Polski gigant zainwestował w Afryce. "Odwaga i trochę cierpliwości"
Trzy lata temu Polmlek przejął trzecią co do wielkości firmę mleczarską w Maroku i produkuje wyroby pod marką Jibal, dobrze znaną w Afryce Północnej. - To, co mógłbym poradzić przedsiębiorcom, którzy chcą wejść na marokański rynek, to to, żeby mieli odwagę i trochę cierpliwości - mówi w rozmowie z money.pl Dariusz Gurzyński.
Przedsiębiorcy oraz samorządowcy z Dolnego Śląska uczestniczyli w misji gospodarczej w Maroku zorganizowanej przez samorząd województwa. Maroko, ze swoim stabilnym wzrostem gospodarczym oraz strategicznym położeniem jako "brama do Afryki" stanowi jeden z najważniejszych rynków na kontynencie.
Gigant już zainwestował w Afryce
W tym afrykańskim kraju trzy lata temu zainwestował już polski gigant branży mleczarskiej - firma Polmlek.
- Szukaliśmy przez jakiś czas różnych możliwości rozpoczęcia działalności także poza Polską. Trafiła się okazja do kupienia udziałów w marokańskiej spółce Safilait, należących do francuskiego Bela. Dla nas ta transakcja była bardzo dużym strategicznym kierunkiem w naszym rozwoju, ponieważ sporo towarów eksportujemy do Afryki - mówi w rozmowie z money.pl Dariusz Gurzyński, który kieruje spółką grupy Polmlek w Maroku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Odcinek 6 - Analizuj, nie zgaduj - wykorzystanie danych w strategii marketingowej.
Polmlek produkuje w Marku pod marką Jibal. Spółka zatrudnia ponad 1500 pracowników.
- Maroko bardzo intensywnie się rozwija, to dla nas bardzo obiecujący rynek. W afrykańskim zakładzie produkujemy m.in. jogurty, mleko, sery, masła. Wszystko, czego potrzebują konsumenci. Eksportujemy też z Maroka produkty do Maurytanii, Arabii Saudyjskiej i Kataru - mówi Dariusz Gurzyński.
- Polskie produkty i usługi są naprawdę dobrej jakości. Jesteśmy bardzo konkurencyjni. To, co mógłbym poradzić przedsiębiorcom, którzy chcą wejść na marokański rynek, to to, żeby mieli odwagę, trochę cierpliwości i zaufali lokalnym ludziom - dodaje nasz rozmówca.
Grupa Polmlek, największa prywatna firma mleczarska na polskim rynku, ma aktualnie 15 zakładów produkcyjnych. Jest największym producentem proszków mlecznych w Europie środkowo-Wschodniej.
Maroko atrakcyjne dla firm
Maroko to pierwsze centrum finansowe Afryki i trzecie na Bliskim Wschodzie. Umowy o wolnym handlu (m.in. z Unią Europejską), pozycja geograficzna i dobra infrastruktura sprzyjają rozwojowi gospodarczemu i wymianie handlowej.
W 2023 roku wartość wymiany handlowej między Polską a Marokiem przekroczyła 2 mld dol., a polski eksport obejmował głównie maszyny, produkty rolno-spożywcze, pojazdy i komponenty przemysłowe.
Jak informuje Polska Agencja Inwestycji i Handlu, w ostatnich latach obserwuje się znaczny wzrost wymiany handlowej. Maroko było w 2022 r. drugim po RPA największym partnerem handlowym Polski spośród wszystkich krajów afrykańskich i pierwszym w roku 2021 i 2023. W latach 2019-2022 wartość wzajemnych obrotów handlowych zwiększyła się ponad dwukrotnie - z 841 mln dol. w 2019 r. do 1,7 mld dol. w 2022 r.
W pierwszym kwartale 2024 r. zarówno polski eksport do Maroka, jak i import towarów, wyniósł nieco ponad 230 mln euro (1 mld zł) z niewielką przewagą importu nad eksportem.
Malwina Gadawa, dziennikarka money.pl