Polska ma być europejskim centrum produkcji czołgów K2. Gigant ujawnia plany

– Planujemy uczynić z Polski europejskie centrum produkcji czołgów K2, aby rozszerzyć rynek, w tym eksport do krajów trzecich w Europie – oświadczył Czoi Wu Sok, szef zespołu ds. działalności Hyundai Rotem w Polsce. Jego słowa cytuje w czwartek portal dziennika "Hankyoreh".

Czołgi K2 podczas przygotowań do defilady z okazji Święta Wojska Polskiego, Warszawa, 10 sierpnia 2025 rokuCzołgi K2 podczas przygotowań do defilady z okazji Święta Wojska Polskiego, Warszawa, 10 sierpnia 2025 roku
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images | Jaap Arriens
Tomasz Sąsiada

– Chcemy także nawiązać nową współpracę z Polską w zakresie przyszłych systemów uzbrojenia, takich jak czołgi zintegrowane z pojazdami bezzałogowymi, pojazdy opancerzone i bezzałogowe – dodał Czoi Wu Sok (Choi Woo-seok).

Czoi zwrócił uwagę na fakt, że druga umowa wykonawcza podpisana z Polską 1 sierpnia, opiewająca na kwotę 6,5 mld dolarów, zakłada nie tylko dostawę produkowanych przez Hyundai Rotem czołgów K2, ale przede wszystkim transfer technologii i produkcję lokalną. W jej ramach tylko trzy pierwsze egzemplarze K2 w wersji spolonizowanej zostaną wyprodukowane w Korei Płd. Hyundai Rotem przekaże technologie montażu, produkcji i remontów czołgów (MRO) firmie Bumar, spółce zależnej Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która będzie odpowiedzialna za montaż kolejnych 61 maszyn.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Friz kończy karierę influencera i buduje imperium - Biznes Klasa Young

Czoi podkreślił jednak, że kluczowe technologie, takie jak układ kierowania ogniem i silnik, będą nadal produkowane w Korei Południowej. Dodał też, że transfer technologii "pozwoli Bumarowi zabezpieczyć moce produkcyjne czołgów i zapewnić nieprzerwaną operacyjność polskich sił zbrojnych". Otwiera to też możliwość uczynienia z Polski centrum produkcji tych maszyn.

Przypomnijmy, że umowa wykonawcza na pozyskanie dla Polski kolejnych 180 czołgów K2, w tym 64 pierwszych czołgów w konfiguracji K2PL, została podpisana 1 sierpnia w obecności wicepremiera, ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza i ministra obrony Republiki Korei An Gju Bak (Ahn Gyu-back) w gliwickich zakładach Bumar-Łabędy.

- Czołg K2PL będzie bazą do dalszych działań eksportowych K2 do Rumunii, na Bliski Wschód i do innych krajów – stwierdził Li Dzung Jop (Lee Jung-yeop), dyrektor działu rozwiązań obronnych Hyundai Rotem.

Przedstawiciele koncernu zwrócili uwagę, że K2PL zostaną dodatkowo wyposażone w najnowsze technologie, w tym system aktywnej ochrony (APS) oraz system antydronowy (ADS), a także system klimatyzacji i powiększoną przestrzeń wewnętrzną, dostosowaną do potrzeb polskich żołnierzy.

Portal MoneyS zwraca uwagę, że obecnie Hyundai Rotem współpracuje z 731 bezpośrednimi dostawcami obronnymi, osiągając krajowy wskaźnik produkcji czołgu K2 na poziomie 90 proc.

Kosiniak-Kamysz: spolonizowana wersja będzie lepsza

1 sierpnia, w dniu podpisywania umowy, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz mówił, że spolonizowana wersja czołgu będzie bogatsza i lepsza od wersji GF (Gap Filler), która obecnie jest dostarczana do Wojska Polskiego, a Bumar-Łabędy jest gotowy, aby przyjąć linie produkcyjne i zyskać wszystkie zdolności związane z serwisowaniem, naprawą i remontem czołgów, razem z jednostkami Wojska Polskiego.

Umowa zakłada ogółem dostawy 116 kolejnych czołgów w konfiguracji K2GF w latach 2026-28 i 64 czołgi w konfiguracji K2PL w latach 2028-30. Ponadto obejmuje dostawy 81 wozów towarzyszących, które mają zostać wyprodukowane w Polsce: 31 wozów zabezpieczenia technicznego, 25 wozów inżynieryjnych i 25 mostów towarzyszących.

Zawarty w umowie transfer technologii oznacza, że polski przemysł zbrojeniowy wróci do produkcji czołgów po kilkunastu latach przerwy – ostatnie czołgi PT-91 zamówione przez Malezję powstały w Bumarze-Łabędach w 2009 r. Od tej pory gliwickie zakłady, dzisiaj należące do PGZ, zajmowały się głównie utrzymaniem i modernizacją maszyn z wyposażenia Wojska Polskiego.

Polska postawiła na koreańskie czołgi

Pierwsza umowa na dostawę do Polski 180 wyprodukowanych w Korei czołgów K2 została podpisana w lipcu 2022 r., za rządów w MON Mariusza Błaszczaka (PiS). Równolegle podpisano wtedy szerszą umowę ramową, przewidującą dostarczenie do polskiej armii łącznie tysiąca czołgów, z których pozostałe 820 miałoby ulec głębszej polonizacji, docelowo zaś czołgi miałyby być produkowane w Polsce.

Obecnie trwają dostawy 180 czołgów z pierwszej umowy wykonawczej, podpisanej za poprzedniego rządu w lipcu 2022 r. Są one spolonizowane w niewielkim stopniu – polskie są w nich jedynie systemy łączności Grupy WB. Do tej pory do Polski dotarła już większość z tej puli zamówionych maszyn.

W myśl podpisanej w 2022 r. umowy ramowej K2 ma docelowo stać się najliczniej wykorzystywanym przez Wojsko Polskie typem czołgu. W związku z tym przez ostatnie miesiące trwały negocjacje dotyczące kolejnych umów i transferu technologii z Korei. Podpisanie drugiej umowy wykonawczej opóźniło się już kilka razy.

Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem