air India z Ahmadabadu do Londynu rozbił się tuż po starcie z lotniska w największym mieście stanu Gudźarat; samolot runął na ziemię w gęsto zabudowanej części miasta. Oprócz 230 pasażerów, na pokładzie było także 10 członków personelu pokładowego i dwóch pilotów.

- To pierwsza katastrofa tego typu samolotu, mimo że jest eksploatowany od wielu lat - podkreślił Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, odnosząc się do sprawy Boeinga 787 Dreamliner, który rozbił się w Indiach, krótko po starcie z lontiska w Ahmadabadzie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samolot wbił się w budynek. Nagrania z momentu katastrofy w Indiach

Incydenty z udziałem Boeinga 787 Dreamliner. Kalendarium

W przeszłości doszło jednak do kilku incydentów z udziałem tej maszyny, o których przypomina Polska Agencja Prasowa.

24 stycznia 2025 r. samolot 787-8 linii United Airlines, lecący z Lagos do Waszyngtonu, gwałtownie obniżył wysokość. W wyniku zdarzenia 15 osób odniosło lekkie obrażenia, a jedna wymagała hospitalizacji. Maszyna zawróciła i bezpiecznie wylądowała w Lagos.

W październiku 2024 r. Boeing 787-8 kolumbijskich linii Avianca, lecący z Bogoty do Madrytu, stracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie lądował na wyspie Sao Miguel na Azorach.

W sierpniu 2024 r. Boeing 787-10 Dreamliner linii United Airlines na trasie Tel Awiw – Newark podczas lądowania napotkał silne turbulencje. 20 pasażerów odniosło obrażenia, a 7 z nich trafiło do szpitala. Maszyna awaryjnie wylądowała na lotnisku Stewart w Nowym Jorku.

W marcu 2024 r. 787-9 australijskich linii LATAM lecący z Sydney do Santiago de Chile niespodziewanie obniżył pułap o około 90 m. W zdarzeniu ucierpiało 50 osób, z czego 12 wymagało hospitalizacji. Samolot wylądował w Auckland.

W 2018 r. na lotnisku w Stambule Boeing 787-8 Royal Air Maroc podczas kołowania uderzył w ogon zaparkowanego Boeinga 777-300 Turkish Airlines.

W 2017 r. Boeing 787-9 British Airways lecący z Londynu do Delhi nad Belgią utracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie wylądował w Brukseli.

Problemy z pierwszymi dostarczonymi egzemplarzami

Pierwszy komercyjny lot odbył się pod koniec października 2011 r. na trasie z Tokio-Narita do Hongkongu. Jednak już dwa lata później Dreamlinery zostały uziemione po doniesieniach o serii usterek, obejmujących m.in. problemy z instalacją elektryczną i paliwową, pęknięcie szyby, pożar akumulatorów litowo-jonowych APU.

Co ciekawe, lot certyfikacyjny po wprowadzonych poprawkach wykonał w kwietniu 2013 r. egzemplarz Boeinga 787-8 Dreamliner, wyprodukowany dla Polskich Linii Lotniczych LOT. FAA wyraziła zgodę na powrót samolotów do służby po modyfikacjach. Problemy spowodowały uziemienie 50 samolotów B787 Dreamliner.

Nie był to jednak koniec problemów Boeinga z Dreamlinerami. W ostatnich latach ujawniono liczne nieprawidłowości związane m.in. z niewłaściwym montażem statecznika, a także samym procesem produkcyjnym.

Sygnalista, Sam Salehpour, inżynier Boeinga, w 2024 r. zarzucił, że firma podczas produkcji samolotów 777 i 787 Dreamliner, chcąc przyspieszyć prace, pomijała kluczowe etapy bezpieczeństwa. Jego zdaniem to może prowadzić do katastrofalnych w skutkach awarii. Głośno było o pozostawionej w ogonie samolotu drabinie. Więcej o tym można przeczytać w serwisie WP Tech pod tym linkiem.

Wybrane dla Ciebie

Tak dolar kończy tydzień. Kurs wyraźnie się zmienił
Tak dolar kończy tydzień. Kurs wyraźnie się zmienił
Błyskawiczny skutek decyzji Trumpa. Sok pomarańczowy gwałtownie drożeje
Błyskawiczny skutek decyzji Trumpa. Sok pomarańczowy gwałtownie drożeje
Prywatyzacja linii lotniczych TAP. Jest decyzja portugalskiego rządu
Prywatyzacja linii lotniczych TAP. Jest decyzja portugalskiego rządu
Rada Dialogu Społecznego bez konsensusu w sprawie płacy minimalnej na 2025 r. "90 groszy wstydu"
Rada Dialogu Społecznego bez konsensusu w sprawie płacy minimalnej na 2025 r. "90 groszy wstydu"
"Zobaczycie, co się wydarzy". Trump zapowiada ważne oświadczenie ws. Rosji
"Zobaczycie, co się wydarzy". Trump zapowiada ważne oświadczenie ws. Rosji
Wielka, piękna prognoza dużego banku. Tak zmieni się gospodarka
Wielka, piękna prognoza dużego banku. Tak zmieni się gospodarka
Trump powraca do wojny celnej. Znów grozi wysokimi stawkami
Trump powraca do wojny celnej. Znów grozi wysokimi stawkami
Przed rządem kluczowa decyzja. Koncepcja Rozwoju Kraju do 2050 r. ma zostać przyjęta na dniach
Przed rządem kluczowa decyzja. Koncepcja Rozwoju Kraju do 2050 r. ma zostać przyjęta na dniach
Nie ma zgody w UE na 18. pakiet sankcji wobec Rosji. Źródła: Słowacja blokuje
Nie ma zgody w UE na 18. pakiet sankcji wobec Rosji. Źródła: Słowacja blokuje
Herbapol Lublin ofiarą cyberataku. Hakerzy zażądali niemal milion dolarów okupu
Herbapol Lublin ofiarą cyberataku. Hakerzy zażądali niemal milion dolarów okupu
Coca-Cola zniknie z półek Biedronki? Impas w negocjacjach
Coca-Cola zniknie z półek Biedronki? Impas w negocjacjach
Badanie wykazuje, że nominacje do RPP wpływają na wzorce głosowania
Badanie wykazuje, że nominacje do RPP wpływają na wzorce głosowania