Polacy wiedzą o zmianach klimatu i chcą działać. Co w tej sprawie robią firmy?

Zdecydowana większość Polaków dostrzega zmiany klimatu i zanieczyszczenie środowiska - zgodnie pokazują to różne badania. Społeczeństwa nie trzeba dalej przekonywać, że stoimy przed ogromnym wyzwaniem. Sprawę z tego zdają sobie także duże firmy produkcyjne.

las
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Materiał powstał we współpracy z Procter & Gamble.

Świadomość ta jednak nie zawsze przekuwa się na działania rządzących. W rezultacie w ramach społecznej odpowiedzialności to firmy i konsumenci muszą już teraz podejmować odważne decyzje, mające na celu znaczne zredukowanie negatywnego skutków swoich działań na środowisko naturalne. Jak informował kilka miesięcy temu Europejski Bank Inwestycyjny - który przeprowadził ankietę wśród 30 tysięcy Europejczyków, w tym Polaków – takie zmiany jest gotowa wprowadzić do swojego codziennego życia zdecydowana większość mieszkańców naszego kraju.

Tymczasem nasz czas na ocalenie planety się kończy. Szczególnie zauważalne było to w związku z pandemią, kiedy produkcja odpadów przez gospodarstwa domowe znacznie wzrosła. Po pierwsze spędzaliśmy po prostu w domach więcej czasu, całymi rodzinami, a po drugie zużywaliśmy więcej jednorazowego plastiku, w który była pakowana m.in. żywność czy przesyłki, masowo zamawiane ze sklepów internetowych, kiedy te stacjonarne nie działały. W tym kontekście jasnym staje się, zmniejszona emisja CO2 związana z chwilowym wstrzymaniem produkcji przemysłowej nie jest wystarczającym powodem do radości – podczas lockdownu wyprodukowaliśmy bowiem znacznie więcej śmieci.

Niebagatelną rolę w ratowaniu planety muszą odgrywać największe przedsiębiorstwa

Częstym argumentem w ustach sceptyków wobec ekologicznych zmian jest dysproporcja pomiędzy tym, w jakim stopniu szkodliwa jest działalność gospodarstw domowych, a w jakim przemysł. Tymczasem ten drugi w wielu aspektach swojej działalności robi bardzo dużo, by zminimalizować negatywny wpływ swoich operacji na środowisko, a nierzadko – całkowicie wyeliminować ten wpływ. Jedną z firm, które stawiają nacisk na proekologiczne zmiany jest Procter & Gamble – jeden z liderów branży FMCG, który posiada w Polsce trzy zakłady, dostarczające na rynek m.in. produkty marki Gillette, Old Spice czy Pampers. W ostatnim czasie P&G może pochwalić się wieloma działaniami, które realnie przekładają się na redukcję ilości plastiku wytwarzanego na potrzeby swoich produktów oraz na zwiększenie udziału materiałów podlegających recyklingowi i surowców wtórnych.

Ariel/Lenor
© materiały partnera

Co to oznacza w praktyce? Opakowania środków do prania Procter & Gamble do 2022 roku będą w 100% podlegały recyklingowi, a do 2030 roku będzie to dotyczyło produktów wszystkich marek koncernu. Już do końca 2020 r. butelki produktów marki Ariel będą składać się w 50% z materiałów odzyskanych, zaś w ciągu najbliższych pięciu lat w planach zaoszczędzenie jest takiej ilości plastiku, jaki wystarczyłby do wyprodukowania 200 mln butelek. Konkretne decyzje podjęto też w sprawie innych marek z portfolio Procter & Gamble – dość powiedzieć, że w przypadku opakowań produktów Ariel, Lenor i Vizir do 2025 roku zawartość plastiku w opakowaniach w Europie zostanie zredukowana o 30%. Opakowania kosmetyków Pantene są zaś produkowane z plastiku odzyskanego w procesie ponownego przetworzenia PET i mogą być wielokrotnie poddawane recyklingowi. Proekologiczne zmiany nie ominęły także linii szamponów Head & Shoulders – w 2019 roku wprowadzono butelkę wykonaną w 20% z plastiku zebranego na plażach (Head & Shoulders Beach Bottle), która także podlega recyklingowi.

