Polacy będą zaciskać pasa. Tu planują cięcia wydatków
Aż 80 proc. Polaków zamierza zmniejszyć swoje wydatki, szczególnie na elektronikę i meble. To wynik badania platformy Shopfully, które pokazuje, że Polacy są ostrożnymi konsumentami na tle innych narodów. Tylko 19 proc. badanych nie planuje zaciskania pasa.
Według raportu opublikowanego przez "Rzeczpospolitą", Polacy planują ograniczyć wydatki na elektronikę i meble. Badanie przeprowadzone przez platformę Shopfully ujawnia, że 80 proc. respondentów zamierza zmniejszyć swoje wydatki, co czyni Polaków jednymi z najbardziej ostrożnych konsumentów w Europie.
Wyniki badania pokazują, że 37,2 proc. oszczędności dotyczy elektroniki. Wysokie ceny jednostkowe oraz niepewność gospodarcza skłaniają konsumentów do odkładania zakupów. Robert Biegaj z Shopfully zauważa, że elektronika nie jest kupowana regularnie, co sprzyja decyzjom o ograniczeniu wydatków.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zdradza, co psuje młodych piłkarzy. "Widziałem bardzo dużo"
- Wynika to z kombinacji kilku czynników, jak choćby wysokiej ceny jednostkowej produktów elektronicznych. W warunkach niepewności gospodarczej lub presji inflacyjnej konsumenci odkładają zakupy, które nie są pilnie potrzebne - mówi Robert Biegaj, ekspert Shopfully.
- Elektronika to nie są produkty kupowane regularnie - w przeciwieństwie np. do jedzenia czy kosmetyków. Telefony, laptopy czy lodówki są kupowane raz na kilka lat. W czasie konieczności ograniczania wydatków konsumenci zaczynają unikać wymiany sprzętu "na wszelki wypadek", jeśli ten nadal działa - dodaje Biegaj.
Oprócz elektroniki, Polacy planują zmniejszyć wydatki na meble (36,6 proc.) oraz odzież (35 proc.). Mniej osób zamierza oszczędzać na materiałach budowlanych (34,2 proc.) i farmaceutykach (10,7 proc.). Te dane wskazują na rosnącą ostrożność konsumentów w obliczu presji inflacyjnej.