Piotr Kozina o rozwijaniu unikalnego modelu zarządzania w Polskich Składach Budowlanych
Grupa PSB – jako jedna z największych sieci dystrybucyjnych w branży budowlanej w Polsce - przyjęła bardzo ciekawą metaforę – działa w oparciu o koncepcję "ekosystemu lasu". Ta koncepcja doskonale odzwierciedla filozofię działania organizacji. Podobnie jak las, który składa się z różnorodnych drzew, z których każde ma unikalne cechy, mocne strony i różne potrzeby, tak samo partnerzy PSB stanowią zróżnicowane jednostki (drzewa) o indywidualnych potrzebach biznesowych. Centrala PSB pełni w tym ekosystemie rolę "leśników" – troszczy się o harmonijny rozwój całej sieci, wspiera jej uczestników i tworzy sprzyjające warunki do ich wzrostu, jednocześnie realizując wspólne cele biznesowe.
– Nasze podejście pozwala w pełni wykorzystać potencjał każdego partnera. Tworzymy warunki sprzyjające zdrowej konkurencji oraz wymianie doświadczeń, co bezpośrednio przekłada się na efektywność biznesową całej Grupy. Dzięki temu budujemy również zaufanie – partnerzy czują, że ich indywidualność jest doceniana, a jednocześnie są częścią większej struktury, która zapewnia im wsparcie i stabilność – mówi Piotr Kozina, Dyrektor Zarządu Grupy PSB Handel S.A.
Jednym z kluczowych elementów nowoczesnego zarządzania, które odgrywa kluczową rolę w rozwoju firmy, są jasne zasady współpracy. Grupa PSB posługuje się Dekalogiem Przywództwa i Dekalogiem Negocjacyjnym – zestawami reguł, które regulują codzienne działania i wzmacniają transparentność w relacjach biznesowych. To podejście pozwala firmie budować silne i przewidywalne podstawy rozwoju.
W latach 2023–2024 Grupa PSB przeszła dynamiczne zmiany, koncentrując się na transparentnej komunikacji i konsekwentnej realizacji wyznaczonych celów. Stworzona kultura organizacyjna opiera się na współodpowiedzialności, proaktywności i otwartości na innowacje.
– Nasze inwestycje w cyfryzację przyniosły wymierne korzyści. Wdrożyliśmy nowoczesne narzędzia, w tym zaawansowane systemy Business Intelligence (BI) oraz Tableau do analizy danych, które zapewniają naszym partnerom szybki dostęp do informacji i wspierają podejmowanie bardziej trafnych decyzji biznesowych. Dodatkowo, pracujemy nad implementacją Pimcore do efektywnego zarządzania informacjami produktowymi (PIM) – dodaje Piotr Kozina.
W 2025 rok Grupa PSB zapowiada dalszy rozwój – zarówno poprzez akwizycje, jak i rozszerzenie współpracy z nowymi partnerami. Priorytetem będzie także zarządzanie marżą, kosztami i rentownością – co nabiera szczególnego znaczenia w obliczu presji inflacyjnej. Strategia zakłada utrzymanie stabilnej kondycji finansowej oraz kontynuację dynamicznego wzrostu rynkowego.