Jak powstała butelka H&
© materiały partnera

Strategia "Ambicja 2030" – konkretne działania i faktyczne rezultaty

Procter & Gamble podjęła także działania w omawianej już, kluczowej kwestii zmniejszenia ilości produkowanych odpadów – także w Polsce. Od kilku lat żadna z fabryk P&G w naszym kraju nie wysyła już na składowiska jakichkolwiek odpadów – wszystkie są przekazywane specjalnie wybranym partnerom i przetwarzane. Jako przykład podać można łódzką fabrykę Gillette, z której odpady produkcyjne przetwarzane są między innymi na doniczki czy plastikowe pojemniki. Z kolei odpady z warszawskiej fabryki Pampers przerabiane są np. na kartony, wypełniacze do opakowań czy różnego rodzaju folie.

Strategia „Ambicja 2030” realizowana przez Procter & Gamble znacznie wykracza poza proekologiczne innowacje – skupia się bowiem także na budowaniu świadomości dotyczącej zmian klimatycznych i troski o środowisko wśród lokalnych społeczności. Przykładem jest zaangażowanie Procter & Gamble w kampanię „Sprzątanie Świata – Polska”, organizowaną od 26 lat przez Fundację Nasza Ziemia. W efekcie czerwcowej akcji terenowej na samych plażach w Międzyzdrojach, Świnoujściu i Dziwnowie oraz w ich okolicach w jeden dzień wolontariuszom udało się uzbierać ok. 570 kg śmieci, które przekazano następnie do utylizacji i recyklingu

Działania Procter & Gamble wyraźnie pokazują, że mamy do czynienia z konsekwentnie realizowaną strategią, która jest obliczona na długofalowe rezultaty i efekt synergii. Po pierwsze, Procter & Gamble wprowadza proekologiczne innowacje w opakowaniach – redukuje w nich ilość pierwotnego plastiku i zwiększa udział materiałów podlegających odzyskowi. Godny pochwały jest przede wszystkim ambitny plan produkcji wszystkich opakowań z materiałów podlegających recyklingowi do 2030 r. Po drugie, kształtuje zwyczaje i edukuje konsumentów – więc siłą rzeczy dzięki decyzjom i działaniom podjętym przez Procter & Gamble także gospodarstwa domowe mogą stać się przyjaźniejsze środowisku.

 Materiał powstał we współpracy z Procter & Gamble 

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu: Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Na co Polacy wydaliby 5 tys. zł? Oto marzenie nr 1
Na co Polacy wydaliby 5 tys. zł? Oto marzenie nr 1
Koszyk świątecznych zakupów będzie droższy. Żywność poszła w górę
Koszyk świątecznych zakupów będzie droższy. Żywność poszła w górę
Gawkowski o Musku: "Zwariowany ekscentryk". "Postanowił wprowadzać świat w chaos"
Gawkowski o Musku: "Zwariowany ekscentryk". "Postanowił wprowadzać świat w chaos"
Jesteś cudzoziemcem, zapłacisz 100 dol. więcej. Nowa decyzja rządu USA
Jesteś cudzoziemcem, zapłacisz 100 dol. więcej. Nowa decyzja rządu USA
Japonia odrzuca unijny plan. Problem z rosyjskimi aktywami
Japonia odrzuca unijny plan. Problem z rosyjskimi aktywami
120 mln euro kary dla amerykańskiego giganta. Trump: Europa musi bardzo uważać
120 mln euro kary dla amerykańskiego giganta. Trump: Europa musi bardzo uważać
Trudny rok przed Pocztą Polską. Prezes uspokaja: zwolnień nie będzie
Trudny rok przed Pocztą Polską. Prezes uspokaja: zwolnień nie będzie
Trump przegrywa z wiatrakami. Sąd federalny uchylił zakaz prezydenta
Trump przegrywa z wiatrakami. Sąd federalny uchylił zakaz prezydenta